בני נוער: יותר הטרדות מיניות

(0)
לדרג

על פי הדו"ח השנתי של עמותת 'עלם', יש עלייה של 18% בשימוש ב'סמי פיצוציה', לצד ירידה בגיל המשתמשים. עלייה גם במספר הקטינים המעורבים בזנות

מאת: מערכת zap doctors

בני הנוער בישראל 2010 משתמשים יותר בסמים וסובלים יותר מהטרדות מיניות. מדו"ח שנתי של עמותת עלם, הפועלת למען בני נוער במצבי סיכון ומצוקה, עולה כי חלה עלייה של 18% במספר בני הנוער המשתמשים בסמים "חוקיים" (סמי פיצוציה): בשנת 2009, 3,200 בני נוער צרכו סמים חוקיים, לעומת 3,776 בני נוער שצרכו סמים בשנת 2010.

במקביל, חלה ירידה בגיל המשתמשים הממוצע, וכיום ישנם ילדים שכבר בגיל 13 משתמשים בסמים, זאת, לעומת השנה שעברה שבה השימוש בסמים החל "רק" בגילאי 14-15.

הנתונים מצביעים על עלייה בהיקף השימוש בסמים חוקיים, כדוגמת 'מבסוטון' ו'נייס גיא'. "זמינותם של הסמים ה'חוקיים' הביאה להרחבת מעגל בני הנוער הנמצאים בסיכון, ובני נוער נוספים עומדים על הסף", אומרת נשיאת עלם, נאוה ברק. "סמים אלו, בשל זמינותם, מחירם הזול והעובדה כי אחזקתם והשימוש בהם אינו כרוך בעבירה על החוק, מאפשרים שימוש בחומרים מסוכנים וממכרים בעלי תופעות לוואי חמורות ביניהן, הזיות, חרדות ופגיעות גופניות ופסיכיאטריות".

עלייה בהטרדות מיניות ופיתוי נערות

עוד עולה מהדו"ח כי חלה עלייה של למעלה מ-25% במספר ההטרדות המיניות של בני נוער: בשנת 2009 דיווחו על הטרדות מיניות 2,500 בני נוער וצעירים, לעומת 3,125 בני נוער בשנת 2010.

יש לציין כי ריבוי הדיווחים בתקשורת על פגיעות מיניות לצד חסר תוכניות חינוכיות בנושא, הביאו בשנה האחרונה לעלייה משמעותית בשיח בני נוער בנושאים כמו חיזור אלים ותקיפות מיניות, מהם עולה כי בני הנוער לא תמיד מבינים מהי מערכת יחסים בריאה, מתי זכותם לומר "לא" ומהו כבוד לאחר.

כמו כן, נרשם גידול בתופעת הניצול המיני של קטינים ובני נוער וחלה עלייה במספר הקטינים המעורבים בזנות. בשנת 2010 טופלו באמצעות העמותה למעלה ממאה קטינים וקטינות, במסגרת שיתוף פעולה בין משרד הרווחה - התוכנית הלאומית לנשים ונערות בזנות, ביטוח לאומי ועמותת עלם. על פי ההערכות של "עלם", יש עוד כמה אלפי נערים ונערות אשר אינם מטופלים ואינם ידועים לשירותי הרווחה.

בנוסף, יש עלייה של 10% בפיתוי נערות על ידי גברים מבוגרים באמצעות כסף, סיגריות ומתנות בתמורה ליחסי מין: בשנת 2009 דיווחו 1,800 נערות על כך שפיתו אותן, לעומת 1,980 נערות בשנת 2010.

מנכ"לית עלם, אפרת שפרוט, אומרת כי יש קושי רב באיתור בני הנוער המעורבים בזנות. "מגמת המחתרתיות של התופעה הולכת ומתחזקת. הפעילות מתנהלת בעיקר באמצעות לוחות הפרסום באינטרנט, אתרי הכרויות, צ'אטים ופורמים וכן בדירות פרטיות, מכונים, סאונות, מועדונים ומקומות נוספים".

שפרוט הוסיפה כי "תופעת הניצול המיני המסחרי של בני הנוער, היא נושא שהחברה הישראלית, לצערי, אינה מרבה לדבר עליו ואף מעניקה לגיטימציה בשתיקה כאשר הלקוחות, עוברים על החוק אך אינם נענשים". יש לציין כי בתוכניות הקצה של עלם (לסיוע לצעירות נפגעות תקיפות מיניות, צעירים המעורבים בזנות וצעירים חסרי בית), למעלה מ-90% מהצעירים דיווחו כי חוו פגיעות מיניות בעבר או בהווה.

עמותת עלם פועלת ב-40 יישובים ברחבי הארץ, כאשר בשנת 2010 כ-20 אלף בני נוער במצבי סיכון שונים היו בקשר טיפולי רציף עם נציגי העמותה.

"דגל אורות התקווה"

השבוע מתחיל מבצע "דגל אורות התקווה" של עמותת עלם, אשר מתקיים זו השנה השמינית ומוצב לראשונה על חומת העיר העתיקה בירושלים. מטרת הפרוייקט היא העלאת המודעות לנוער בסיכון וגיוס תרומות לפעילויות העמותה.

לתרומת 10 שקלים והדלקת נורה בדגל ניתן לשלוח SMS עם המספר 10 ל-5400 או לחייג ל-5400* (10 ¤ תרומה).

בואו לדבר על זה בפורום נפגעי/ות תקיפה מינית - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום