תרופות ללא מרשם: לא מה שחשבתם

(0)
לדרג

גם תרופות ללא מרשם, ואפילו תרופות הנמכרות ברשתות השיווק, יכולות להיות מסוכנות בעיקר עקב שימוש יתר ממושך או אינטראקציה עם תרופות אחרות

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

בשנים האחרונות מציעות רשתות השיווק בישראל לרכוש בחופשיות תרופות שונות. המדפים עמוסי התרופות מזמינים אותנו לבחור ולקחת שפע של תרופות: כמוסות, משחות, טיפות ואבקות, לשם טיפול במצבים רפואיים שונים. מצב דברים זה הוא חדש יחסית, שכן עד 2005 ניתן היה לרכוש תרופות רק מרוקח.

ד"ר סלים חדאד, מנהל שירותי הרוקחות במרכז הרפואי "רמב"ם", מסביר: "עד 2005 הגדיר משרד הבריאות את התרופות בשתי קבוצות עיקריות. הקבוצה הראשונה כללה תרופות מרשם, כלומר תרופות שניתנות רק עם מרשם רופא למטופל מסוים, לתקופה מוגבלת, במינון קבוע מראש. הקבוצה השנייה כללה תרופות ללא מרשם, שכולן נמצאו בבית מרקחת ונמסרו לרוכשים על ידי רוקח".

בשנת 2005 אומץ בישראל המודל האנגלי, וקבוצת התרופות ללא מרשם פוצלה לשניים, כך שנוצרה קבוצה נוספת. הקבוצה השלישית כוללת כ-130 תרופות, שקיבלו אישור להימכר לא רק בבתי המרקחת (over the counter). כלומר באופן חופשי ישירות מהמדפים ללא תיווכו של רוקח".

הסיפור על הצעירה שירלי מרדר, שבריאותה נפגעה בעקבות שימוש במשככי כאבים נפוצים, חיזק את התנגדותם של גורמים שונים למכירת תרופות באופן האמור. ד"ר חדאד אינו מתנגד למכירת תרופות בצורה הקיימת, אך מזהיר מפני סכנות רבות הכרוכות בשימוש בלתי זהיר בתרופות. לדבריו, "חשוב שהציבור יבין: שימוש בלתי זהיר בתרופות עלול לגרום סכנה בריאותית ואף סכנה לחיים. תרופות ללא מרשם, הן אלה הנמסרות על ידי רוקח והן אלה המצויות במדפים, מכילות חומרים המשפיעים על גופנו. יש לנוטלן במתינות, בשיקול דעת, ולעקוב באדיקות אחר ההוראות המופיעות בעלון לצרכן.

התרופות ללא מרשם הנמכרות בישראל כוללות משככי כאבים ומורידי חום, כדורים לטיפול בצרבת, תכשירים להפסקת עישון, משחות לטיפול בנגעי עור, לרבות אקנה, תרופות לפה ולחניכיים, טיפות אף, טיפות עיניים, תרופות לטיפול בכאבי גרון, תרופות לילדים ועוד.

לפי ד"ר חדאד, גם התרופות האלה עלולות להיות מסוכנות, אם בגלל שימוש יתר ממושך, ואם בגלל תגובות בין תרופתיות, בעת נטילת תרופות שונות שמתקיימת ביניהן אינטראקציה הגורמת לתגובות שונות.

תרופות ללא מרשם
תרופות ללא מרשם

סיכון מיוחד

ד"ר חדאד: "כל הכדורים, האבקות והתיונים למיניהם, המכילים חומרים משלשלים ומשמשים לשם הרזיה, מסכנים את הבריאות. שימוש ממושך עלול לרוקן את מאגרי הגוף ממרכיבים חיוניים, דוגמת ויטמינים, מינרלים ומלחים החיוניים לתפקודו. שלשול ממושך עלול לגרום להתייבשות ולפציעת פי הטבעת, וכן לעצלות וחוסר תפקוד של המעיים, באופן שיוביל לעצירות.

"גם שימוש ממושך בטיפות אף עלול לפגוע בבריאות, מאחר שהן עלולות לפגוע ברירית האף או ליצור תלות, כך שבלעדיהן האדם יהיה כל הזמן מנוזל.

"משככי כאבים במינון יתר עלולים לפגוע בכליות ובכבד, שתי מערכות המשתתפות בפינוי התרופות מהגוף.

"תרופות סותרות חומצה יכולות למנוע פעילות של תרופות אחרות חשובות הניטלות במקביל; לגרום לעצירויות ולמנוע גילוי של מצבים פתולוגיים בקיבה, לרבות פוליפים או ממאירות.

כתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים, היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.


בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ תרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום