רוצים שיניים בריאות? תפסיקו לעשן

(0)
לדרג

העישון מזיק לשיניים: הוא גורם לשינוי לא אסתטי בצבען, פוגע בעצם הלסת, מחליש את אחיזת השיניים בפה ותורם להיווצרות מחלות בחניכיים

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

שיניים צהובות אינן מחזה מלבב. אפילו גבר או אשה נאים במיוחד יכולים לעורר דחייה אם חיוכם חושף שיניים כאלה. ומי אשם בכך? על פי רוב, הרגל מגונה במיוחד.

"אחת הפגיעות הראשונות שניתן לראות כתוצאה מעישון היא שינוי בצבעו הטבעי של האמייל שעוטף את השן", אומר ד"ר אמיל ליטבק , רופא שיניים מוסמך לטיפולי לייזר בחלל הפה. "החומרים הכימיים הרעילים שמצויים בסיגריה והניקוטין צובעים את האבנית בשיניים בצבע חום צהוב או שחור. הניקוטין צובע ומכתים גם את הסתימות הלבנות, וכך מקבל כל הפה מראה כעור ובלתי אסתטי. עקב העישון מופיע לפעמים גם ריח רע בחלל הפה, ובמקרים חמורים יותר יש אובדן של חוש הטעם והגברת הסיכון ללקות בסרטן הפה".

לדברי ד"ר ליטבק, "יש מי שטוען כי במקרים של שיניים מוכתמות בניקוטין ניתן לבצע הלבנת שיניים. אולם גם כאן יש לזכור כי ככל שהשיניים מוזנחות, לא מטופלות ומכוסות בכתמים רבים, כך נעשית מלאכת ההלבנה קשה הרבה יותר. אצל המעשנים ההלבנה אינה מחזיקה זמן רב ויש לחזור על הטיפול בטווח זמן קצר יחסית, לעומת אדם שאינו מעשן".

דלקת ונסיגת חניכיים

העישון פוגע גם בחניכיים. החומרים שנמצאים בסיגריה גורמים לכך שזרימת הדם לאזור החניכיים תהיה קטנה יותר, ושהנוכחות החיידקית על השיניים תהיה הרסנית הרבה יותר. מחקרים הצביעו על כך שעישון בגיל צעיר מעלה את הסיכון ללקות במחלת שיניים קשה בגיל העשרה.

"במקרים רבים העישון גורם לנסיגת חניכיים ומאיץ את ההתקדמות של מחלות חניכיים קיימות" , אומר ד"ר ליטבק. "העישון הורס את העצם ואת הרקמות התומכות של השיניים בצורה בלתי הפיכה, וכתוצאה מכך מקטין את אחיזת השן בעצם הלסת. זאת גם הסיבה שמעשנים מאבדים את שיניהם בשיעור כפול מאנשים שאינם מעשנים. מעשנים רבים צריכים להגיע לרופא השיניים כדי לבדוק את החניכיים בתדירות גבוהה יותר, וכן לטיפול אצל השיננית על מנת להאט את קצב ספיגת העצם ונסיגת החניכיים".

עישון ושיניים
עישון ושיניים

בעיה בקליטת שתלים

"העישון מפריע ומעכב את הריפוי כאשר מדובר בשתלים דנטאליים", אומר ד"ר ליטבק. "אחת מהתוויות הנגד לביצוע השתלת שיניים הוא עישון. מחקרים הצביעו על כך שסיכויי הצלחת ההשתלה אצל אדם מעשן נמוכים מסיכויי ההצלחה אצל אדם שאינו מעשן, מכיוון שאיכות עצם הלסת נפגעת. עישון בתקופת הריפוי של השתל גורם לבעיות בקליטתו, ולכן ההמלצה היא להפסיק לעשן זמן רב ככל האפשר לפני תהליך ההשתלה. בנוסף יש להימנע מעישון זמן רב ככל האפשר (מספר חודשים) לאחר ביצוע ההשתלה".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים בלייזר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום