אחריות, ביטחון עצמי ורגישות למחלות

(0)
לדרג

רגישות למחלות דרכי הנשימה כמו ברונכיטיס, שפעת או צינון מושפעת מביטחון עצמי ומיכולת שמירה על גבולות בעבודה

מאת: רגישות למחלות דרכי הנשימה כמו ברונכיטיס, שפעת או צינון מושפעת מביטחון עצמי ומיכולת שמירה על גבולות בעבודה

שליטה ולקיחת אחריות לקשיים בעבודה עלולה להיות בעייתית ולגרום לעובד (בהתאם לאישיותו) להיות רגיש יותר למחלות דרכי הנשימה כמו ברונכיטיס, שפעת או צינון.

בעיתון האגודה לפסיכולוגיה שימושית בארה"ב התפרסם מחקר שבחן את יתרונה של השליטה במקום העבודה. הסקר בחן 217 שכירים בנושאים הבאים: אחריות לעובדים אחרים, טיפול בנושאים מורכבים ובמידע ושליטה בביצוע המטלות. בנוסף נשאלו העובדים כמה בטוחים הם בהיות עבודתם אפקטיבית וכמה אחריות הם לוקחים כשדברים משתבשים בעבודה. במקביל נמדדה רמת הנוגדנים (IgA) ברוק ובמערכת הנשימה, נוגדנים אלה מעידים על רמת הדלקות במערכת הנשימה העליונה.

עובדים שהרגישו שיש להם שליטה על עבודתם אך לא הרגישו שהם יכולים להתמודד עם בעיות או שנטו להאשים את עצמם במחדלים היו למעשה במצבי דחק מתמשכים ובכך עלו סיכויהם לסבול מדלקות במערכת הנשימה (שיעולים, כאבי גרון, שפעת וכד') לעובדים אלה היו רמות נוגדנים נמוכות יותר ברוק.

שתי קבוצות העובדים האחרות (עובדים בעלי שליטה שלא לקחו על עצמם בהכרח אחריות למחדלים או לחילופין עובדים שלא הרגישו בעלי שליטה בעבודה) היו בהרבה פחות לחץ ואכן גם לא נטו לחלות בדלקות בדרכי הנשימה.

מחקר זה מדגיש כי בניגוד למה שהיה נהוג לחשוב הרי ששליטה מוגברת במקום העבודה אינה בהכרח מקלה על מצבי הדחק. חשוב שהשליטה תהא משולבת בשימת גבולות והבנה שלא כל המחדלים הם באחריות העובד ואז אכן יש ירידה במידת הדחק שכאן נבחנה בבריאות העובדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום