כולסטרול גבוה: תרופות לא מספיקות

(0)
לדרג

לא מעט אנשים הסובלים מכולסטרול גבוה סבורים שכדורים מתאימים פותרים את הבעיה ואין צורך להקפיד על תזונה נכונה. מסתבר שהם טועים

מאת: איילת אלקין, כתבת doctors

עוד בנושא: כולסטרול ערכים, שומנים בדם

1.2 מיליון ישראלים סובלים מעודף כולסטרול, אבל שני שלישים מהם אינם מודעים לכך ולא פונים לטיפול. חלק מהסובלים מעודף כולסטרול הם צעירים וילדים, ומספרם עולה מדי שנה.

מירב רבר, דיאטנית קלינית, מסבירה על מה כדאי להקפיד אם רוצים להפחית כולסטרול גבוה: "יש להפחית באכילה של שומן רווי, סוג שומן שהינו מוצק בטמפרטורת החדר ומהווה אבן בניין בגוף לייצור הכולסטרול. בנוסף, יש להגביר את כמות הסיבים התזונתיים במזון, ולהקפיד על פעילות גופנית שמעלה את הכולסטרול הטוב, לפחות 3 פעמים בשבוע 40 דקות כל פעם. עצה חשובה נוספת היא שמירה על משקל גוף תקין".

ומה כדאי לאכול ולא לאכול? "התזונה המומלצת למי שסובל מכולסטרול גבוה היא צמצום כמות השומן במנה הבשרית. תמיד עדיף לאכול דגים ובמיוחד דגי ים כגון סלמון, מקרל וטונה. מומלץ לאכול עוף והודו ללא העור והכנפיים וכן בשר בקר רזה כגון סינטה ופילה. רצוי להימנע מבשר מעובד כגון נקניקיות, נקניק סלמי ואיברים פנימיים. יש להקפיד על צמצום השומן במוצרי חלב לעד 5% שומן בגבינות או 3% במוצרי חלב ניגר כגון יוגורט. יש להפחית צריכת חמאה ומרגרינה ( הקרויה גם שומן צמחי מוקשה) ומוצרים המכילים אותם כגון בורקס, מלאווח, ג'חנון, ופלים, עוגיות עוגות. במקביל, יש לשפר את צריכת החומרים הטובים במזון, דהיינו: סיבים תזונתיים. יש להגביר את צריכת הסיבים על ידי אכילת דגנים מלאים כגון לחם מחיטה מלאה, שיבולת שועל בצורת דייסות או גרנולה, קטניות ( חומוס, עדשים, שעועית לבנה) ועוד. ביצים מכילות כמות גבוהה של כולסטרול אך מהוות מרכיב חיוני בתזונה בריאה ולכן כדאי להגביל את אכילתן ל-3 פעמים בשבוע. עם זאת, את החלבון ניתן לאכול כל יום".

לדברי רבר, "בסקר מצב בריאות ותזונה לאומי ראשון, שערך ב-1999-2001 המרכז הלאומי לבקרת מחלות בקרב נשים וגברים בגילאים 25-64, נמצא כי 18% מהגברים ו-15% מהנשים אובחנו בידי רופא כבעלי רמת כולסטרול גבוהה".

מה עושים כאשר לילדים ולנערים יש כולסטרול גבוה? "כאשר יש רמות כולסטרול גבוהות בילדים הטיפול התזונתי זהה, אך חשוב לוודא שהתפריט מכיל את כל אבות המזון וכן את כמות הקלוריות והחלבון הנחוצים לגדילה ולהתפתחות תקינה. מגיל שנתיים כדאי לתת את הדעת להפחתת שומן רווי במזון כחלק מתזונה נבונה".

רבר מספרת על סכנות הכולסטרול: "הגורמים לכולסטרול גבוה הם תזונה לא נכונה וכן ייצור מוגבר של כולסטרול בכבד בשל גורמים גנטיים. כולסטרול גבוה הוא גורם סיכון למחלות לב וכלי דם בשל נטייה של הכולסטרול מסוג LDL להתחמצן ולשקוע בכלי דם בגופנו, כאשר השקיעה יכולה להיות בכלי הדם בלב וליצור שם חסימה, מה שמכונה טרשת עורקים. קריש הדם יכול בשלב כלשהו להתפקע ולגרום לאוטם חריף בשריר הלב (התקף לב). החסימה יכולה להתרחש בכלי דם במוח ולגרום לשבץ מוחי. סכנה נוספת היא חסימה בכלי דם בגפיים הגורמת לכאבים ובעיות קשות באספקת הדם ברגליים".

כולסטרול גבוה
כולסטרול גבוה

כוס יין אדום יבש ליום

לא מעט אנשים הסובלים מכולסטרול גבוה סבורים שכדורים מתאימים יכולים לפתור את הבעיה וכך אין צורך להקפיד על הנחיות התזונה. ד"ר רלי אבל, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של שירותי בריאות כללית מחוז מרכז, מתנגדת לכך: "כל הכדורים שאנשים לוקחים לא מעלים את הכולסטרול הטוב. מה שמטפל בהעלאת הכולסטרול הטוב זו תזונה נכונה. כולסטרול רע (LDL) צריך להוריד, ואילו כולסטרול טוב (HDL) צריך להעלות.

"הפתרון התזונתי החדשני הוא מתן אנטי אוקסידנטים (נוגדי חמצון) בתזונה אשר ילכדו את הרדיקלים החופשיים ולא יאפשרו לתהליך החמצוני לעבוד. צריך להקפיד בעיקר לא לאפשר אוכל תעשייתי שעבר עיבוד תעשייתי, שמכיל שומן צמחי שעבר עיבוד ומייצר שומני טרנס".

ד"ר אבל מסבירה כי נוגדי חמצון נמצאים בתזונה הים תיכונית בשפע: "ליקופן - נמצא בעגבניות, כלורופיל קיים בזעתר, מיורן, רוזמרין, פטרוזיליה, שמיר. ירקות כתומים מכילים קרוטן - גזר, בטטה, דלעת, מישמיש. יש נוגדי חמצון מצוינים שנמצאים בפירות וירקות סגולים - סלק, פירות יער, שזיפים, רימונים ודובדבנים. יש לזכור שכל נוגדי החמצון נספגים ב-50% יותר כאשר הם נמצאים בסביבת שמנים בלתי רוויים כגון אבוקדו, טחינה, שמן פשתן, צנוברים, זרעי חמניות ושמן זית".

ד"ר אבל ממליצה להוסיף לתזונה גם מנה אחת ביום של יין אדום יבש המכיל חומר אנטי מחמצן שנמצא בקליפות הענבים, וכן לצרוך קטניות מכל הסוגים: מש, שעועית, חומוס, שעועית לבנה, פול ירוק, שעועית ירוקה, אדממה ועדשים.

לדברי ד"ר אבל, יש להתייחס לכל המרכיבים שצוינו לעיל בתהליך הפחתת הכולסטרול: "כל המכלול הזה צריך להיות כמקשה אחת. לא עושים רק דבר אחד. לא מספיק לצרוך תרופות שמורידות את הכולסטרול הרע, צריך גם להעלות את הטוב וזה נעשה רק על ידי תזונה נכונה ומאוזנת".

בכל האמור בילדים, מומלץ להשריש בהם הרגלי אכילה נכונים כבר מגיל צעיר.

בואו לדבר על זה בפורום יתר כולסטרול וטריגליצרידים בדם - מניעה וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום