אילו מזונות מזיקים ללב?

(0)
לדרג

לא מה שחשבתם: צריכת קפה ואלכוהול מתונה אינה מזיקה ללב, כמו גם צריכת ביצים וחלב. הדיאטה המומלצת ביותר - דיאטה ים תיכונית. מתוך נייר עמדה של הקרדיולוגים

מאת: מערכת zap doctors

האיגוד הקרדיולוגי בישראל ועמותת עתיד - עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל - פרסמו אתמול (ד') נייר עמדה לציבור הכולל המלצות תזונתיות למניעת מחלות לב וכלי דם. ההמלצות מקיפות את כל סוגי המזון והדיאטות ואת תוספי המזון והתבלינים.

"לרפואה מונעת ולהרגלי תזונה נכונים יש חשיבות מכרעת", אומרת ד"ר טלי סיני, יו"ר עתיד. "אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה ומגוונת, הימנעות מעישון, ופעילות גופנית סדירה הם כלי חשוב במניעת מחלות הלב וכלי הדם".

על פי נייר העמדה, הרגלי תזונה בריאים כוללים, בין השאר, אכילת מאכלים על בסיס שומן מהצומח (אבוקדו, אגוזים שקדים וטחינה) ולא על בסיס שומן מהחי. ההמלצות הן להמעיט ככל האפשר באכילת בשרים עתירי שומן ונתרן, להימנע מאכילת בשרים מעובדים, ולהפחית אכילה של דברי מאפה קנויים המכילים שומן טרנס צמחי מוקשה.

בנוסף, ישנן המלצות שוברות מיתוסים כגון: צריכת אלכוהול מתונה של משקה אחד ביום לנשים ועד שני משקאות ליום לגברים אינה מזיקה; שתיית קפה מתונה של עד שלוש כוסות ליום הוכחה מחקרית כלא מזיקה. זאת ועוד, שתיית חלב ואכילת ביצים אינה מזיקה ללב - מאחר שבביצה אין הרבה שומן רווי הגורם להעלאת הכולסטרול.

זהירות מתוספי מזון

פרופ' יעקב הנקין, חבר האיגוד הקרדיולוגי בישראל, אמר: "מדובר בציון דרך חשוב במערכת הבריאות בישראל. הרפואה המתקדמת יכולה לטפל היטב במחלות לב וכלי דם. אך יחד עם זאת, תפקיד הרופאים הוא למנוע אותם ולהניע לפעולה את הציבור הישראלי לאמץ הרגלי תזונה היכולים להפחית את הסיכון למות ממחלות לב. המסמך מתייחס לא רק לסוג ולכמות השומנים והכולסטרול המומלצים בתזונה, אלא סוקר את הידוע לגבי מגוון רחב של מאכלים, סוגי שתייה ותוספי מזון כגון תה, קפה, אלכוהול, חלב, ויטמינים, Q10 וכדומה".

לגבי דיאטות, התזונה המומלצת לאוכלוסיה הכללית ולאנשים הסובלים ממחלות לב וכלי דם היא תזונה "ים תיכונית". "דיאטת DASH" (המכילה ירקות, פירות ושלושה מוצרי חלב דלי שומן בנוסף לתפריט דל מלח) יעילה במיוחד לאנשים עם יתר לחץ דם או לחץ דם גבולי, ואילו "דיאטה דלת פחמימות" מתאימה לאנשים עם משקל עודף ולאנשים עם תסמונת מטבולית.

ד"ר סיני מזהירה מפני שימוש בתוספי מזון למניעת תחלואה לבבית: "הבעיה היא כי המדובר בשוק פרוץ שמחייב הבחנה בין תוספים מועילים להפחתת מחלות הלב לבין כאלה שעלולים ליצור נזק". מכאן חשיבות הייעוץ עם מומחה לפני השימוש בתוספים אלה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה טבעית
פורום תזונה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום