בעיות עיכול בפסח: המצות אשמות

(0)
לדרג

'לחמא עניא' - המצות עניות בנוזלים ובסיבים תזונתיים, ולכן אכילתן עלולה להוביל לעצירות. פרכיות מאורז מלא הן חלופה בריאה ודלת קלוריות

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

חג הפסח מגיע ואיתו, לצד הארוחות הדשנות והמצות, עלולות להגיע גם הפרעות עיכול. ד"ר אילנה ויינטראוב, גסטרואנטרולוגית ילדים במרכז הרפואי שיבא, אומרת כי ילדים ואנשים מבוגרים רגישים במיוחד לשינויים התזונתיים בפסח וכתוצאה מכך עלולים לסבול משלשולים, עצירויות וכאבי בטן. קבוצה נוספת שעלולה לסבול מכאבי בטן כוללת אנשים הסובלים מבעיות במערכת העיכול וכאלה שעברו ניתוחים במערכת העיכול. אלה יכולים לסבול מצרבות, אי נוחות ברום הבטן ואף חסימת מעיים.

מירב רבר, דיאטנית קלינית מוסמכת, תולה את האשם העיקרי בבעיות העיכול במצות. לדבריה, "המצות עניות בנוזלים ובסיבים תזונתיים לעומת הלחם שאנו אוכלים בימי חול, ולכן אכילתן עלולה להוביל לעצירות. המצות עשויות מקמח לבן וכאשר הן נכנסות אל מערכת העיכול הן סופגות מים וכך נוצרים כאבי בטן.

"כדי להימנע מבעיות עיכול בפסח יש לאכול מצות בכמות סבירה, לא יותר ממצה אחת בארוחה. יחד עם המצה כדאי לשלב ממרח חלבוני כמו חומוס, גבינה לבנה או קוטג' וירקות טריים בשפע. חשוב ביותר להקפיד על שתיית מים. אם יש עצירות, כדאי להרבות באכילת סיבים תזונתיים המצויים בפירות טריים ומיובשים, בעיקר שזיפים מיובשים, וכן ירקות מבושלים וטריים. בנוסף ניתן לשלב דגנים מלאים כשרים לפסח כגון אורז מלא, שיבולת שועל, תירס וקטניות, לרבות שעועית לבנה, עדשים, גרגרי חומוס וכו', היכולים לשמש תוספת למנה הבשרית. ניתן גם לאכול דייסות משיבולת שועל, גרנולה וכדומה, שהרי שיבולת השועל עשירה בסיבים תזונתיים המסייעים בין היתר במניעת עצירות.

בעיות עיכול בפסח
בעיות עיכול בפסח

בשבח פריכיות האורז

ד"ר ויינטראוב נותנת מספר המלצות משלה להתמודדות עם בעיות העיכול: "חשוב להקפיד על שתייה מספקת של מים ולהעשיר את התפריט היומי בירקות ובפירות. כיום ניתן להשיג גם מצות מועשרות בסיבים, אך עלותן גבוהה. מרק ירקות עם קניידלך בהחלט יכול להעשיר את התפריט בסיבים וכמובן בנוזלים.

"כאשר מדובר בילדים, להם יש נטייה לעצירות יותר ממבוגרים, רצוי להוסיף לתפריט מרכיבים מרככי צואה, שמכונים 'משלשלים אוסמוטיים', כמו מיצי אגסים או שזיפים. ניתן להשתמש גם בתכשירים מרככי צואה כמו 'אל-צירות', 'נורמלקס' או 'פגלקס', שיתרונם בכך שאין להם כמעט תופעות לוואי והם אינם ממכרים".

ד"ר ויינטראוב ממליצה להימנע מאכילת כמויות גדולות של מזון שגורם לתחושת מלאות וכאבי בטן, במיוחד למי שסובלים לעיתים מאי נוחות ברום הבטן סביב ארוחות, צרבות או עליית תוכן חומצי מר לאזור הלוע. על כן רצוי להתנזר מצריכת מזון עתיר שומנים, להימנע מאכילת מזון חריף או מתובל מדי ולהימנע משתיית משקאות מוגזים. מי שלא הצליח להימנע מהפרעות העיכול למרות ההמלצות, יוכל להיעזר בסותרי חומצה ובמשככי כאבים להרגעה.

לשמור על הגזרה

אכילה מרובה של מצות עלולה להסתיים בעלייה במשקל. רבר: מצה אחת היא בעלת ערך קלורי של שתי פרוסות לחם. זאת, על אף שאכילת מצות אינה משביעה. אני ממליצה למי שאינו רוצה להעלות במשקל בחג והוא משתייך לאוכלי הקטניות להחליף את המצות בפריכיות מאורז מלא: חלופה בריאה ודלה יותר בקלוריות.

גם ויינטראוב מזהירה מפני השמנה וקוראת להימנע ממצות ומעוגיות הפסח המפורסמות. לדבריה, העוגיות המסורתיות המורכבות מקוקוס ובוטנים עתירות במיוחד בשומנים ומומלץ להימנע מאכילתן. כך גם הרבה מהעוגות בפסח מכילות כמות גדולה של ביצים ולכן משמינות ועתירות כולסטרול".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה טבעית
פורום תזונה קלינית
פורום סיבים תזונתיים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום