פ"ד: לפרסם הפער בשירותי רפואה

(0)
לדרג

פסק הדין של השופטת ארד מחייב את משרד הבריאות לפרסם את המידע החשוב: "פרסום המידע עשוי לתרום למימוש חופש הבחירה של הציבור בין ספקי שירותי הבריאות"

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר

בית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים קיבל עתירה של התנועה לחופש המידע נגד משרד הבריאות, לפיה יש למסור לידיה מידע שעניינו פערים בקבלת שירותי רפואה, בחתך לפי קופות החולים השונות. המידע מוצג בדו"ח "תוכנית מדדי איכות לרפואת הקהילה בישראל עבור השנים 2003-2005", ופורסם בחודש אפריל 2006.

נשיאת בית המשפט, השופטת מוסיה ארד, קיבלה את העתירה והורתה למשרד הבריאות לגלות לעותרים את המידע המבוקש עד ה-31.3.2012. בהחלטתה קבעה כי יש לדחות את הטענה המרכזית של משרד הבריאות כי מדובר במידע חסוי. בפסק הדין נקבע, כי קופות החולים, כרשויות ציבוריות, לא רשאיות להגביל העברת מידע חיוני לציבור.

כאמור, בינואר 2007 פנתה התנועה לחופש המידע למשרד הבריאות, וביקשה לקבל את המידע המוצג בדו"ח, שעניינו פערים בקבלת שירותי רפואה, בחתך לפי קופות החולים השונות. משרד הבריאות סירב בטענה שמדובר במידע חסוי, ועל כן, הגישה התנועה לחופש המידע את העתירה לבית המשפט.

לטענת התנועה לחופש המידע, גילוי המידע לציבור לגבי פערים בקבלת שירותי רפואה בחתך לפי קופות החולים צפוי להניב תועלת ציבורית רבה, בין היתר, במישור של קידום הזכויות לבריאות ולשוויון ובלימת תהליכים של הפיכת שירותי הרפואה מזכות, למצרך שיש לשלם עבורו.

חשיבות פרסום המידע לציבור

משרד הבריאות וקופות החולים טענו, מנגד, כי המידע המבוקש הוא מידע חסוי לפי חוק זכויות החולה, ולכן חל עליו סעיף 9(א) (4) לחוק חופש המידע, הקובע כי רשות ציבורית לא תמסור מידע אשר אין לגלותו על פי כל דין. עוד נטען, כי מדובר במידע שאינו מתוקנן ושאינו מתייחס למשתנים חשובים, ומשכך פרסום המידע בשלב זה, אינו הוגן כלפי קופות החולים ועלול להטעות את הציבור.

בפסק הדין נקבע כי המידע המבוקש אינו נכלל בחיסיון הקבוע בסעיף 22 לחוק זכויות החולה, לפיו דיוניה של ועדת בקרה ואיכות יהיו חסויים. השופטת ציינה כי: "לצורך הקביעה בדבר תחולת החיסיון, יש ליתן משקל ממשי גם לחשיבות הרבה הגלומה בפרסום המידע לציבור. [...]פרסום המידע המבוקש, בנוגע לפערים בקבלת שירותי רפואה בחתך לפי קופות החולים, עשוי לתרום למימוש חופש הבחירה של הציבור בין ספקי שירותי הבריאות, להגברת אמון הציבור במערכת הבריאות, לשכלול התחרות בשוק ספקי שירותי הבריאות ולשיפור איכות שירותי הבריאות".

(עת"מ 883-07 התנועה לחופש המידע נ' משרד הבריאות)

למידע נוסף בנושא - לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום