נטילת סטטינים מפחיתה התקפי לב

(0)
לדרג

מחקר חדש וראשוני שנערך בקופ"ח מכבי מצא כי התמדה בנטילת סטטינים, בקרב אנשים ללא עבר של מחלות לב, מפחיתה את הסיכון ללקות בהתקף לב ב-40%

מאת: מערכת zap doctors

מחקר רחב היקף וראשון מסוגו, שנערך במכבי שירותי בריאות, מצא כי נטילת סטטינים מונעת התקפי לב גם בקרב אנשים ללא עבר של מחלות לב. לפי המחקר, התמדה בנטילת סטטינים מפחיתה בכ-40% את הסיכון להתרחשות התקף לב. זאת, בהשוואה למי שנוטלים 20% או פחות מן הכמות הרצויה.

המחקר כלל 171,535 מטופלים בסטטינים במכבי בגילאי 45-47 ללא עבר של מחלות לב. מסקנת המחקר משמעותית עוד יותר לאור העובדה שלמעלה ממחצית מן הנבדקים, כ-91,454 אנשים, הקפידו על נטילה של 60% אחוזים ומטה בלבד של התרופות.

את המחקר ערכו ד"ר ורדה שלו, ד"ר גבי חודיק, ענבל גולדשטיין, פרופ' אבי פורת, וירז'יני סימה ממחלקת מדיקל אינפורמטיקס, מכבי שירותי בריאות.

מאות אלפי בני אדם בישראל נוטלים סטטינים המשמשים להורדת כולסטרול. על אף שמדובר בתרופות אשר על פי ההתוויה יש לצרוך אותן מדי יום, רבים מהמטופלים אינם מקפידים על הנטילה המומלצת.

חשוב לציין כי יעילות הסטטינים במניעה של התקפי לב חוזרים (מניעה שניונית) היא עובדה מוכחת וידועה. אולם יעילותם במניעה ראשונית של אירועי לב שנויה במחלוקת ונשענת על ניסויים קליניים ולא על נתונים מהפרקטיקה.

מחקרים קליניים מבוקרים שבוצעו בעבר הצביעו על קשר בין ההתמדה לסיכון המופחת, אך זו היא הפעם הראשונה בעולם שנערך מחקר בסדר גודל כזה, אשר בדק את הנתונים "האמיתיים" מהשטח במסגרת הטיפול בקהילה, ובקרב אוכלוסייה גדולה כל כך של מטופלים בסטטינים.

תוצאות המחקר הוצגו בכנס האיגוד הבינ"ל לפרמקואפידמיולוגיה שנערך בחודש שעבר בבולטימור, ארה"ב.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום