אלכוהול מעלה את הסיכון לסרטן

(0)
לדרג

צריכת אלכוהול מעל הכמות המומלצת אחראית לעד 10% מכלל מקרי הממאירויות. ההמלצה היא לצרוך פחות משני משקאות אלכוהול ביום בגברים ועד משקה אחד בנשים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בספרות הרפואית ניתן למצוא מחקרים רבים שעוסקים בהשפעה של צריכת אלכוהול על המצב הבריאותי. לפי ההמלצות המקובלות כיום, יש להקפיד על צריכה מקסימלית של עד שני משקאות אלכוהול ביום בגברים ועד משקה אחד בנשים.

ממחקר חדש שפורסם ב-BMJ מתברר כי צריכת אלכוהול בהווה ובעבר קשורה לחלק גדול מהממאירויות הנפוצות והקטלניות ביותר. מתוצאות המחקר עולה כי כ-10% מכלל המחלות הממאירות בגברים וכ-3% מכלל הממאירויות בנשים קשורות לצריכת אלכוהול בהווה ובעבר.

הממצאים מבוססים על נתונים מפרויקט EPIC - European Prospective Investigation Into Cancer ומנתונים מייצגים אודות צריכת אלכוהול. מחקר EPIC, הנמשך בימים אלה, הוא אחד המחקרים הגדולים ביותר בנושא תזונה וממאירות שנערך אי פעם. המחקר כלל למעלה מחצי מיליון משתתפים באירופה.

במסגרת המחקר נעזרו החוקרים בשאלון מפורט להערכת צריכת אלכוהול במהלך השנה החולפת. הם הניחו כי קיים קשר סיבתי בין צריכת אלכוהול לממאירויות של דרכי העיכול והנשימה העליונות (כולל חלל הפה, הגרון, הלוע והוושט), סרטן כבד, סרטן שד בנשים וסרטן מעי גס ורקטום.

לאחר מכן, החוקרים חישבו את שיעור הממאירויות הספציפיות אותם ניתן לייחס לצריכת אלכוהול בהווה ובעבר. הם העריכו כי בשנת 2008, אלכוהול היה אחראי ל-44% מהממאירויות במערכת העיכול והנשימה העליונות בגברים ו-25% מהמקרים בנשים, 33% ו-18% מהמקרים של סרטן כבד, בהתאמה, 17% ו-4% מהמקרים של סרטן המעי גס ורקטום, בהתאמה, ו-5% מכלל מקרי סרטן שד בנשים.

חלק גדול מהממאירויות המיוחסות לצריכת אלכוהול היה קשור לצריכת כמות אלכוהול העולה על הכמות המומלצת כיום. החוקרים חישבו ומצאו כי שתייה מעל הכמות המומלצת היתה אחראית ל-57%-87% ממקרי הממאירויות המיוחסים לאלכוהול בגברים ו-40%-98% מהמקרים בקרב נשים.

הגבלת צריכת אלכוהול

מהנתונים עולה כי ניתן למנוע חלק גדול מהממאירויות על ידי הגבלת צריכת אלכוהול לשני משקאות אלכוהוליים ביום בגברים ומשקה אלכוהולי אחד בנשים, כפי שמומלץ לפי ההנחיות.

ניתן למנוע שיעור גבוה יותר של ממאירויות על ידי הפחתת צריכת אלכוהול, לפי הקווים המנחים או הפסקת שתיית אלכוהול כליל. לדברי המומחים, הסיכון לממאירות עולה עם כל משקה, כך שגם כמות אלכוהול מתונה מעלה את הסיכון לממאירויות אלה. הפחתת צריכת אלכוהול היא אחת הדרכים החשובות להפחתת הסיכון לממאירות, ביחד עם עישון ושמירה על משקל גוף תקין.

החוקרים מציינים כי למרות שצריכת אלכוהול קלה עד מתונה עשויה להפחית את הסיכון לתחלואה ותמותה על-רקע מחלות לב וכלי דם, נראה כי בסיכומו של דבר מדובר בהשפעה מזיקה. לאור זאת, צריכת אלכוהול אינה מומלצת למניעת מחלות לב וכלי דם או תמותה מכל סיבה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סרטן המעי הגס
פורום סרטן ריאה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום