'שעון נוכחות - שירות טוב לרופאים'

(0)
לדרג

ד"ר יעקב פרבשטיין, מנהל בי"ח פוריה, הוא קול חריג במאבק הרופאים. לדבריו יש להקצות תקנים רק לפריפריה ולהגביל מס' תקנים למקצועות מבוקשים כמו פלסטיקאים

מאת: מערכת zap doctors

הסתדרות הרופאים יצאה למאבק על הצלת מערכת הבריאות הציבורית עם מטרות ברורות: תוספת לתקינה, פיתרון לעומס התורנויות של המתמחים והעלאת שכר הרופאים ב-50%.

ואולם, ככל שחולף הזמן מסתבר שיש בקיעים בחזית האחידה לכאורה של הרופאים. אחד הקולות השונים, ולפיכך המעניינים יותר, הוא של ד"ר יעקב פרבשטיין, מנהל ביה"ח הממשלתי פוריה בטבריה ויו"ר פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים לשעבר. בראיון ל-doctors הוא מציג סדרי עדיפויות שונים מאלה של ההסתדרות הרפואית: "יש לזכור שבבוררויות הקודמות בין הרופאים לאוצר לא נתנו לאנשי הפריפריה להציג את עמדתם. זה שרוב הרופאים מתגוררים במרכז, לא נותן להם זכות לפסול את הפריפריה. במאבק הנוכחי יש להעמיד בראש סדר העדיפויות הלאומי את הפריפריה, ורק אם יישארו משאבים נוספים יש להקצותם למרכז".

ד"ר פרבשטיין מציין כי לעמדתו שותפים רופאים רבים בפריפריה. לדבריו, יש לתקן תחילה את הפערים הקיימים במערכת הרפואית בין המרכז לפריפריה. אחרת, הנתונים לפיהם תוחלת החיים בפריפריה קצרה בשלוש שנים מאשר במרכז, ותמותת התינוקות גבוהה יותר - לא ישתנו; שלא לדבר על מספר הרופאים ומיטות האשפוז הנמוך ביחס למרכז.

לאחר שמקשיבים לדבריו של ד"ר פרבשטיין, יותר ויותר נדמה כי עמדתו קרובה יותר לאוצר מאשר להר"י (אם להסתמך על דברי הממונה על השכר באוצר, כי ההסכם המוצע לרופאים מושתת על פתרונות למתמחים, למקצועות המצוקה ולפריפריה). ד"ר פרבשטיין: "בניגוד למרכז, בפריפריה אין מספיק תקנים של רופאים והפער מול המרכז הולך ומתרחב, ולכן אין סיבה שיחלקו את התקנים שווה בשווה". מכאן, הוא דורש שתוספת התקנים והיחידות המקצועיות בבתי החולים תוקצה לבתי החולים בפריפריה בלבד - כל זאת על מנת שרופאים מתמחים בפריפריה לא יאלצו לבצע 10-12 תורניות בחודש. ד"ר פרבשטיין מספר כי הציע למתמחה מאזור המרכז להגיע לגליל, אולם זה השיב לו כי למרות אהבתו לגליל לא תהיה לו אפשרות ליהנות מאיכות החיים במקום כי את רוב הזמן ישקיע בתורניות.

גם בנושא התגמול הכספי מציע ד"ר פרבשטיין ליצור פערי שכר אמיתיים בין הרופאים בפריפריה לבין הרופאים במרכז, על מנת שבתי חולים בפריפריה יהוו אבן שואבת לרופאים ולמתמחים. כיום רופאים בפריפריה מתוגמלים ב-500-1500 ש"ח יותר בשכר הבסיס שלהם, "תמריץ שווה ערך לפציינט אחד במרכז", כדברי ד"ר פרבשטיין.

שעון נוכחות

אחת המחלוקות הגדולות בין הרופאים לאוצר נוגעת לעניין החתמת שעון נוכחות. כיום יש לרופאים במרכז אפשרויות לעבוד במערכת הפרטית, זאת בניגוד לרופאים מן הפריפריה, שם הרפואה הפרטית עדיין לא התבססה. עמדת הר"י היא שאין באף מערכת בריאות בעולם שעון נוכחות, ואין סיבה שישראל תהיה חריגה בנושא זה. הרופאים, לדבריה, עובדים מסביב לשעון, ולכן אין צורך בשעון נוכחות כדי להצביע על מסירותם לחולים. בעניין זה משיב ד"ר פרבשטיין כי אין מערכת בריאות בעולם הדומה לרעותה. הוא מציע לפטור רופאים במשרה מלאה בבית החולים מהחתמת שעון נוכחות ולחייב את מי שעובד בפרקטיקה הפרטית לעשות זאת. ומה יעלה בגורלו של רופא שיסרב לנוהל של החתמת שעון נוכחות? ד"ר פברשטיין מציע לקזז 20% משכרו, קיזוז שישקף את שעות העבודה של הרופא במערכת הפרטית.

ד"ר פרבשטיין מסביר כי שעון נוכחות יעשה שירות טוב לרופאים ויוכיח כי רובם אנשים ישרים שממלאים את מכסת השעות שלהם בבית החולים, למעט "מספר קטן של רופאים אשר לא ממלאים אחר שעותיהם".

ואם לא די בכך, לד"ר פרבשטיין יש גם פיתרון יצירתי לגבי מקצועות חסרים כמו הרדמה וטיפול נמרץ. "יש להקטין את מספר התקנים המיועדים למתמחים במקצועות הפופולאריים כי לא כולם צריכים להיות פלסטיקאים". במקביל, הוא מציע להעלות את מספר התקנים במקצועות הפחות אטרקטיביים כדי למשוך אליהם מתמחים.

בתוך כך, הרופאים יכולים להיות מעודדים מכך שלפחות ברמה הציבורית, מאבקם זוכה לתמיכה. כך למשל, מסקר שנערך בקרב 450 גולשים באתר doctors עולה כי 56% סבורים כי מאבק הרופאים מוצדק, בעוד 19% חושבים כי המאבק מוצדק רק בהקשר של שיפור מצב המתמחים והרופאים בפריפריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום