הריון ואפילפסיה: אפשר, אך בזהירות

(0)
לדרג

חולות אפילפסיה חוששות להיכנס להריון מכיוון שהתרופות שהן נוטלות עלולות לגרום למומים בעובר. אבל ייעוץ טרום הריוני ומעקב צמוד יכולים לסייע ללידת תינוק בריא

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

אפילפסיה היא מחלה כרונית שנגרמת עקב הפרעה בהעברת האותות החשמליים בתוך המוח. בעבר טעו לחשוב כי עקב מחלתן לא מומלץ לנשים הלוקות במחלה זו להרות. אבל מחקרים הראו כי סיכוייה של אשה חולת אפילפסיה, שטופלה באמצעות תרופות כגון חומצה וולפורית או הידנטואין, ללדת תינוק עם מום הם כ-6%. עם זאת, נמצא כי הסיכון פוחת בקרב חולות אשר נוטלות תרופות חדשות יותר, כגון למיקטל, ועומד על 2%-3% (בדומה לשכיחות באוכלוסייה הכללית).

גם הסיכויים להפלה מוקדמת אצל אישה הסובלת מאפילפסיה גבוהים מאשר בכלל האוכלוסייה. למרות הנתונים המפחידים לכאורה, חולות אפילפסיה רבות מצליחות להיכנס להריון, לעבור אותו בשלום וללדת ילדים בריאים.

אפילפסיה והריון
אפילפסיה והריון

התקפים בזמן ההריון

"הריון גורם באופן טבעי לשינוי בחילוף החומרים בגוף, ואצל אישה עם אפילפסיה יכול הדבר לגרום לירידה של רמת התרופות האנטי-אפילפטיות בדם ולהופעת התקפים בעיקר בשליש הראשון של ההריון, דבר שעלול להיות מסוכן עבורה ועבור העובר", מסביר ד"ר שי מנשקו, נוירולוג ילדים בכיר ביחידה לנוירולוגית ילדים במרכז הרפואי ע"ש אדמונד ולילי ספרא בתל השומר. "אמנם אצל מרבית הנשים לא צפויה כל החמרה במספר ההתקפים, אבל ההמלצה הראשונה היא לנסות להגיע לאיזון תרופתי עוד לפני ההריון. ישנן תרופות אפילפטיות, שידועות כתרופות שעלולות לגרום למומים מולדים בעובר, ולכן מומלץ לתכנן את ההריון בקפידה, לקבל ייעוץ טרום הריוני ולהקפיד על נטילת תרופות מתאימות בזמן. כיום כדאי לבצע את הייעוץ והמעקב במרפאות רב תחומיות, אשר בהן ניתן לקבל ייעוץ משולב של נוירולוג, גניקולוג וגנטיקאי במקום אחד, כדי לקבל את התמונה הברורה ביותר לגבי ההריון, וכמובן את המעקב והטיפול המתקדמים ביותר".

לדברי ד"ר מנשקו, "לחולות אפילפסיה חשוב להקפיד על ביצוע אולטרה סאונד. במקרים מבוססים של חשד למום אשר נצפו תחילה באולטרסאונד ניתן לבצע בדיקת MRI של העובר. כיום ניתן לראות בצורה מתוחכמת מבנים פנימיים אצל העובר, ואם יש חשד למום כלשהו בשבועות הראשונים להריון הרופא המומחה יכול למליץ על פעולות שיש לנקוט: המשך הריון או במקרים חריגים הפלה. חשוב לעקוב אחרי האיזון התרופתי ולהקפיד על צריכה נכונה של התרופות".

על חולת האפילפסיה המבקשת ללדת לקיים אורח חיים בריא: לישון במידה מספקת, לשמור על תזונה נכונה ולהימנע מעישון ומשתיית אלכוהול. לפני הכניסה להריון יש לצרוך חומצה פולית וכן כדורי ויטמין K, על מנת להקטין את הסיכוי להתפתחות מומים בעובר.

"אישה שסובלת מאפילפסיה בהחלט יכולה להרות וללדת תינוק בריא. אם שומרים על כל הכללים, ניתן לעבור את ההריון עם מינימום התקפים ותופעות לוואי אחרות".

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום