סביבה סטרילית גורמת לאסתמה

(0)
לדרג

בהשוואה לילדים העירוניים, ילדי הכפר סובלים פחות מאסתמה ואלרגיה. ההנחה היא שבכפר יש מגוון גדול יותר של חיידקים ופטריות, המגנים עליהם מפני מחלות אלה

מאת: מערכת zap doctors

ידוע שלגורמים סביבתיים יש השפעה רבה על הסיכוי לפתח אלרגיה ואסטמה. מספר מחקרים הוכיחו בעבר שילדים הגדלים בסביבה כפרית ובחוות מוגנים מפני תופעות אלרגיות. הסיבה להבדלים אינה ברורה; ישנם דיווחים סותרים לגבי ההשפעה של חשיפה מוקדמת למגוון רחב של חיידקים ושאר מחוללי מחלה על הסיכון לפתח אסטמה.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם השבוע ב-New England Journal of Medicine, היתה לבדוק את שכיחות האסטמה והאלרגיה בשתי אוכלוסיות ילדים דומות עם סביבת מגורים שונה, ולבחון בשיטות מולקולאריות מתקדמות את השוני בחשיפה למגוון חיידקים.

שיטות

חוקרים מגרמניה, אוסטריה ושוויץ ביצעו שני מחקרים המתוארים במאמר. בחלק הראשון נכללו ילדים מבתי ספר המנקזים אוכלוסייה כפרית בדרום גרמניה. בוצעה השוואה בין ילדים הגדלים בחווה לבין אלה הגרים בפרברי ערים. מלבד איסוף מידע רפואי ודמוגרפי, נעשתה בדיקת דם לקביעת נוכחות נוגדני IgE כנגד אלרגנים נפוצים, ובוצעה דגימת אבק ממזרוני הילדים שנשלחה לזיהוי חיידקים בשיטות גנטיות.

המחקר השני שדווח עליו בדק ילדים החיים בסביבה אורבנית בגרמניה, שוויץ ואוסטריה. נאסף מידע רפואי ודמוגרפי רב, והילדים חולקו ל-3 קבוצות חשיפה: ילדים החיים בחווה, ילדים הנחשפים לחוות וחיות משק מפעם לפעם, וילדים ללא כל מגע עם חוות. גם כאן בוצעו בדיקות דם, הילדים עברו בדיקת תפקודי ריאה ונאסף אבק מחדרי הילדים שנשלח לזיהוי חיידקים.

בשני המחקרים יחד השתתפו מעל 15 אלף ילדים עם חלוקה כמעט שווה בין קבוצות המחקר השונות.

תוצאות

ילדים הגדלים בחווה מפתחים אסטמה ואלרגיות בשיעור נמוך יותר מאשר ילדים הגדלים בסביבה אורבנית.

כצפוי, בדגימות שנאספו מחדרי הילדים נמצא מגון רחב יותר של חיידקים, פטריות ועובשים בקבוצה הגדלה בחוות - הן בכמות והן במספר הזנים.

בניתוח סטטיסטי פרטני נמצא קשר הפוך מובהק בין החשיפה לכמות ומגוון חיידקים גדול יותר לבין סיכון מופחת למחלות אלרגיות.

מסקנה

ילדים הגדלים בחוות מוגנים מפני התפתחות אסטמה ואלרגיה. ילדים אלה חשופים למגוון גדול יותר של חיידקים ופטריות גם בתוך חדריהם, ויתכן כי החשיפה המוגברת הזאת מגנה עליהם.

אין ספק שהסביבה הסטרילית שמגדלים בה ילדים בעולם המערבי משפיעה על יכולת הגוף להתמודד עם אלרגנים שונים.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום