פטרת הציפורניים: הכן רגליך לקיץ

(4)
לדרג

הקיץ בפתח ולקראת הגעתו הוצפו חלונות הראווה בשפע נעלי קיץ פתוחות ויפות. עבור רבים, זהו הסימן שהגיע הזמן לחדש את טיפולי טיפוח הציפורניים בכפות הרגליים

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

עוד בנושא : פטריה בנרתיק, פטריה בציפורניים

"טיפולים בציפורני הרגליים, הכוללים את הסרת הרקמה הלבנה הממוקמת מסביב לציפורן, עלולים לסכן את בריאות הציפורניים", כך אומר ד"ר שמר אבנר, רופא עור בכיר במחלקת עור ומין בבית החולים שיבא. לדבריו, "סוג ייחודי זה של עור שומר על הציפורניים ממזהמים ומחומרים אלרגניים שונים ושאר מזיקים. הסרת סוג עור ייחודי זה עלולה לגרום לזיהומים, לדלקות ולפטרת ציפורניים".

ד"ר שמר מבהיר כי עדיף להסתפק בטיפוח הציפורן באופן שלא יזיק לה: "גזירת הציפורניים בצורה נאותה, מריחת לק צבעוני ושמירה על היגיינה מספיקים לקבלת מראה רגל נאה".

סכנה נוספת הכרוכה בטיפולים בכפות הרגליים אורבת למטופלים גם עקב היחשפות אפשרית למזהמים מחוללי מחלות ופטריות שנמצאים על גבי הציוד המשמש לטיפול ואשר לפעמים אינו מחוטא כיאות.

הסכנה: פטרת ציפורניים

ציוד מזוהם, הסרת העור המקיף המגן על הציפורן, כמו גם חוסר היגיינה, נטייה גנטית ועוד עלולים להוביל להתפתחות פטרת הציפורניים: מחלה כרונית נפוצה, הגורמת לעיתים לאי נוחות תפקודית ולפגיעה אסתטית. המחלה עלולה להתפשט לרקמות סמוכות כגון כפות הרגליים.

ד"ר שמר: "פטרת ציפורניים המופיעה באותם המקרים של 'ניקיון יתר' של העור הייחודי המחבר בין הציפורן עצמה לבין העור הסמוך לה. חשוב לטפל בפטרייה וכמובן גם בגורם לה, ולהימנע מקילוף העור הייחודי".

פטרת ציפורניים מתאפיינת לרוב בשינוי צבע, והציפורן נהפכת לצהובה או אפורה עד חומה. לעיתים ניתן לראות קשקשת לבנה תחת או בצידי הציפורן, הגורמת לשינוי בצורת הציפורן. חלק קטן מהסובלים מפטרת מדווחים על כאבים ואי נוחות באצבעות בהן יש ציפורניים נגועות. רוב הסובלים מהמחלה מדווחים על מבוכה ובושה לחשוף את הציפורניים, בשל הפגיעה האסתטית החמורה בעקבות הפטרת.

כדי להימנע מפגיעה של הטיפולים הקוסמטיים השונים בציפורני כף הרגל ומהתפתחות פטרת ציפורניים, ממליץ ד"ר שמר לשמור על היגיינה: "רחיצה יסודית של כפות הרגליים לפחות פעמיים ביום; אוורור הרגליים והימנעות מהשארת הרגל עם זיעה, רטיבות או טחב; טיפולים זהירים ברגליים שאינם כוללים הסרת העור סביב הציפורן; ומעקב אחר מצב הציפורניים: אם מתעורר חשד לתחילתה של פטרייה, יש לפנות לטיפול".

פטרת ציפורניים
פטרת ציפורניים

טיפול

הטיפול בפטרת ציפורניים מתחלק לדברי ד"ר שמר לשתי קבוצות: הראשונה מתאימה לטיפול במקרים הקלים, וכוללת קרמים, משחות, נוזלים וספריי כגון אגיספור, דקטרין ציקלודרם, למיסיל אגיסטן v. טיפול יעיל נוסף המשתייך לטיפולים המקומיים הוא טיפול בלקים, דוגמת בטרפן ולוסריל - יעילות האחרון גבוהה מאוד, במיוחד אם משלבים אותו בטיפול מערכתי. הקבוצה השנייה היא טיפולים שניתנים דרך הפה, הכוללים את התרופות ניזורל, גריפולין, ספורנוקס וטריקן, ונחשבים לטיפולים יעילים יותר ולכן מתאימים למי שלא הצליח להיעזר בקבוצת הטיפולים הקלים.

ד"ר שמר ממליץ למי שהחלימו מפטרת ציפורניים, וכן למי שבני משפחתם סובלים מפטרת, למרוח פעם בשבועיים תכשירים נוגדי פטריות (למשל לק לוסריל) למניעת התפתחות או הישנות של פטרת הציפורניים.

בואו לדבר על זה בפורום פטרת הציפורניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום