מוצרי חלב מגינים מסרטן המעי

(0)
לדרג

ממצא: צריכת מוצרי חלב בילדות מפחיתה ב-50% את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס בבגרות. וגם: שתיית חלב מצמצמת את צריכת המשקאות המתוקים ותורמת להגנה מהשמנה

מאת: מערכת zap doctors

מוצרי חלב מפחיתים את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס, אולם כמויות גבוהות מדי של סידן עלולות להעלות את הסיכון להתפתחות סרטן ערמונית. כך עולה ממחקרים שבחנו את הקשר בין מזונות עתירי סידן לבין הסיכון לתחלואה בסרטן.

מחקר שפורסם בפברואר 2011 בכתב העת American Journal of Epidemiology מצביע על כך שצריכת חלב אצל ילדים עשויה להקטין סיכון לחלות בסרטן המעי הגס בגיל מבוגר.

על פי מחקרים קודמים, צריכת סידן בבגרות עשויה להוריד את הסיכון לאדנומה במעי. אדנומה הוא גידול שפיר, שמקורו בתאי רקמה בלוטית, העלול להתפתח לגידול ממאיר. מחקר זה בדק את הקשר בין הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס לבין צריכת החלב בילדות. העניין בתזונה בתקופת הילדות התעורר בעקבות תצפיות ביו-זילנד, שהצביעו על כך שהיארעות סרטן המעי הגס ירדה בכ-50% בקרב ילידי 1938.

מכיוון שמוצרי חלב הם מקור הסידן העיקרי בתזונה הניו-זילנדית, מימנה ממשלת ניו-זילנד בשנים 1937-1967 תוכנית לאספקת בקבוק חלב בנפח 284 מ"ל בכל יום לרוב ילדי בתי הספר בניו-זילנד. הילדים שהשתתפו במחקר זה נולדו בשנים 1932-1962. המחקר השווה בין 562 חולים בסרטן המעי הגס ו-571 נבדקים בקבוצת הבקרה לגבי הרגלי חייהם ובריאותם. הנבדקים גם נשאלו לגבי השתתפותם בתוכניות לאספקת חלב בבתי הספר, צריכת חלב נוספת, העדפות תזונתיות וסך כמות החלב שנצרכה בשבוע.

התוצאות הראו ירידה משמעותית בסיכון לסרטן המעי הגס, שנצפתה עם העלייה בתדירות שתיית החלב בבית הספר וצריכת חלב נוספת בגילאי 5-12. ירידה זו לא נצפתה בקרב ילדים בגילאי 13-18. התוצאות היו משמעותיות יותר עבור אלה שצרכו כמות גדולה יותר של חלב. ההשתתפות בתוכניות חלוקת חלב בבתי ספר קשורה בירידה של 30% בסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס בגיל מבוגר.

יותר חלב - פחות משקות ממותקים

ד"ר ניבה שפירא, תזונאית קלינית מהמכון לחקר התזונה בביה"ח בילינסון ויועצת האגודה למלחמה בסרטן, מציינת כי מחקרים קודמים מראים שעלייה בצריכת החלב קשורה בירידה בצריכת משקאות מתוקים ותורמת להגנה מפני השמנה ולאיזון הרכב התזונה כולו. לשלושה גורמים אלו יכולה להיות תרומה משמעותית בהגנה לטווח ארוך מסרטן המעי הגס.

מכאן שצריכה יומית של חלב בילדות עשויה לתרום להפחתת הסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס בגיל מבוגר. הגיל הקובע הוא טרום התבגרות ולא לאחר מכן.

מסקנות המחקר מצביעות על החשיבות הגדולה של תזונה בילדות, ועל הצורך להמשיך ולחקור אותה כדי להדריך את הציבור לתזונה מונעת, יחד עם גדילה נאותה ותפקוד מיטבי, לכל אורך החיים.

לאור זאת, רצוי לקבל את כמות הסידן המומלצת בעיקר דרך צריכת מזונות המכילים סידן. מומלץ לבחור מוצרים דלי שומן, על מנת להפחית את רמות השומן הרווי.

לפי המלצות ארגון הסרטן האמריקאי (ACS) בנוגע לצריכת סידן, כמות הסידן היומית המומלצת היא 1,000 מ"ג ליום עבור קבוצת גיל 19-50, ו-1,200 מ"ג ליום עבור בני 50 ומעלה. מקורות מצוינים לסידן הם מוצרי חלב, קיטניות וירקות ירוקים.

מצד שני, יש עדויות לכך שנטילת כמויות גבוהות של סידן, במיוחד נטילת תוספי מזון, קשורה בסיכון בהתפתחות סרטן הערמונית, ובמיוחד הסוג הממאיר יותר.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן המעי הגס - מניעה, אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום