כריתת רחם: רק במצבים קיצוניים

(2)
לדרג

כ-90% מניתוחי כריתת הרחם מיותרים, ומתבצעים גם כשניתן לפתור את הבעיה באמצעים אחרים. הכריתה נחוצה במצבים חריגים, ולא בכל מקרה של צניחת רחם

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

כריתת רחם נחשבת לניתוח גניקולוגי נפוץ, במהלכו כורתים את רחם האשה באופן חלקי או מלא ולאחריו האשה אינה יכולה ללדת. הגורמים לניתוח כריתת רחם רבים ונפוצים, עד כדי שיש הטוענים כי הינם נפוצים מדי. ד"ר שרגא וקסלר, מנהל מכון שער לבריאות האישה והגבר אומר: "בארה"ב עקבו אחר ניתוחי כריתת רחם והסיקו כי מדובר בניתוח הכי מיותר ברפואה. כ-90% מניתוחי כריתת הרחם מיותרים ומתבצעים במצב בו ניתן היה לפתור את הבעיה בגינה בוצע הניתוח גם ללא כריתת הרחם. במצבים רפואיים רבים יכולים להסתייע לדוגמה בהיסטרוסקופיה ניתוחית היכולה לספק פתרון ולייתר את הצורך בכריתת רחם".

לפי ד"ר וקסלר, ניתוחי כריתת הרחם הנחוצים באמת מתבצעים במצבים קיצוניים בלבד, בהם אין ברירה אלא לנתח. למשל, "כאשר האשה חולה חלילה בסרטן רירית הרחם, סרטן בשריר הרחם ולעיתים אף סרטן בצוואר הרחם. גם סרטן השחלות או סרטן החצוצרות מצדיקים כריתה. כמו כן, ישנם מצבים בהם הרחם גדל בקצב מהיר ביותר; או כאשר מדובר ברחם גדול עד כדי כך שהוא גורם לכאבים, או לפגיעה בשלפוחית השתן, ברקטום או באיברים סמוכים אחרים. מצב נוסף המצדיק כריתת רחם הוא כאשר האשה סובלת מדימום חזק ומתמשך, בעקבותיו היא עלולה לסבול כאבים או לאבד דם רב באופן המסכן את בריאותה ופוגע קשות באיכות חייה. יש נשים שמדווחות על אי נוחות, כאבים, קיומה של בליטה מכוערת הפוגעת באסתטיקת הגוף, עצירו?ת או מגבלות בתנועה שגורם הרחם ואז נאלצים לכרותו כי לא מוצאים פתרון אחר לבעיה.

כריתת רחם
כריתת רחם

כריתה עקב צניחת רחם?

עמדת דר וקסלר, לפיה במקרים אחרים אין לכרות את הרחם מנוגדת לעמדתם של רופאים רבים שממליצים על ניתוח כזה גם במצב של צניחת רחם. מאחר ולרוב לא מדובר בצניחת רחם אמיתית, אלא בצניחת קירות הנרתיק או בצניחת רחם קלה שאינה מפריעה.

"ניתן לתקן מצב של צניחת קירות הנרתיק גם ללא כריתת רחם", אומר ד"ר וקסלר. "ברוב המקרים קיר הנרתיק הקדמי או האחורי הוא זה שצונח, וניתן לתקן את הצניחה בניתוח פשוט ביותר הדורש הרדמה אפידורלית בלבד. הניתוח הזה יכול לתקן את הצניחה ולסייע במניעת הבעיות שהיא גורמת, לרבות הבעיות במערכת השתן האופייניות במצבים אלה. במצבים קיצוניים ניתן לבצע ניתוחים מורכבים יותר ועדיין להימנע מכריתת רחם".

נשים הסובלות מצניחת רחם קלה יחסית יכולות לנסות לשפר את מצבן בדרכים שונות ובהן החדרת התקן התומך ברחם; ביצוע תרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן; הפחתת משקל גוף; סיגול אורח חיים בריא הכולל תזונה מאוזנת, פעילות גופנית והפסקת עישון ושתיית אלכוהול; הימנעות מריצה, קפיצות ונשיאת משאות כבדים המזרזים את צניחת הרחם ועוד.

השלכות הכריתה

מעבר להשלכות הפיסיות של הכריתה, הפסקת הווסת ואיבוד היכולת להרות וללדת, לניתוח כריתת הרחם יש גם השלכות רגשיות. ד"ר וקסלר: אנחנו הגינקולוגים חוטאים בהתייחס לרחם האשה כאל איבר פונקציונלי שתפקידו הבאת ילדים בלבד. המחשבה הנפוצה היא שאחרי שהאשה איננה יכולה או רוצה ללדת הרחם מיותר והיא יכולה להסתדר בלעדיו. לצערי הרב, כפי שלמדתי מניסיוני בטיפול נשים רבות במשך השנים, הרחם הוא איבר נחוץ מאין כמותו ויש לו חשיבות עצומה. על נשים רבות עלולה כריתת הרחם להשפיע לרעה ואף לגרום להן לטראומה. במקרים אלה, כריתת הרחם כמוה, עבורן, ככריתת הנשיות, והיא עלולה להותיר בהן צלקת נפשית עמוקה ולפגוע אנושות בדימוין העצמי. עובדה זו מחזקת את העמדה לפיה יש לנסות להימנע מהכריתה כמה שרק ניתן".

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה גינקולוגית - אנדוסקופיה ולפרוסקופיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום