השתלת הכבד בשירלי נדחתה

(0)
לדרג

הסיבה: חל שיפור במצבה במהלך הלילה לאחר שטופלה במחלקה לטיפול נמרץ. מומחי בילינסון החליטו לא לבצע בשלב זה השתלת כבד ולהמשיך במעקב רפואי צמוד

מאת: מערכת zap doctors

ברגע האחרון הורדה אתמול (ב') שירלי מרדר מטיסה לצרפת, שם הייתה מועמדת להשתלת כבד דחופה. הסיבה לביטול הטיסה הייתה מציאת תרומת כבד בישראל, שעשוי להתאים לשירלי. לאחר שעברה הכנות להשתלה, נמסר הבוקר (ג') מבית החולים בלינסון כי הוחלט לא לבצע בה השתלת כבד. זאת לאחר דיון של מומחי הצוות הרפואי, שמטפל בה בבילינסון בשיתוף המרכז להשתלות איברים.

ההחלטה התקבלה בעקבות שיפור בממדים הרפואיים והמעבדתיים של שירלי במהלך הלילה - לאחר טיפול אינטנסיבי ומיוחד במחלקה לטיפול נמרץ כללי.

מקרה טראגי עקב נטילת משככי כאבים.

שירלי מרדר, צעירה בת 27, נטלה נורופן, על מנת להקל על הכאב שחשה כתוצאה מעקירת שיניים, ואושפזה במצב קריטי במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים בילינסון. זאת, לאחר שמשככי הכאבים שלקחה במשך כשבוע גרמו לה לנזק בלתי הפיך בכבד. "מדובר במקרה נדיר ביותר, מאחר ששירלי היא בחורה צעירה, ללא מחלות רקע וללא גורמי סיכון, אשר נטלה את התרופה כמתבקש ובהתאם להוראות", אמרה ל-doctors פרופ' זיו בן ארי, מומחית למחלות כבד מבית החולים בילינסון.

יש לציין כי נורפן הוא אחד ממשככי הכאבים הנפוצים ביותר בעולם - 6% מהאוכלוסייה בארה"ב נוטלים מדי חודש את התרופה, שהוכחה כבעלת פרופיל בטיחות גבוה ביותר.

פרופ' בן ארי מסבירה כי מדובר בתופעה בלתי צפויה ונדירה בה משככי כאבים עלולים לגרום לנזק טוקסי כה חמור "הסבירות לעלייה באנזימי הכבד מאוד נמוכה: 1 מ-100 אלף איש עלול לסבול ממנה, ורק 10% מתוך אלה שפיתחו עלייה באנזימי הכבד עלולים לפתח מחלה בדומה לזו של שירלי".

בדרך כלל אין סימנים שיכולים להעיד על החמרה כה חדה במצב. זה בדיוק מה שמאפיין מחלה "סוערת" של הכבד - התדרדרות מהירה תוך מספר ימים וללא כל התראה מוקדמת. "הפרוגנוזה מאוד גרועה במקרה של שירלי שנמצאת במצב קריטי. מה שיכול להציל אותה זו רק השתלת כבד", מציינת פרופ' בן ארי.

בואו לדבר עם פרופ' בן ארי בפורום מחלות כבד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום