אב תרם לבתו כבד וכליה

(0)
לדרג

אחד ממקרי ההשתלות הבודדים בעולם התרחש בבילינסון: אב, בן 44, תרם לבתו בת ה-19 אונת כבד וכעבור כחודש תרם לה גם כליה. מצבם של האב ובתו טוב

מאת: מערכת zap doctors

הסתיימה בהצלחה השתלת כליה בבחורה בת 19 שעברה לפני כחודש השתלת כבד. בשני המקרים אביה בן ה- 44 של הצעירה היה התורם - מקרה נדיר בקנה מידה עולמי.

המושתלת, סג'ה, סבלה ממחלה גנטית מולדת המתבטאת בחסר של אנזים בכבד. בשל הנזק לכליות, היא נאלצה לעבור טיפולי דיאליזה. השתלה של כבד וכליה היתה הפתרון היחיד לבעיה הרפואית.

עבור האבא, סוהיר אל חמארמם, שעבר את הניתוח לתרומת אונת הכבד לפני כחודש, אמורה השתלת הכליה להיות ניתוח שיגרתי, ללא כל סיבוכים נוספים. זאת, משום שהכבד גודל וחוזר לכ-90% מגודלו המקורי. מרווח הזמן בין ההשתלות איפשר לאב להתאושש לחלוטין מהניתוח ולהגיע לניתוח לתרומת הכליה במצב בריאותי מצוין.

פרופ' איתן מור, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון: "עד כה חולים במחלה זו שהיו זקוקים לשני איברים עברו השתלת איברים מהמת. אני מקווה שהמעשה האצילי של האבא יסייע בקידום תחום השתלות האיברים מהחי. אין לי ספק כי לולא תרומת הכבד והכליה מהאב, הבחורה היתה נאלצת להמתין זמן ממושך לאיבר מהמת, עקב מצוקת האיברים".

לדברי פרופ' מור, לתרומה זו יתרון משמעותי עבור המושתל, כיוון שאיברים המושתלים מאותו תורם נקלטים טוב יותר בגוף המושתל; הכבד מגן על הכליה מפני דחיה ויש סיכוי טוב יותר לכליה לשרוד לטווח ארוך.

יצוין כי בילינסון, בו בוצעו ההשתלות, הוא המרכז המוביל בארץ להשתלת איברים, עם כ-70% מכלל ההשתלות בישראל.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה של הכבד ודרכי המרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום