שיני חלב: חשוב לעקוב מגיל צעיר

(3)
לדרג

איגוד רופאי השיניים הישראלי, כמו גם מקבילו האמריקאי, ממליץ לבדוק את שיניו של הילד כבר מגיל שנה, ולהקפיד על תזונה דלת סוכר

מאת: איילת אלקין, כתבת doctors

עוד בנושא: שיני חלב, טיפול שורש

לא מעט לילות לבנים עוברים על הורים שעולליהם מצמיחים שיניים ראשונות. גם לאחר שאלו בוקעות, לא מסתיימות הדאגות. מאוחר יותר, כשהשיניים מתחילות לנשור, הורים רבים מודאגים מקצב נשירת השיניים. לדברי ד"ר יעל פרי פרונט, מומחית ברפואת שיניים לילדים וד"ר צביקה רוזנברג, רופא שיניים, מדובר בתהליכים טבעיים לחלוטין. פרי פרונט: "כמו כל תהליך, גם במקרה הזה החלפת השיניים אורכת זמן והיא יכולה להתרחש בטווח גילאים רחב למדי".

לפיכך, אף אחד לא ממש יכול לקבל לו"ז מפורט להחלפת השיניים של ילדיו. לדברי ד"ר רוזנברג, "אצל מרבית הילדים התהליך יחל סביב גיל 6 ויסתיים בגיל 12".

אבל לא כל הילדים נכנסים לטווח הנורמה. לדברי ד"ר פרי פרונט, יש לכך קשר למועד בקיעת השיניים הראשונות: "נשירה טבעית אכן מתחילה אצל רוב הילדים בסביבות גיל 6 ומסתיימת בגיל 12, אולם יש חריגים: יש ילדים שמתחילה אצלם נשירה בגיל ארבע וחצי. מקובל לקרוא לכך נשירה מוקדמת. לעומתם, יש ילדים שמשירים שיניים לראשונה רק בגיל 7-8. פעמים רבות יש קשר בין בקיעת שיניים נשירות בגיל צעיר מאוד של התינוק - 4-5 חודשים, לבין נשירה מוקדמת. לעומת זאת, תינוק שבקעו אצלו שיניים בגיל שנה ויותר ישיר שיניים מאוחר יותר".

האם צריך לדאוג כשילד משיר שיניים מוקדם או מאוחר? לדברי פרי פרונט, ברוב המקרים אין סיבה לדאגה: "בדרך כלל די במעקב. בכל מקרה, אין הרבה מה לעשות: זה הקצב, זו הגנטיקה של הילד. אם יש חריגה מהטווח, צריך לערב רופא. אם נקלעים לאי בהירות, כדאי לחפש מומחה בתחום רפואת השיניים של ילדים מפני להם יש כלים רבים לטיפול במצבים מגוונים אצל ילדים".

שיני חלב
שיני חלב

להקדים בדיקה לסתימה

לדברי ד"ר פרי פרונט, כיום מומלץ לקיים בדיקות שיניים בגילאים מוקדמים מאוד: "אנחנו ממליצים על בדיקה ראשונית כבר בגיל שנה. הסיבה: בגיל שלוש יש כבר משנן נשיר מלא, דהיינו, כל השיניים החלביות כבר בפה מכיוון שטווח הבקיעה שלהן הוא מחצי שנה ועד שנתיים לשלוש. האיגוד הישראלי והאמריקאי של רופאי השיניים מעדיפים להקדים תרופה למכה. מסבירים איך לצחצח, מדריכים את הילדים והוריהם, בודקים את השיניים שבוקעות, מדריכים על תזונה נכונה, מנחים שלא לתת בקבוקים בלילה, להפחית בסוכר ולהגיש שתייה שהיא בעיקר מים. מסתבר שהעצות הללו לא תמיד ברורות לכל ההורים".

ההנחה היא שאם הילדים וההורים ידעו את כללי הטיפול הנכונים בבריאות הפה, אפשר יהיה למנוע את מחלת העששת, העשויה לגרום כאב ופגעים במשנן הקבוע. לדברי ד"ר פרי פרונט, "אם אנחנו לא מטפלים, אנחנו חורצים את דינו של הילד שצריך להשתמש בשיני החלב שלו עד גיל 12, ועלולים לראות נזקים גדולים בפה".

רופאי השיניים מציעים לערוך ביקורת פעם בחצי שנה, וממליצים להדק את הקשר בין ההורים, הילד ורופא השיניים. רק כך, ובאמצעות שמירה על כללי הגיינה ותזונה, אפשר לשמור היטב על שיני החלב והשיניים הקבועות.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום