תורמי כליה לא יזכו לפיצוי כספי

(0)
לדרג

שופטת בית המשפט העליון, אילה פרוקציה, קבעה בפסק הדין כי חוק השתלת איברים נכנס לתוקף רק אחרי ביצוע ההשתלות של התובעים

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר

בית המשפט העליון קבע כי אנשים שתרמו כליה לקרובי משפחתם לא יהיו זכאים לקבל מהמדינה או מקופות החולים החזר כספי או פיצוי בשל התרומה. בכך, נדחה ערעורם של 13 תורמי כליה על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים.

השופטת אילה פרוקצ'יה קבעה כי התורמים לא זכאים להחזר כספי או לקבלת סכומים כלשהם הקשורים במעשה התרומה, שכן חוק השתלת איברים והתקנות מכוחו לא חלים עליהם, מכיוון שהם נכנסו לתוקף רק לאחר ביצוע ההשתלות.

חוק השתלת איברים והתקנות קובעים את זכותו של תורם לתשלום אחיד, שישולם מקופת המדינה בשל הפסד כספי שנובע באופן סביר מהפעולות הכרוכות בלקיחת האיבר. בנוסף, החוק מאפשר החזר הוצאות מסוימות.

תועלת בריאותית לחולים ותועלת כלכלית למדינה

עוד נקבע, כי חוק ביטוח בריאות לא מהווה מקור למתן גמול לתורם על עצם תרומת הכליה, שכן שירותי הבריאות שיש חובה להעניקם על פי חוק ביטוח בריאות מתמקדים בטיפולים הרפואיים עצמם; על כן, אין בפריט "השתלת כליה" שבתוספת השנייה לחוק משום מקור למתן תגמולים כספיים לתורמים בגין תרומת הכליה עצמה.

בדברי הסיכום, כתבה השופטת פרוקצ'יה: "המערערים תרמו איבר מגופם לקרובי משפחתם, ובכך תרמו לסיכויי הטבה ניכרת במצבם הבריאותי, ואפשר שהעלו את תוחלת חייהם. אפשר עוד, כי אגב מעשי התרומה, הביאו המערערים תועלת כלכלית למדינה, לקופות החולים, ואף לציבור כולו. אולם אין די בכך כדי להקנות להם זכות משפטית לקבל תמורה על מעשי התרומה - בין תמורה על עצם תרומת האיבר מגופם, ובין פיצוי ממוני על הפסדים ישירים ועקיפים שנגרמו להם עקב ניתוח ההשתלה. [...]החוק והתקנות נכנסו לתוקף לאחר שבוצעו ניתוחי ההשתלות בנסיבות מקרה זה. לכן, המערערים בענייננו אינם זכאים לפיצוי מכוח החוק והתקנות, שהרי לא הוכרה בהם זכות לתשלום של תורמים שניתוחי ההשתלות באיבריהם בוצעו קודם לתחילת תוקפם".

(ע"א 8447/06 קופת חולים מאוחדת נ' א.ה).

למידע נוסף בנושא ביטוח לאומי - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום זכויות מבוטחים בביטוח בריאות וסיעוד
פורום מימוש זכויות רפואיות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום