צנתור: אי- ספיקת לב

(0)
לדרג

"מיטרה קליפ" היא שיטה צנתורית חדשה המאפשרת תיקון דליפה במסתם הלב לחולים המצויים בסכנת חיים, ואינם יכולים לעמוד בניתוח לב פתוח. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

במרכז הלב בבית החולים "שיבא" ביצעו בהצלחה רבה הליך רפואי חדש בשלושה חולים קשים מאוד. המדובר ב"מיטרה-קליפ" (Mitra Clip) - שיטה צנתורית חדשה המאפשרת לתקן דליפה במסתם הלב לחולים המצויים בסכנת חיים, ואינם יכולים לעמוד בניתוח לב פתוח.

הטיפול יכול להועיל לאלפי חולי לב, צעירים ומבוגרים כאחד, הסובלים מדליפה במסתם הלב (אי ספיקה במסתם המיטרלי), אבל אינם יכולים לעבור ניתוח לב פתוח לתיקון המסתם, בגלל מצבם הפיזי, שבו ניתוח עלול להיות קטלני עבורם.

עד כה, נוסתה השיטה בהצלחה על למעלה מ-2,000 חולים ברחבי העולם, וכעת היא זמינה גם בישראל.

כ-140 אלף חולים בישראל סובלים מדליפה במסתם הלב המיטרלי (אי-ספיקה).

בשיטה החדשה הדליפה במסתם המיטרלי של הלב מתוקנת על ידי הצמדת עלי המסתם באמצעות "קליפס" (Clip) מיוחד, המאפשר ללב לשאוב דם ביתר יעילות. פעולה זו זהה לפעולה המתבצעת בניתוח לב פתוח (בה "פותחים" את בית החזה, מגיעים למסתם הלב ו"תופרים" אותו) - רק שאינה כוללת את הסיכונים הנלווים לניתוח מסוג זה.

בשורה לחולים המצויים בסיכון גבוה לניתוח

הדליפה במסתם מתרחשת כאשר העלים במסתם המיטרלי לא נסגרים במלואם וגורמים לדם לזרום בחזרה לעלייה השמאלית של הלב במהלך מחזור פעולת הלב. כדי לשמר מצב של זרימת דם מספקת לכל הגוף, הלב מפצה על כך באמצעות הגדלת החדר השמאלי. מצב זה מחייב את הלב למאמץ יתר, ועלול בסופו של דבר להוביל לאי ספיקת לב, שבץ, התקף לב ואפילו מוות. במהלך הפעולה עצמה ניתן לראות ב"זמן אמת" אם הדליפה נעצרה, ואם לא - ניתן למקם את הקליפס מחדש, או לשים לחולה קליפס נוסף ולעצור את הדליפה באופן מיידי.

ד"ר גויטע, מנהל שירות הצנתורים במרכז הלב בבית חולים "שיבא" ומי שביצע את ההליך, אמר: "מדובר בשיטה חשובה ופורצת דרך המעניקה בשורה לחולי לב הנמצאים בסיכון גבוה לניתוח. עד כה, ניתוח הלב היה האופציה היחידה שעמדה בפני חולים שסבלו מדליפה במסתם, כאשר רבים מתוכם סובלים במקביל ממחלות נוספות והניתוח מסוכן מאוד עבורם".

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי לב וחזה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום