האם חלב פרה טוב לאדם?

(0)
לדרג

יש הגורסים כי הוא גורם לליחה ואינו מתעכל היטב. אחרים סבורים כי חשוב לצרוך אותו בשל היותו מקור לסידן, מינרלים וויטמינים. חלב פרה - בעד ונגד

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

עד לפני מספר שנים נחשב חלב הפרה למאכל בריא במיוחד. ילדים צרכו חלב פרה מגיל לידה בשל היותו מקור מצוין לסידן ועתיר ויטמינים ומינרלים. ואולם, בשנים האחרונות החלו להישמע קולות הקוראים לציבור להימנע מצריכתו. ואכן, לחלב פרה חסרונות ויתרונות אותם נסקור בשורות הבאות.

חלב פרה מכיל מרכיבים תזונתיים רבים", אומרת ד"ר רויטל קריב, מומחית לרפואה פנימית וגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי 'איכילוב'. "חלב פרה מכיל חלבונים בעלי ערך ביולוגי גבוה, מינרלים כסידן וזרחן, העוזרים במינרליזציה של השלד; ויטמינים מסיסים כמו B12 ו-B2; ויטמינים מסיסי שומן כמו ויטמין A; ושמנים העשירים בחומצות שומן קצרות שרשרת. מרכיבים אלה יעילים כנגד מצבי תחלואה שונים ויש להם אפקטים קליניים חשובים בנוסף לבניה ותחזוקה של מערכות הגוף, כגון מניעת מחלות כמו אוסטיאופורוזיס, יתר לחץ דם, עששת וסוגי סרטן מסוימים".

חלב פרה
חלב פרה

קשה לעיכול

מי שקורא להפחית בצריכת מוצרי חלב מדגיש את הקושי לעכלם, ואת העובדה שהם גורמים להגברת ליחה. ד"ר קריב מתייחסת לטענות אלה: "צריכת חלב פרה אינה מזיקה, אלא אם קיימת אלרגיה לחלב. צריכתו עלולה לגרום לחוסר נוחות, בשל אי סבילות ללקטוז, ולתפיחות בטן, כאב ויציאות רכות עד שלשול. אולם אין בתופעות אלו משום נזק לגוף אלא אי נוחות בלבד.

על השאלה כמה חלב לצרוך, משיבה ד"ר קריב: "צריך לזכור שיש יתרונות משמעותיים לצריכת מוצרי חלב, וההחלטה כמה ואילו מוצרים לצרוך היא אינדיבידואלית ותלויה בגיל, בסבילות לחלב ומוצריו ובמחלות הרקע.

כמובן שאנשים האלרגיים לחלב חייבים להימנע מכל מוצריו - כולל חלב עיזים שהינו אלרגני לא פחות מחלב פרה. קיימים תחליפים לחלב דוגמת חלב סויה, שיש לו אפקטים קליניים שונים מאשר לחלב רגיל (למשל, הפחתת הסיכון למחלות לב), וחלב דל לקטוז".

ד"ר תמנע עליאש נפתלי, מומחית לרפואה פנימית וגסטרואנטרולוגיה, במרכז הרפואי "מאיר", מצטרפת אף היא לדעתה של ד"ר קריב: "יש מספר אנשים שמטיפים למה שהם מכנים 'תזונה טבעית' או 'תזונה בריאה', 'שהאשימו' את חלב הפרה באשמות שווא ומספרים לגביו כל מיני אגדות. בכלל, המושג 'קשה לעיכול' הפך למושג פופולארי שמשתמשים בו בקלות ראש ומרוקנים אותו מתוכן, מעין מושג מיסטי שלא ברור מה כוונתו.

עולם המתכונים של דוקטורס:

ספגטי מוקרם

אורז עם חלב

ספגטי ברוטב שמנת ופטריות

פשטידת פסטה מתוקה

"חלב אם, למשל, יכול להיחשב יותר 'טבעי' לבני האדם, ולכן עדיף לתינוקות רכים; אולם, בני האדם לא יוכלו לצרוך חלב אם כל ימי חייהם, והם בהחלט זקוקים לחלב פרה המהווה מקור חשוב ביותר לסידן, לחלבון, לוויטמין A".

ד"ר עליאש נפתלי מוסיפה: "גוף האדם יכול בהחלט להתמודד עם עיכול חלב פרה, שהרי הוא מכיל אנזימים המסוגלים לפרקו ביעילות רבה. אדם שבוחר מסיבות אלה או אחרות להימנע מצריכת חלב חייב לצרוך מזון אחר שיספק לו את כל אלה. לחלב ערך תזונתי גבוה ביותר, וכיום הוא מיוצר בשיטות משוכללות ומפוקחות, כך שאין חשש לתחלואה".

זהירות אלרגיה

אז למי כן מומלץ להימנע מחלב? ד"ר עליאש נפתלי מציינת כי מומלץ לאנשים המשתייכים לאחת משלוש הקבוצות הבאות להימנע מצריכת חלב פרה: תינוקות מתחת לגיל שנה לא מגיבים טוב לחלב פרה. החלב המכיל יותר מלחים וחלבונים מחלב אם, אינו מותאם למערכת העיכול שלהם, ובשל הרכבו המיוחד בעת צריכתו, הוא סופח מים מהמעי הגס, מה שגורם לתינוק לשלשל.

קבוצה שנייה היא מיעוט קטן מאד של אנשים שאלרגיים לחלבון החלב. התגובות האלרגיות כוללות פריחה, קוצר נשימה, נזלת ועוד.

קבוצה שלישית היא אנשים שסובלים מחסר באנזים לקטז. האנזים לקטז מפרק את סוכר החלב - לקטוז. אנשים שסובלים מחסר באנזים זה עלולים לסבול משלשולים, גזים ונפיחויות בעת צריכת חלב .

לגבי האנשים חסרי הלקטז, מדגישה ד"ר עליאש נפתלי כי היעדר אותו אנזים לא מחייב תגובה כלשהי לצריכת החלב. "הקשר בין שלשולים, גזים ונפיחות לצריכת חלב עקב היעדר לקטז נבדק באופן מדעי. במחקרים הוכח כי יש אנשים שלא חשו בבעיה כלשהי עקב צריכת חלב ולא התלוננו כלל, ונמצא שגופם אינו מכיל את הלקטז. לעומת זאת, נמצאו אנשים שהתלוננו על שלשולים עקב צריכת חלב ובגופם מצוי הלקטז.

מכאן נלמד שהיעדר האנזים לא גורם בהכרח לשלשולים; וכי לא ברור שהחסר של האנזים קשור לסימפטומים. לפיכך, אנשים שלא סובלים משלשול, גזים ונפיחות אחרי צריכת חלב, מוטב שימשיכו לצורכו באין מפריע".

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום