רופאים: המו"מ תקוע, חוזרים לשבות

(0)
לדרג

פגישה נוספת בין הרופאים לאוצר הסתיימה ללא תוצאות. בשבוע הבא צפויה שביתה כללית בבתי החולים ובמרפאות החוץ אשר יעבדו במתכונת שבת

מאת: מערכת zap doctors

אווירה קשה במגעים בין הרופאים לאוצר. בפתח ישיבת המשא ומתן שנערכה הבוקר (ה') אמר ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר הר"י, לממונה על השכר, אילן לוין: "הדברים שאמרת אתמול הם הסתה פרועה ומסוכנת כנגד ציבור הרופאים. כל צעד של אלימות כנגד רופאים יהיה על ראשך ומצפונך. אתה הכנסת לשיח הציבורי בישראל אלמנט שלא היה בו אף פעם, וכל זה בשם מטרה כלשהי שיש לך".

לוין יצא אתמול במתקפה חריפה באמצעי התקשורת נגד מאבק הרופאים באומרו כי הוצעה לרופאים תוספת שכר של 20% ואלה דחו אותה. עוד אמר לוין כי האוצר מוכן לבוא לקראת המתמחים, הרופאים בפריפריה והרופאים במקצועות הסובלים ממחסור חמור בכוח אדם.

ד"ר אידלמן אמר דברים נוספים בתגובה למתקפה של לוין: "אתמול היה שבר רציני ומשמעותי מאוד בדברים שאמרת. לגיטימי מצדכם לעשות מה שאתם יכולים כדי למנוע שביתה. אבל לא לגיטימי להסית. לבוא לציבור ולומר שאנחנו רוצחים - אי אפשר להחזיר את זה אחורה. אלו דברים שנחרטים ונצרבים. הרופאים משקיעים את כל חייהם להצלת חיי אדם - אז איך אפשר לדבר עליהם במונחים האלה?".

יו"ר הר"י הדגיש כי בכל פעם שישנה התקדמות במו"מ, האוצר עושה הכל כדי לפוצץ ולעכב את ההתקדמות שהושגה.

למרות האווירה הקשה בישיבה, נעשה ניסיון לקדם את המו"מ. ואולם, שני הצדדים לא הצליחו להגיעה להסכמה, במיוחד לגבי הקלה בעומס התורנויות של המתמחים.

גם בנוגע לפריפריה, ראשי הר"י יצאו מאוכזבים מהפגישה לאחר שהאוצר הציע פחות ממחצית מדרישת הרופאים: בעוד שהר"י דרשה כי רופא בפריפריה ישתכר ב-25% יותר מרופא המקביל לו במרכז, האוצר הציע תוספת של 10% בלבד.

חוזרים לשבות

הרי" הודיעה ביום חמישי כי על רקע העדר התקדמות ממשית במשא ומתן בין ההסתדרות הרפואית למעסיקים, תתקיים ביום שלישי הקרוב שביתה כללית בבתי החולים ובמרפאות החוץ אשר יעבדו במתכונת שבת.

ביום חמישי צפויים להיות עיצומים: בתי החולים מדרום לתל-אביב ישביתו את מרפאות החוץ (בלבד), כולל המרכז הרפואי איכילוב בתל-אביב. כל שאר בתי החולים יעבדו כרגיל.

ביום א', ב-8 במאי, ייערך כנס בנושא רפואה פתולוגית אליו יגיעו כל הפתולוגים בישראל. לפיכך, בזמן הכנס, תתקיים פעילות מצומצמת בהתאם של חדרי הניתוח.

מה דורשים הרופאים?

דרישות הר"י והפתרונות המוצעים על ידה מתייחסים למספר נושאים עיקריים: מענה לקשיים בגיוס ושימור רופאים בפריפריה, יצירת מחויבות של רופאים בכירים לעבודה לאורך כל שעות היום בבתי החולים הציבוריים ותגמול נוסף למתמחים ולמקצועות המצוקה.

הר"י מבקשת תוספת תקינה שתמומן על ידי האוצר ותקינה ייעודית לפריפריה ומקצועות המצוקה. בנוסף, הוצע להקים ועדה משותפת של הרופאים ומשרד הבריאות לקביעת נוסחה לתקני רופאים נדרשים בבתי החולים ובקהילה. הנוסחה לא תבוסס רק על מספר מיטות או מספר מטופלים לכל לרופא במרפאות הקהילה, אלא יילקחו בחשבון נתונים נוספים כגון תפוסה, מספר מטופלים במרפאות, שינויים טכנולוגיים, תמהיל מטופלים ועוד.

עוד מציעים בהר"י ליצור מחויבות מלאה של הרופאים למערכת הציבורית כדי שרופאים בכירים יהיו זמינים בבית החולים לאורך כל שעות העבודה ולא יצטרכו לעבוד במספר מסגרות מפוצלות.

לגבי מתמחים, הרופאים מצפים להגדיל את התגמול עבור תורנות 7 ומעלה בכדי למנוע מצב בו מתמחים עושים מעל 6 תורנויות. בנוסף, עלתה התביעה לאפשר 24 שעות מנוחה רצופות במהלך שבוע קלנדרי, לאחר תורנות. יצוין כי הר"י מוכנה להסכים לשילוב מומחים לעבוד תורנות לילה, אולם בכפוף להכפלת תעריף מומחה.

כידוע הר"י דורשת העלאת שכר שעה לרופאים ב-50%. כיום ערך השעה של רופא מומחה עומד על ממוצע של 42 ש"ח לשעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום