כיצד מתחיל להתפתח גידול ממאיר?

(0)
לדרג

חוקרים מהאוניברסיטה העברית מצאו כי גידולים ממאירים חודרים לרקמות בעקבות גנים שפלשו אליו. הבנת מנגנון חדש זה עשויה לסייע בפיתוח תרופה לסרטן

מאת: מערכת zap doctors

חוקרים מהאוניברסיטה העברית גילו מנגנון חדש - באמצעותו חודרים תאי גידול לרקמות ומתחילים לשלוח גרורות. לדברי החוקרים, הגילוי פותח צוהר לאבחנה מוקדמת של גידולים ממאירים וביכולתו לסייע בפיתוח תרופה מתאימה לטיפול בסרטן.

היכולת של תאי גידול לחדור לרקמות מבדילה תאים של גידולים שפירים מתאים של גידולים ממאירים. לפיכך, הבנה של האופן בו חודרים תאי הגידול לרקמות מאפשרת לאבחן סרטן ממאיר בשלב מוקדם ולהבין את האפשרויות הטיפוליות.

עורכי המחקר, פרופ' ינון בן-נריה וד"ר אלי פיקרסקי מהמכון למחקר רפואי ישראל-קנדה של האוניברסיטה העברית והדסה, מצאו כי גידולים חודרים לרקמות בעקבות התעוררותם של מצבורי גנים בו זמנית בתאי הגידול. לפי ממצאי המחקר, מוטציות המופיעות בשלבים מתקדמים של הגידול השפיר מנטרלות את הגן P53 הנחשב כגן מדכא סרטן, ובכך משחררות מצבור גנים המכונה PSIS. לדברי החוקרים, פעולה משותפת של מצבור הגנים PSIS היא שמאפשרת את חדירת תאי הגידול ומניעה את תהליך הממאירות.

המחקר מפריך את ההנחה המקובלת לפיה תאי גידול נהפכים לפולשניים בגלל מוטציות המעניקות לתאים הסרטניים תכונות פולשניות שמזרזות את התפשטות הסרטן והגרורות. כמו כן, המחקר שופך אור על השלבים המוקדמים בתהליך הממאירות שלא היו מוכרים עד כה.

שינוי בגישת האבחון

התגלית היא פרי עבודתם של שני תלמידי מחקר במעבדתו של פרופ' בן-נריה, אלה אלידע ואריאל פריבלודה, שהצליחו לעקוב בזמן אמת אחר חדירת תאי גידול בעכבר, שפיתח סרטן מעי תוך ימים ולאתר את הגורמים המעורבים בתהליך.

לממצאי המחקר, אשר פורסם באחרונה בכתב העת Nature, ייתכנו השלכות משמעותיות לאבחנה ולטיפול בסרטן המעי ובסוגים נוספים של סרטן. זיהוי הגנים הפולשים עשוי לקדם אבחנה מוקדמת של גידולים ממאירים והבדלתם מגידולים שפירים המתבססת כיום בעיקר על אבחנה מורפולוגית, כלומר על בחינת צורת התאים והרקמה.

"אבחנה מדויקת של גידולים בשלב מוקדם של תהליך הממאירות יכולה לסייע בהצלת חיי אדם מסוגי סרטן אלימים ולמנוע כריתה מיותרת של איבר כתוצאה מאבחנה מוטעית", מדגיש ד"ר פיקרסקי. "נוסף על כך, המחקר עשוי לאפשר פיתוח תרופתי שיעורר פעילות של הגן P53".

ההמצאה מוגנת כפטנט על-ידי יישום, חברת מסחור הטכנולוגיות של האוניברסיטה העברית, המחפשת בימים אלה שותפים מסחריים להמשך תהליך המחקר והפיתוח.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום