האם בדיקת ממוגרפיה יעילה?

(0)
לדרג

ממוגרפיה מביאה להפחתת תמותה מסרטן שד. סקירה: מתוך 2,000 נשים שיבצעו את הבדיקה אשה אחת תהנה מתוחלת חיים ארוכה יותר ו-10 נשים יטופלו שלא לצורך

מאת: מערכת zap doctors

ממוגרפיה מקובלת כיום כבדיקת סקר לגילוי מוקדם של סרטן השד.

מטרת סקירת הספרות והמטה-אנליזה, שפורסמה בחודש ינואר 2011 בכתב העת "קוקריין", היתה לבחון האם ממוגרפיה לגילוי מוקדם של סרטן השד אכן משפיעה על הפחתה בשיעור התמותה מסרטן השד.

במטה-אנליזה נכללו מחקרים איכותיים בלבד שהשוו נשים שביצעו ממוגרפיה לנשים שלא ביצעו ממוגרפיה.

תוצאות

במטה-אנליזה נכללו שבעה מחקרים שהקיפו 600 אלף נשים.

בשלושה מן המחקרים לא נצפה הבדל בשיעור התמותה מסרטן השד בין נשים שביצעו ממוגרפיה לנשים שלא ביצעו ממוגרפיה לאחר 13 שנות מעקב.

לעומת זאת, בארבעת המחקרים כן נצפתה השפעה משמעותית של ביצוע ממוגרפיה על הפחתה בתמותה מסרטן השד. בנשים שביצעו ממוגרפיה נצפה אבחון יתר וטיפול יתר (כריתות שד מלאות/חלקיות) של סרטן השד בשיעור של כ-30%.

אז מה זה אומר? ככל הנראה ממוגרפיה מביאה להפחתת תמותה מסרטן השד.

המשמעות במספרים אבסולוטיים היא כי על כל 2,000 נשים שיוזמנו לביצוע ממוגרפיה: אשה אחת תהנה מהארכה בתוחלת החיים, 10 נשים בריאות יטופלו ללא צורך, 200 נשים יחוו סטרס פסיכולוגי משמעותי למשך חודשים בעקבות תוצאות חיוביות מוטעות.

המסקנה החשובה היא שלא ברור האם ממוגרפיה כבדיקת סקר מועילה יותר או מזיקה יותר. במצב זה ההמלצה היא להציג את העובדות בפני המטופלת על מנת לאפשר לה להיות שותפה בהחלטה האם לבצע את הממוגרפיה או לא.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום