"רק השתלת כבד תציל את שירלי"

(0)
לדרג

כך העריכה פרופ' זיו בן ארי בהתייחסה למצבה של הצעירה, שאושפזה במצב אנוש לאחר שנטלה נורופן לשיכוך כאבים. תגובת נורופן: התרופה בטוחה לשימוש

מאת: מערכת zap doctors

מקרה טראגי עקב נטילת משככי כאבים. שירלי מרדר, צעירה בת 27, שנטלה נורופן על מנת להקל על הכאב שחשה כתוצאה מעקירת שיניים, מאושפזת במצב קריטי במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים בילינסון. זאת, לאחר שמשככי הכאבים שלקחה במשך שבוע גרמו לה לנזק בלתי הפיך בכבד. "מדובר במקרה נדיר ביותר, מאחר ששירלי היא בחורה צעירה, ללא מחלות רקע וללא גורמי סיכון, אשר נטלה את התרופה כמתבקש ובהתאם להוראות", אומרת ל-doctors פרופ' זיו בן ארי, מומחית למחלות כבד מבית החולים בילינסון.

יש לציין כי נורפן הוא אחד ממשככי הכאבים הנפוצים ביותר בעולם - 6% מהאוכלוסייה בארה"ב נוטלים מדי חודש את התרופה, שהוכחה כבעלת פרופיל בטיחות גבוה ביותר.

פרופ' בן ארי מסבירה כי מדובר בתופעה בלתי צפויה: "במקרים נדירים מאוד נגרם נזק טוקסי לכבד בעקבות נטילת משככי כאבים לא סטרואידים. על מנת לסבר את האוזן, הסבירות לעלייה באנזימי הכבד מאוד נמוכה: 1 מ-100 אלף איש עלול לסבול ממנה, ורק 10% מתוך אלה שפיתחו עלייה באנזימי הכבד עלולים לפתח מחלה בדומה לזו של שירלי".

בדרך כלל אין סימנים שיכולים להעיד על החמרה כה חדה במצב. זה בדיוק מה שמאפיין מחלה "סוערת" של הכבד - התדרדרות מהירה תוך מספר ימים וללא כל התראה מוקדמת. "הפרוגנוזה מאוד גרועה במקרה של שירלי שנמצאת במצב קריטי. מה שיכול להציל אותה זו רק השתלת כבד", מציינת פרופ' בן ארי.

כעת ממתינים לתגובה של המרכז הלאומי להשתלות האם יש כבד שאותו ניתן להשתיל בגוף של שירלי. חלופה נוספת היא השתלה מהחי: במקביל נבדקים בני המשפחה על מנת לבחון התאמה להשתלה של אונת כבד.

פרופ' בן ארי מסבירה כי לכבד יש תכונה נפלאה - התחדשותו המהירה. אם תושתל לשירלי אונת כבד תוך חודש, היא תצמח לכבד גם אצל התורם וגם אצל הנתרם.

מהחברה המשווקת את נורופן בישראל נמסר: מדובר בסיבוך נדיר שלא ניתן לצפייה מראש. החומר הפעיל איבופרופן נבחן באינספור ניסויים קליניים מאז שפותח בשנת 1969 ונמצא כיעיל ובטוח לשימוש על ידי רשויות הבריאות בכל רחבי העולם.

לדברי החברה, תרופות משככי כאבים הן בטוחות; עשרות מיליוני אנשים משתמשים בהן יום יום. בכל מקרה של ספק, רגישות לתרופות או היסטוריה רפואית מומלץ להתייעץ עם רופא.

בואו לדבר עם פרופ' בן ארי בפורום מחלות כבד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום