האם תרופות דמי (פלסיבו) עוזרות?

(0)
לדרג

כואב לי או שנדמה לי שכואב לי

מאת: כואב לי או שנדמה לי שכואב לי

זה מקובל להאמין שתרופות דמי עוזרות לחולים במיגוון מחלות, חוקרים מאוניברסיטת קופנהגן החליטו לבדוק השערה זאת על ידי בחינת ניסויים שבהם השתמשו החוקרים הן בתרופות דמי והן בקבוצת בקרת ללא תרופות בכלל. הדמי יכול היה להיות תרופתי (טבליה), פיסי (מניפולציות) או פסכילוגי (שיחה).

החוקרים סקרו 130 ניסויים שהתאימו לקריטריונים שכללו כ 8500 משתתפים.

התוצאות שפורסמו בעיתון הניו אינגלנדי לרפואה הראו כי בבחינת תוצאות אובייקטיביות לא נמצא אפקט לדמי אבל בחינת תוצאות סובייקטיביות של תחושת כאב (27 ניסויים) הראה שיפור מה עם אפקט הדמי בהשוואה לחוסר טיפול. משמעות התוצאות הינה שלמעשה אין אפקט דמי וייתכן שתחושת ההקלה שחוו החולים שחשו כאב היתה פרי דימיונם. זה כמובן גם שייך לתחום אחר של דיונים מורכבים הבוחנים את תופעת הכאב.

החוקרים הסיקו שהיות והם מצאו הוכחות מעטות ליעילותה של תופעת הדמי בריפוי ולמרות האפקט המינורי על תחושת הכאב הסובייקטיבית הם לא רואים הצדקה לשימוש בדמי בניסויים קליניים.

הצעת החוקרים בוודאי תיבחן על ידי חוקרים נוספים שכן למסקנה זו השלכה רחבת טווח על הניסויים המדעיים הבוחנים השפעתם של טיפולים שונים על מחלות מגוונות.
אם אכן תתקבל ההצעה לבטל את השימוש בדמי בניסויים כמסקנה גורפת היא גם תאפשר התייחסות מחודשת למספר רב של מחקרים שנפסלו בגלל העדר בקרת דמי.

תופעת הדמי היא מקל וגזר לחוקרים שכן מחד היא מאיימת על אימות תועלתן של תרופות או טיפולים ומאידך מגרה את דמיונם של החוקרים ביכולות הביו-פיסיות העצמיות והפסיכולוגיות של המטופל.
אין זה פלא לפיכך שה NIH כינס מדענים ממיגוון תחומים לכינוס שכל עניינו היה תופעת הדמי
http://placebo.nih.gov

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום