חלב עיזים: יותר מזין, יותר בריא

(21)
לדרג

לחלב עיזים יש יתרונות רבים בהשוואה לחלב בקר. הוא קל יותר לעיכול ופחות גורם לכאבי בטן, נפיחות וגזים. כל הסיבות לשנות הרגלי אכילה ישנים

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

"חלב עיזים נחשב למאכל בריא התורם גם להארכת תוחלת החיים", אומרת ד"ר רלי אבל, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בקופת חולים כללית, מחוז מרכז. חלב וגבינות עיזים הם מיסודות הדיאטה הים תיכונית, הידועה כיום ממחקרים כתורמת לבריאות ואריכות חיים. כך למשל בכרתים, שם צורכים חלב פרה לצד חלב עיזים וכבשים, אחוז מחלות הלב נמוך ביותר. בצרפת נהוג לצרוך גבינות עיזים ובאיטליה גבינות צאן".

לחלב העיזים סגולות ויתרונות רבים. אמנם, הוא יותר עתיר שומן ויש בו פחות חומצה פולית וויטמין D; אבל הוא עשיר יותר במרכיבים תזונתיים אחרים.

לפי ד"ר אבל, חלב העיזים עשיר יותר בסידן מחלב פרה ומהווה מקור לחלבון בעל ערך ביולוגי גבוה, כזה המתאים לגוף האדם ותורם לבניית שרירים, אנזימים, חלבוני דם וכדומה. חלב העיזים קל יותר לעיכול ופחות גורם לכאבי בטן, נפיחות וגזים.

ד"ר אבל: "חלב צאן מכיל יותר חומצות שומן קצרות בהשוואה לחלב פרה. חומצות השומן הקצרות מאפשרות עיכול קל יותר. הן מנוצלות ביתר קלות לייצור אנרגיה ולכן פחות מופנות לאחסון ברקמת השומן בגוף. ובנוסף הן תורמות לירידה בייצור כולסטרול. מעבר לכך, גודל חלקיקי השומן בחלב צאן קטן יותר, מה שגורם ליצירת תמיסה הומוגנית ועיכול טוב יותר וזה הופך את השימוש בו למומלץ גם במצבים של מחלות מעי, דלקות אחרי ניתוחי מעי וכו'.

חלב צאן דומה יותר בהרכבו לחלב אם ומתאים במיוחד למי שאלרגי ללקטוז. ד"ר אבל: חלב צאן מכיל פחות לקטוז בהשוואה לחלב פרה. בגלל הרכב החלבון הייחודי שבו, עיכול חלבוני החלב מחלב צאן טוב יותר, מה שתורם להפחתה בתסיסה במעי הגס ובסופו של דבר להקלה על תסמינים דומים לאלה של חסר בלקטוז.

סגולות חלב עיזים
סגולות חלב עיזים

ויטמינים ומינרלים

ד"ר אבל אומרת כי במוצרי חלב צאן יש הרבה יותר ויטמינים ומינרלים בהשוואה למוצרי חלב בקר: חלב עיזים מכיל 34% יותר סידן מחלב פרה, 16% יותר מגנזיום, 42% יותר זרחן, 45% יותר אשלגן, 49% יותר ויטמין C, 86% יותר ויטמין A, 37% יותר תיאמין. חלב עיזים מכיל פי 600 יותר מנגניז ופי 400 יותר נחושת מחלב פרה".

לא זו בלבד שחלב עיזים מכיל יותר ויטמינים ומינרלים מאשר חלב פרה, אלא שספיגתם בגוף טובה יותר.

יתרונות בריאותיים

ד"ר אבל גורסת כי לחלב הכבשים יתרונות בריאותיים רבים וחשובים. "חוקרים מפולין מצאו עדות לכך שחלבון שבודד מחלב כבשים עשוי להקטין את הסיכון למחלת האלצהיימר. חלבון זה גם עשוי לייצב את התפקוד המנטלי. עוד הוכח במחקרים שהחלפת חלב פרה בחלב עיזים הובילה לירידה ברמת הכולסטרול.

חלב עיזים גם תורם מאד לחיזוק המערכת החיסונית; מחקר מדעי שנערך בפקולטה לרוקחות ורפואה של אוניברסיטת בארי באיטליה, שבדק כיצד מגיבים תאים אנושיים כאשר הם נחשפים לחלב עיזים, קבע כי למרכיבים בריאותיים הנמצאים בחלב עיזים יש השפעה מיטיבה במיוחד על תפקוד כדוריות הדם הלבנות. לכדוריות אלו תפקיד חשוב במערכת החיסונית וביכולתה לשמור על גוף האדם מפני מחלות. במהלך המחקר הוסיפו החוקרים חלב עיזים מפוסטר לכדוריות דם לבנות והבחינו כי ההוספה גרמה לשחרור של חומרים בעלי פעילות חיסונית כמו 'ניטריק אוקסיד', שמסייע במניעת תהליכי טרשת בכלי הדם; וכן לייצור רכיבים כגון 'TNF-alpha' ו-'IL-6' הנחוצים לטיפול ולמניעה של תהליכים דלקתיים. חלב העיזים עורר וחיזק את המערכת החיסונית. המחקר פורסם בכתב העת המדעי הבינלאומי לפרמצבטיקה, 'Current Pharmaceutical Design'.

ד"ר אבל אומרת כי חלב עיזים תורם להקלה במחלות אצל ילדים. "מחקר ייחודי שנערך ביוזמת ד"ר אורית הדר מבית החולים לילדים 'בריטיש קולומביה' בקנדה וד"ר דן מירון, מהמרכז הרפואי 'העמק' בעפולה, בחן את האמונה העממית שחלב עיזים היישר מהעטין יכול לרפא אפטות. על מנת לבדוק את השערת המחקר נבנה מערך ניסוי אשר עירב רופאים במרפאות ילדים באזור הצפון ואת מטופליהם. אוכלוסיית הנבדקים כללה ילדים מגיל שנה ועד שבע, שפנו לקבלת טיפול רופאי לאחר שחלו במחלת חום והתלוננו על כאבים בפה וחוסר רצון לאכול. כל ילד קיבל לביתו בקבוק חלב ללא פרטים מזהים על פניו. הילד נדרש לשתות או לשטוף את הפה בחלב שבבקבוק 4-6 פעמים במהלך היממה ובתום 24 שעות, להשליך את החלב לפח. הורים לילדים שטופלו בחלב עיזים דיווחו על שינוי משמעותי יותר בהרגשה הכללית בילדם במהלך היממה של הטיפול; אותם ילדים נזקקו פחות לתרופות להקלת חום או כאבים בהשוואה לחבריהם בקבוצה שטופלה בחלב בקר. הבדלים אלו נמצאו משמעותיים סטטיסטית. נמצא כי ילדים שטופלו בחלב עיזים, שתו והסכימו לאכול יותר מאשר חבריהם בקבוצה המקבילה.

חלב עיזים טוב ביותר גם לטיפול במחלת ההרפס. ד"ר אבל: במחקר שנערך במרכז הרפואי 'בילינסון', נחשפו תאים אנושיים הנגועים בווירוס הגורם לפצעים ממשפחת ההרפס לחלב עיזים, במטרה לבדוק האם הוא משפיע על התרבות הווירוס או גורם להרס שלו. נמצא כי 60% מהווירוס נהרסים מחלב העיזים. עוד נמצא כי החומר הפעיל בחלב תוקף את הווירוס באופן שחוסם אותו מלעבור לתאים אחרים וממית אותו, גם כאשר מדובר בחלב עיזים מפוסטר".

ד"ר אבל מספרת גם כי לחלב עיזים תרומה גדולה בהגנה מפני מחלות. "חלב העיזים פועל נגד הידבקות מחיידקים העלולים לגרום לזיהומים ופגיעה עצבית. במהלך מחקר שנערך במחלקה לביוכימיה באוניברסיטת 'אוסאקה' שביפן, נבדק לראשונה ריכוז של רכיבים שומניים ייחודיים, הנקראים 'גנגליאוזידים', המצויים בסוגי חלב שונים. רכיבים שומניים אלו נבדקו בדגימות של חלב עיזים, חלב אם וחלב פרה. נבחנה השפעתם על נטרול פעילות הרעלנים, של חיידקים מזן ויבריו - כולירה ובוטולינום, העלולים לפגוע במערכות שונות בגוף, כגון מערכת העיכול ומערכת העצבים המרכזית. מניתוח תוצאות הבדיקות שנערכו נמצא כי חלב העיזים הוא היחיד בעל יכולת השפעה המנטרלת את חיידק הבוטלינום. חלב העיזים הראה יעילות של 100% בנטרול חיידק הויבריו כולירה, לעומת חלב האם שגילה יעילות של 93% בלבד".

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום