כאבי גב וצוואר: אבחון וטיפול

(4)
לדרג

כאבי גב וצוואר הן בעיות שכיחות הנובעות לרוב מבעיה מכנית כגון חבלה, פריצת דיסק ומאמץ יתר. כתבה שנייה מתוך ספר חדש בנושא - "מחלות ריאומטיות"

מאת: מערכת zap doctors

כאבי גב וצוואר הן אחת התלונות הנפוצות ביותר שבעטיין פונה החולה לטיפול. משערים כי 10%-20% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים כל שנה לפחות מהתקף אחד של כאבי גב או צוואר. הסיבות לכאבים אלו מרובות, ובאופן כללי ניתן לחלקן לשתי קבוצות עיקריות:

א. כאבי גב וצוואר עקב מחלות סיסטמיות, כולל מחלות ראשוניות של מערכות אחרות. קבוצה זאת כוללת מחלות מפרקים דלקתיות כגון קשחת השלד, דלקת מפרקים ספחתית, אוסטאוארתריטיס ומחלות מפרקים רבות נוספות.

מחלות סיסטמיות אחרות הגורמות לפגיעה כוללות מחלות שונות של המערכת המטבולית והאנדוקרינית, מחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות, זיהומים שונים, גידולים שפירים או ממאירים ומקרים שבהם אף על פי שמקור הכאב הראשוני הוא במערכת אחרת (כגון בכליות או במערכת המין הנקבית), הוא מורגש גם בגב.

ב. כאבי גב וצוואר בגלל סיבה מכנית. כאבים מסוג זה נגרמים עקב בעיה מקומית בגב או בצוואר, כגון מאמץ יתר של שרירי הגב, חבלה, פריצת דיסק וכדומה. הרוב המכריע של כאבי הגב והצוואר משתייכים לקבוצה זאת.

השלב הראשון והחשוב ביותר באבחון הוא תלונות החולה, המאפשרות להבדיל ביו כאבים מסיבות מכניות ובין מחלות סיסטמיות. כאבי גב וצוואר מכניים הם לרוב כאבים המוחמרים במאמץ ופוחתים במנוחה, בעוד כאבי גב צוואר בגלל מחלה סיסטמית, כגון קשחת השלד, מוחמרים במנוחה ושוככים בפעילות גופנית.

על הרופא לשאול את החולה שאלות מכוונות בנוגע לבעיות במערכות נוספות היכולות לגרום לכאבי גב או צוואר. מחלות סיסטמיות שונות גורמות לעתים קרובות לתסמינים נוספים כגון חום, חוסר תיאבון, ירידה במשקל וכדומה. כאבים שמופיעים בעיקר בלילה או מוחמרים בשכיבה יכולים לרמז על מחלה דלקתית או על גידול.

נוקשות בוקר לזמן קצר אופיינית למחלה מכנית. כאבים עקב סיבות מכניות נמשכים לרוב פרק זמן קצר בן מספר ימים, זאת בניגוד לכאבים עקב מחלה דלקתית סיסטמית, הנמשכים בדרך כלל שבועות, חודשים או יותר. כאבים מכניים הפוגעים בעמוד השדרה המותני עלולים להקרין לאחת הגפיים התחתונות או לשתיהן, ואילו כאבים מכניים של עמוד השדרה הצווארי מקרינים לאחת הגפיים העליונות או לשתיהן.

חשוב ביותר לשלול מוקדם ככל האפשר קיום של לחץ ישיר על עצבים בעמוד השדרה, שכן לחץ כזה עלול לגרום נזק קשה ובלתי הפיך, ולפיכך מדובר במצב חירום המחייב פתרון מידי. תלונות על חולשת הגפיים התחתונות,חוסר שליטה על מתן שתן או צואה, איבוד תחושה או ירידה בתחושה וכן ממצאים נוירולוגיים שונים בבדיקה הגופנית, כל אלה מעוררים חשד לקיום לחץ על עצבי עמוד השדרה המותני.

כאבי גב וצוואר
כאבי גב וצוואר

סיבות מכניות נפוצות לכאבי גב תחתון

כאמור, רובם המכריע של כאבי גב תחתון נובעים מסיבות מכניות, שהעיקריות שבהן מפורטות בסעיף זה.

'גב תפוס'. ההרגשה של גב תפוס מופיעה בדרך כלל לאחר הרמת משא כבד או אפילו לאחר חבלה מזערית בשרירי הגב בעקבות שיעול או עיטוש. בבדיקה גופנית לא יהיה ממצא נוסף פרט להגבלה בתנועתיות. במישוש ניתן לעתים להרגיש את הנוקשות של השרירים באזור עמוד השדרה המותני. ההחלמה מהירה ומתרחשת תוך מספר ימים. אין צורך בטיפול למעט מנוחה קצרה ותרופות נגד כאב.

פריצת דיסק. פריצת דיסק עלולה לגרום ללחץ על עצב וכתוצאה מכך לכאב עז המקרין לאזור שאותו מעצבב העצב שנלחץ עקב פריצת הדיסק. הגורם הוא לרוב הרמת משא כבד או חבלה אחרת. הכאב פתאומי, עז ומתגבר בזמן פעילות גופנית, בעיקר בפעילות המעלה את הלחץ על הדיסק (הסחוס המפריד בין כל שתי חוליות), כגון ישיבה או כפיפת הגו קדימה. בבדיקה הגופנית תימצא לרוב הגבלה מלווה בכאב בטווח התנועות של עמוד השדרה המותני.

אופייני כאב המופיע תוך כדי הרמת רגל ישרה (מבלי לכופף את הברך), פעולה המגבירה את הלחץ על העצב. בבדיקות נוירולוגיות נוספות תיתכן ירידה בתחושה, בכוח הגפה או בהחזרים (רפלקסים) הגידיים. בדיקת ההדמיה היעילה ביותר היא בדיקת ה-MRI. בדיקת ה-EMG, הבודקת את הפעילות החשמלית של העצב הפגוע ואת מהירות הולכת הגירוי החשמלי, תעזור באבחון רק במקרים שבהם הלחץ החל לפחות מספר שבועות לפני ביצועה ואיננה יעילה בשלב מוקדם יותר.

רוב החולים יבריאו תוך תקופה קצרה עם טיפולים תרופתיים שונים נגד הכאב ומנוחה למשך מספר ימים. פחות מ-5% מהחולים שלא יחלימו או שיסבלו מפגיעה עצבית משמעותית יזדקקו לניתוח.

ספונדילוזיס (Spondylosis). ספונדילוזיס של עמוד השדרה המותני הוא למעשה שם נרדף לאוסטאוארתריטיס של החוליות. הניוון של הדסקיות (הסחוסים הנמצאים בין החוליות) גורם להיצרות המרווחים שביניהן ולפגיעה ביציבותו של עמוד השדרה המותני. כתוצאה מכך גם חל שינוי בכיוון ציר הכוח ובכיוון הכוחות המופעלים דרך קבע על עמוד השדרה בזמן הנעתו.

השינוי בכיוון ציר הכוח גורם ללחץ גדול מהרגיל על המפרקים המחברים בין החוליות (מפרקים אפופיזריים), וכתוצאה מכך מתפתחת אוסטאוארתריטיס של מפרקים אלו. המחלה באה לידי ביטוי בכאבי גב ולעתים גם בלחץ על העצבים כתוצאה מגדילת אוסטאופיטים.

היצרות התעלה הספינ?לית (Spinal Stenosis). התעלה הספינלית היא התעלה הגרמית המגנה על מוח השדרה הנמצא בתוכה. היצרות ספינלית היא מצב שבו יש היצרות של התעלה הגרמית, הגורמת ללחץ על מוח השדרה והעצבים הנמצאים בתוכה ויוצאים ממנה. קל מאוד לאבחן את ההיצרות ולמדוד בדיוק רב את קוטרה המדויק של התעלה בעזרת בדיקת ה-CT. הסיבות השכיחות ביותר להופעת ההיצרות של התעלה הן מחלת האוסטאוארתריטיס של עמוד השדרה ויצירת האוסטאופיטים, פריצת דיסק, גידולים וסיבות אחרות נדירות יותר, ביניהן גם סיבות תורשתיות. היצרות התעלה יכולה להיות לכל אורכה של התעלה, אך בדרך כלל היא מופיעה רק בחלק ממנה.

התסמינים הקליניים משתנים בהתאם למיקום ההיצרות ואופיה (היצרות מרכזית של התעלה או היצרות צדדית, הפוגעת יותר בעצבים היוצאים משני צדי מוח השדרה).

התסמינים הקליניים שגורמת ההיצרות מגוונים. התסמין הטיפוסי הוא כאבים המופיעים בעת הליכה ומוקלים בזמן ישיבה או הטיית הגו קדימה (כיפוף של עמוד השדרה המותני). הטיה כזו מגדילה במקצת את שטח התעלה במקום ההיצרות ועל ידי כך מפחיתה את הכאב.

מכאן ההסבר לכך שחולים המוגבלים מאוד במרחק שהם יכולים ללכת עד להופעת הכאב, מסוגלים לרכוב על אופניים (מצב שבו עמוד השדרה המותני כפוף כל הזמן קדימה) כמעט ללא הגבלה. יש להבדיל מצב זה ממצב של 'צליעה לסירוגין', שבו מופיעים כאבים ברגל אחת או בשתי הרגליים עקב היצרות או חסימה של עורק ברגל, הפוגעות בזרימת הדם. במקרים אלו הכאבים המופיעים בזמן הליכה מאלצים את החולה לעצור וחולפים תוך מספר דקות של מנוחה. חולים אלו, לעומת זאת, לא יהיו מסוגלים לרכוב על אופניים ללא הגבלה.

הטיפול הוא לרוב שמרני. רק במקרים הקשים, כאשר ההיצרות ממוקמת באזור לא גדול וכאשר הסבל שהיא גורמת רב, יש לשקול טיפול ניתוחי.

ספונדילוליסתזיס (Spondylolisthesis). מצב שבו יש תזוזה קדימה של גוף של חוליה יחסית לחוליה שמתחתיה. הסיבה העיקרית היא שינויים ניווניים בדיסק ובמפרקים המחברים את שתי החוליות (אוסטאוארתריטיס). סיבה נוספת ושכיחה היא ליקוי בחיבור החלקים המרכזיים של החוליה. ליקוי זה נקרא ספונדילוליזיס (Spondylolisis), והוא מופיע בעיקר אצל צעירים.

לרוב הוא תוצאה של שבר מאמץ הנגרם בין השאר מעיסוק בסוגי ספורט תחרותיים, כגון טניס או התעמלות, הכרוכים בהפעלת לחצים גבוהים על עמוד השדרה. החולים יסבלו מכאבים בגב תחתון, המוחמרים בעמידה ומוקלים במנוחה. צילום רנטגן רגיל מספיק כדי לאבחן את הליקוי.

עקמת. במצב תקין עמוד השדרה נראה ישר כאשר מסתכלים עליו מאחור. כל סטייה שלו הצידה פירושה עקמת. כאשר הסטייה, הנמדדת במעלות, גדולה, היא גורמת לכאבי גב המתגברים בעת פעילות גופנית. התופעה מתחילה לרוב בגיל ההתבגרות. הטיפול בדרך כלל שמרני וכולל פיזיותרפיה, תרופות לדיכוי כאב ושימוש במחוכים שונים. טיפול ניתוחי יהיה הכרחי במיעוט המקרים, כאשר הסטייה מוחמרת למרות הטיפול השמרני.

סיבות מכניות נפוצות לכאבי צוואר

כאבי צוואר שכיחים קצת פחות מכאבי גב תחתון, והגורמים להם מפורטים בסעיף זה.

'צוואר תפוס'. מצב זה נגרם לרוב לאחר שינה בתנוחה לא נוחה ולעתים נדירות כתוצאה מחבלה. לעתים רחוקות הוא עלול להיגרם כתוצאה מהפנייה מהירה ופתאומית של הראש הצידה או מעיטוש חזק. הכאב מופיע באזור הצוואר ומתגבר במישוש שרירי הצוואר. לרוב אין נזק נוירולוגי. הטיפול שמרני, והתסמינים חולפים תוך מספר ימים.

פריצת דיסק צווארי. תופעה זו עלולה לגרום לכאבים בגפה עליונה (עקב לחץ על אחד מעצבי הגפה) ולאו דווקא לכאבים בצוואר. הסיבות העיקריות הן מאמץ פתאומי או הרמת משא כבד. הכאב בגפה לעתים עז ומגביל את תנועתה עד כדי הופעת חולשת שרירים. ליקויים שונים המעידים על פגיעה עצבית יימצאו בבדיקה נוירולוגית.MRI היא הבדיקה המועדפת לאבחון הנזק הנוירולוגי. הטיפול כולל מנוחה, תרופות נגד כאב ושימוש באביזרים כגון צווארון רך או קשיח. ברוב המקרים הכאב יחלוף תוך מספר שבועות. פחות מ-20% מהמקרים יזדקקו לטיפול ניתוחי.

ספונדילוזיס (Spondylosis). הסיבות הגורמות לספונדילוזיס (אוסטאוארתריטיס) של עמוד השדרה הצווארי דומות לאלו שתוארו בקשר לעמוד השדרה המותני. הכאבים בצוואר יכולים להקרין לכיוון העורף, הכתפיים, השכמות ובית החזה. סחרחורת, טשטוש ראייה או רעש באוזניים, טינטון (tinnitus) עלולים להופיע עקב פגיעה בעצבים של המערכת הסימפתטית המעצבבת גם את האוזניים והעיניים. הטיפול לרוב שמרני ואין צורך, ברוב המכריע של המקרים, בטיפול ניתוחי.

הסיבוך העיקרי של הספונדילוזיס הוא לחץ שיוצרים האוסטאופיטים הנוצרים על חוט השדרה. לחץ כזה יכול להיווצר גם כתוצאה מפריצת דיסק הגורמת להיצרות התעלה. בניגוד לתופעה דומה בעמוד השדרה המותני, הפוגעת רק בגפיים התחתונות, כאשר היא מתרחשת בצוואר עלולות להיפגע כל ארבע הגפיים, והתסמינים הנוירולוגיים שונים ומגוונים, ביניהם חולשת הגפיים, הפרעות בהליכה ובקואורדינציה, ירידה בתחושה וממצאים אופייניים בבדיקה הנוירולוגית. הבדיקה היעילה ביותר לאבחון היא MRI. התקדמות התסמינים תחייב לעתים טיפול ניתוחי.

חבלת 'צליפת שוט'. מופיעה לרוב כתוצאה מתאונת דרכים, כאשר רכב פוגע בעוצמה בחלק האחורי של רכב אחר שבו יושב הנפגע. כתוצאה מהפגיעה עמוד השדרה של הנפגע מוסט במהירות אחורה (יישור יתר) ולאחר מכן במהירות קדימה, בדומה לתנועת השוט. הפגיעה היא בעיקר בשרירי הצוואר ולעתים גם במערכת העצבים הסימפתטית, שחלקים ממנה נמצאים בצוואר. התלונות האופייניות, שבדרך כלל מופיעות רק כעבור יממה או יותר, הן של כאבים, נוקשות, הגבלה בתנועתיות הצוואר וכאבי ראש.

לעתים מופיעים גם הרגשת נימול בזרועות ואפילו קושי בבליעה ובלעיסת מזון עקב הפגיעה בשרירים. הטיפול לרוב שמרני. רוב החולים יבריאו תוך מספר שבועות. חלק מהחולים עלולים לפתח בהמשך תסמונת מיוחדת של כאב הקרויה פיברומיאלגיה.

מתוך: "מחלות ריאומטיות", שאול סוקניק. הוצאת מאגנס - רפואה. 240 עמ'. מחיר מומלץ: 89 ש"ח.

למידע נוסף על הספר

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום כאבי גב
פורום בעיות גב ועמוד השדרה
פורום כאב גב תחתון - אנקילוזינג ספונדיליטיס AS

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום