בלוטת התריס: הורמון חשוב לעובר

(0)
לדרג

בזמן הריון על נשים לבדוק את תפקוד בלוטת התריס שלהם. תפקוד לקוי של בלוטה זו עלול לפגוע באינטליגנציה של העובר ובמקרים מסוימים אף לגרום הפלה

מאת: ~~ נגוהה שפרלינג, כתבת doctors~~

תת פעילות בלוטת התריס היא בעיה הורמונלית נפוצה, המאפיינת במיוחד נשים, אשר סובלות מהמחלה פי 3 עד פי 8 יותר מגברים. מחלה זו מתבטאת בפעילות נמוכה של בלוטת התירואיד, היא בלוטת התריס, המכונה גם בלוטת המגן. בלוטה זו, המצויה בקדמת הצוואר, מתחת לתיבת הקול, מעורבת בתהליכים רבים בגוף, באמצעות שלושה הורמונים אותם היא מפרישה.

בין הפעולות והתהליכים החשובים להם אחראית בלוטת התריס בולטים התהליכים הבאים: חילוף חומרים בכל תאי הגוף; תרומה להתפתחות תינוקות וילדים, הן התפתחות גופנית והן התפתחות שכלית; ייצור חלבונים; קצב זרימת הדם ופעימות הלב; פירוק סוכרים ושומנים ועוד.

תת פעילות בלוטת התריס
תת פעילות בלוטת התריס

פיתוח מוח העובר

תפקיד חשוב נוסף של בלוטת התריס מתרחש אצל נשים בזמן הריון, שאז תרומתה חיונית לבריאותם של ההריון והעובר. "כיום ידוע כי להורמוני בלוטת התריס של האם תפקיד חשוב בהתפתחות מוחו של העובר וכן בתקינות ההריון בשלביו הראשונים, אומר דר בני פיינר, אחראי שרות האורוגניקולוגיה וניתוחי רצפת האגן במרכז הרפואי הלל יפה.

לדבריו, "נשים הרות הסובלות מתת פעילות של בלוטת התריס עלולות לעבור הפלות. מצב זה של חוסר בהורמון התירוקסין, אחד מההורמונים המופרשים על ידי בלוטת התריס ומכונה T4, יכול לפגוע בהתפתחות העובר. העובר עצמו מתחיל לייצר הורמון זה רק במחצית השנייה של ההריון, ועד אז הוא תלוי לחלוטין באספקת התירוקסין מאמו. דווקא בשלב זה העובר זקוק במיוחד לאותו הורמון. שלבי ההריון המוקדמים הם קריטיים להתפתחות מוחו של העובר, וזהו הזמן בו הוא זקוק במידה רבה להורמון התירוקסין".

לדברי ד"ר פיינר, מחקרים חדשים מצביעים על סיכון מוגבר לאיי קיו נמוך, ובמקרים קיצוניים אף לפגיעה בהתפתחות הפסיכומוטורית של תינוקות וילדים שסבלו מחוסר אספקת תירוקסין ברחם. בשל הדרישה המוגברת של העובר להורמון בלוטת התריס ובשל חשיבותו הקריטית להתפתחות העובר, אצל רוב הנשים יתחיל הגוף להגביר את פעילות בלוטת התריס ולייצר כמות מספקת של ההורמון הנחוץ עם תחילת ההריון. על פי רוב, נשים הסובלות מתת פעילות בלוטת התריס אינן מצליחות להדביק את הקצב ולספק את כמות ההורמונים הנחוצה לתינוק.

כמו כן, יש נשים שמפתחות את המחלה עם הכניסה להריון, ואצל חלקן מחלה זו חולפת לאחר הלידה. נשים אלה חייבות להיות במעקב ולקבל טיפול לפי הצורך. בשל כך, יש רופאים המבצעים לכל הנשים בדיקת תפקודי בלוטת התריס בתחילת ההריון כדי לשלול אפשרות של תת פעילות".

למרבה המזל, הטיפול בנשים הסובלות מתת פעילות בלוטת התריס זמין, פשוט ויעיל. ד"ר פיינר: "על הנשים ליטול אלטרוקסין במינון הנדרש בהתאם למצבן ועם הזמן גופן מתאזן. חשוב מאוד לבצע מעקב רפואי אחר נשים אלה. המדובר במעקב אנדוקריני ובבדיקות של רמות התירוקסין כמה פעמים במהלך ההריון".

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום