מקדמי הגנה: מדריך הגנה על העור

(0)
לדרג

רבים מאיתנו לא מודעים לעובדה שקרני השמש פוגעות בעור גם בעונת החורף, וגם בעת השהות בבית ובמשרד. המדריך הנוכחי יסייע לכם להיפטר מתובנות קודמות

מאת: הרמן וויס

כאשר אנו יוצאים לחוף הים או נמצאים מספר רב של שעות בשמש, אנו מודעים לצורך להגן על עצמנו מפני השמש, ודואגים לנקוט בכל כללי הזהירות המוכרים, כמו שתייה מרובה של מים, אי יציאה בשעות השמש בהם הקרינה חזקה וחבישת כובע. לעומת זאת, רבים מאיתנו אינם מודעים לעובדה כי גם במשרד וגם בבית אנו חשופים לקרני שמש מסוג UV שחודרים אלינו דרך החלון. קרניים אלה מצויות גם בתאורה מלאכותית (כגון: פלורוסנטים ומסכי טלוויזיה ומחשב).

קרני השמש UV מחולקות למספר קבוצות: קרני UVB מהוות כ-5% מהקרניים, קרני UVA מהוות כ-94% מהקרניים; 1% מהקרניים הם למעשה תתי קבוצות אחרות (UVC ,UVD וכדומה).

קרני ה-UVB נמצאות בעיקר במצב של חשיפה ישירה לקרני השמש, ואת הנזקים המידיים שלהן אנו רואים על העור - אדמומיות, כוויות וכדומה. על החשיפה לקרני ה-UVB יש לנו שליטה מרובה. אנו יכולים להגן על עורנו מהן ביתר קלות - להתלבש נכון, לחבוש כובע, להגביל את הזמן שלנו תחת השמש ולמרוח קרם הגנה.

קרני ה-UVA, לעומתן, הן קרניים עוצמתיות בהרבה והחשיפה שלנו אליהן נמשכת שעות רבות, מהזריחה ועד לכיבוי אורות בבית (בממוצע כ-18 שעות ביום). הנזק המצטבר מהחשיפה לקרני ה-UVA מתבטא בהזדקנות מוקדמת של העור - קמטים, פיגמנטציה, איבוד אלסטיות ואף מחלות עור וסרטן העור.

כ-85% מנזקי העור (כולל סרטן העור ומחלות עור) נובעים מחשיפה ל-UVA. הדרך היחידה להימנע מחשיפה זו היא שימוש יומי בקרם הגנה בעל יכולת חסימה לקרני UVA. יש להשתמש בקרם ההגנה יום-יום, כל היום ורצוי למרוח אותו עוד לפני היציאה מהבית.

כמות מסוימת של קרני UVA היא חיונית לגוף, ולכן הסטנדרט להגנה מהן היא "חסימה של מעל 90% מקרני ה-UVA". אנו צריכים כמות מאוד מוגבלת של קרני UVA, אך חשוב להימנע מעודף חשיפה שעלולה לגרום לנזקים רבים בעור.

כיום, החשיפה המוגברת לקרני UVA נובעת מחוסר מודעות של הציבור. אנשים מתבלבלים בין המונח SPF (המספר על האריזה) לבין יכולת ההגנה מ-UVA. כמו כן, הנזקים מקרני ה-UVB הם מיידיים, בעוד שהנזקים מ-UVA הם לטווח ארוך ולא נראים לעין מיד לאחר החשיפה. על כן, אנשים אינם מקשרים בין החשיפה הראשונית לבין הנזק שמתבטא כמה חודשים או שנים אחרי.

כאשר בוחרים קרם הגנה, חשוב לוודא על גבי האריזה שהתכשיר מגן מפני קרני ה-UVA. כמו כן, חשוב להקפיד להימרח כל יום, גם כשעובדים בעבודה משרדית, ולא רק כאשר יוצאים לים או לבריכה. את המריחה הראשונית רצוי לבצע לפני היציאה מהבית. מכיוון שבמהלך היום אנו מזיעים, שוטפים מדי פעם את הפנים או מנגבים עם מפית, רצוי לחדש מריחה כל כמה שעות.

מקדמי הגנה
מקדמי הגנה

האם מקדם הגנה עם מספר גבוה אפקטיבי יותר ממספרים נמוכים יותר?

בהגנה יומיומית, אין צורך בהגנה של מעל SPF30, המספקת הגנה אפקטיבית מקרני ה-UVB במשך 8-10 שעות.

מה משמעות המספר על המוצר?

המספר מצביע על כך שאם עור לא מוגן מקבל גוון של אדמומיות קלה כעבור חצי שעה, באמצעות תכשיר ההגנה הוא יקבל אדמומיות רק אחרי 30 דקות כפול המספר שמצוין. כלומר, אם מדובר ב-SPF15, התכשיר יגן במשך 30 * 15 = 450 דקות, ואם מדובר על SPF30, העור יהיה מוגן 900 דקות. אם כך, בהגנה של SPF30 ניתן לקבל הגנה לכל שעות היום. כל זה בהנחה שהאדם שם את הכמות הדרושה ולא הזיע או שטף את הגוף במים. חשוב לציין שהמספר מתייחס רק להגנה מקרני ה-UVB, ואין זה אומר שהמוצר כולל הגנה מקרני ה-UVA.

בנוסף, חשוב לדעת את כמות קרם ההגנה הנחוצה למריחה על הגוף כדי שההגנה תהיה אפקטיבית. על פי היצרן, יש צורך בכ-2-3 כפיות של קרם לכל הגוף. אם מורחים חצי מהכמות, ההגנה תהיה נמוכה משמעותית מהדרגה המוצהרת על האריזה. לעומת זאת, אפשר לקחת קרם עם מספר נמוך יותר ולשים אותה בשתי שכבות, ובכך לקבל הגנה טובה יותר.

מה ההבדל בין הגנה כימית לפיזיקאלית?

הגנה כימית: חומרים דמויי צבע מבחינת המבנה, שמסוגלים לבלוע קרני UV באורך גל מסוים. תכשירים אלה נוחים לשימוש, קל להכניס אותם לקרמים, ולכן רוב חברות הקוסמטיקה מעדיפות אותם. המגבלות של החומרים בהגנה כימית הן הספיגה דרך העור; לכן יש צורך לחדשם לעיתים קרובות. ברגע שהתכשיר נספג בעור, הוא כבר לא מסוגל להגן על העור.

הגנה פיזיקאלית נקראת גם "אפקט המראה" - חלקיקים שמקרינים את קרני השמש החוצה. מכאן הגיע השם "אפקט המראה" - החלקיקים של הטיטניום דיאוקסיד, המשמש כהגנה, פועלים כחלקיקי מראה שקרני השמש פוגעות בשטח שלהן ומוקרנות החוצה. ההגנה שבתכשירים הפיזיקאלים לא נספגת בעור, ולכן הם מספקים הגנה ארוכת טווח ויעילה יותר מההגנה הכימית. החיסרון שלהם הוא היותם קרמים פחות נעימים ולא דביקים.

מדוע יש למרוח קרם הגנה כל השנה?

עוצמת השמש חזקה גם בחורף ולא רק בקיץ. אפילו בימים מעוננים, עוצמת קרני ה-UV יכולה להיות גבוהה. בנוסף, גם באור היום, שנכנס אלינו למשרד דרך החלון, ובתאורה המלאכותית (כגון פלורוסנטים ומסכים) יש קרני UVA חזקים מאוד.

האם בגדים חוסמים את קרני השמש?

אנשים חושבים שבגדים חוסמים לחלוטים את קרני השמש, אך כיום אנו יודעים שיש בדים המעבירים דרכם בעיקר את קרני ה-UVA, אך גם את קרני ה-UVB. ככל שהבד יותר דק ויותר בהיר, כך גם היכולת שלו להעביר את קרני ה-UVA גבוהה יותר. מסיבה זו, בקיץ כשהולכים עם בגדים קצרים ובהירים, מומלץ להשתמש בקרם הגנה מתחת לבגדים.

הרמן וויס הוא יועץ מדעי למותג סבוקלם.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום