כיצד תראה מרפאת השיניים בעתיד?

(0)
לדרג

מרפאות שיניים נעימות לצד שימוש גובר בחומרים ידידותיים ועזרים טכנולוגיים הופכים את טיפול השיניים לאסתטי יותר וכואב פחות. הצצה אל העתיד

מאת: ד"ר עודד גלפן

עוד בנושא: דלקת חניכיים, טיפול בנסיגת חניכיים

בכתבה הראשונה סקרנו כמה מהחידושים העיקריים ברפואת השיניים, וניסינו לצפות את כיוון התפתחותה העתידי. השבוע נמשיך לסקור את ההתפתחויות המבטיחות ביותר בתחום הדנטלי:

חומרים חדשניים:

הטיפול המשקם של הרקמות השונות (שיניים, עצם וחניכיים) עתיד לעבור שינוי משמעותי ולהשיג תוצאות עמידות לטווח ארוך ואפילו בעלות אופי מניעתי. דוגמה שכיחה מצויה בחומרים ששימשו בעבר להכנתן של סתימות או השלמות בצבעה הטבעי של השן. בעבר נטו חומרים אלה לשנות את צבעם ,לסבול משינויים בממדיהם בהיחשפם לטמפרטורות משתנות של מזון ולאבד את אחיזתם בשן עד כדי התפוררות והתנתקות.

המצב השתנה בזכות הפיתוח המואץ בתעשיית החומרים. מרבית החומרים כיום מציגים איכות ומספקים שירות קליני מעולה לאורך שנים, וחלקם אף משחררים חומרים המסייעים בהגנה על השן מפני עששת. בתחום המניעתי, כבר קיימות ערכות לזיהוי ומניעה של סיכון מוגבר לעששת בקרב קבוצות מטופלים רחבות, ובעתיד יהיו ערכות אלה זמינות לכל חלקי האוכלוסייה. הדגש יושם על הגיל הרך וילדי בתי הספר. השימוש בערכות יאפשר זיהוי ומעקב יעילים וכמובן מניעה מגיל צעיר מאוד.

רוח הזמן מנתבת את רפואת השיניים המודרנית לשימוש בחומרים בעלי תאימות גבוהה לרקמת האדם. השימוש הרחב בסגסוגות מתכתיות ימותן על אף שחומרים אלה משרתים אותנו שנים רבות בהצלחה רבה ולא נמצאו הוכחות לגירוי הרקמות של מרביתם. עדיין אין תחליף לשימוש במתכת בפעולות שיקום מורכבות וגדולות.

שיניים בודדות או מספר מצומצם של שיניים, בעיקר באזורים הקדמיים של הלסתות, ניתן לשחזר בכתרים נטולי בסיס מתכתי. השחזורים העשויים מהחומר זירקוניה הם דוגמה לשחזורים נטולי מתכת, ושיפורים בטכנולוגיית ההכנה שלהם ובעמידותם עשויים להגדיל את תפוצתם.

בינתיים, בהיעדר תחליף נאות לסגסוגת המתכת לביצוע השחזורים השיקומיים, התפתחה טכנולוגיה חדשה של הפקת כתרים על פי סריקה של מודל גבס או מטבעי השיניים. טכנולוגיה זו מעתיקה את צורות השיניים המיועדות לקבל כתר במכונה חדישה הנראית כאילו נלקחה מן העתיד. המכונה מסוגלת לייצר כיפות לשחזורים על בסיס מתכתי מאבקת סגסוגת ,על פי תכנון וירטואלי ממוחשב, ללא צורך בגילוף ידני של טכנאי או שימוש בתנורי יציקה מיושנים.

פריודונטיה (חניכיים):

בתחום זה קיים מחקר רב ושיפור מתמיד. נושא הטיפול בעצם ושימורה מקבל תשומת לב רבה בכתבי עת רפואיים ובכנסים מקצועיים. כיום משמשת קבוצה גדולה של חומרים לשיקום העצם ולשימורה, ואפילו לבנייתה של הרקמה הגרמית בלסתות (לצורך שימור מתארה או לשם התקנת שתלים באזורים מחוסרי שיניים). חומרים אלה מסייעים בשיקום העצם שנפגעה בעקבות עקירה או מחלת חניכיים.

מבנה המרפאה:

הציוד במרפאות משוכלל ואיכותי. כיום כמעט כל המכשור כולל מערכת תאורה עצמית המאפשרת להאיר באופן ישיר את האזור המטופל ולקבל סביבת עבודה נוחה שתניב תוצאה מדויקת וטובה. עם השתכללות הציוד בעתיד, צפויה התמקדות בארגונומיה והשימוש באמצעים לתיעוד והגדלה אופטית של שדה עבודתו של רופא שיניים.

ברור לכל שסביבה יפה ונעימה משרה רוגע על המטופלים. מרפאה אסתטית, מרווחת ונעימה תגרום למטופל לחוש יותר נינוח ולהבין שהוא נמצא בידיים טובות.

טיפולים מורכבים: השתלות, שחזורים וכתרים:

גם בעתיד סביר להניח שלא ישחזרו שיניים ביום אחד, אם כי זמן הטיפול, מספר המפגשים והמרווחים בין הטיפולים יצומצמו משמעותית. חשוב מכך הבנייה מחומרים מתקדמים ואופי הטיפול במכשור מתקדם יאפשרו צמצום נוסף של בעיות כמו דחיית השתלים, אי התאמה של שחזורים ,שיפור של פתרונות שיקום ומציאת פתרון גם למטופלים עם קשיי הסתגלות.

כירורגיית השתלים זכתה באחרונה לעזרה טכנולוגית ממוחשבת באמצעות תוכנות המסייעות בתכנון ואפילו בנחייה פיזית של הכירורג, ממש בעת ביצוע פעולת ההשתלה. הנחייה הממוחשבת תאפשר התקנת שתלים בתנאים הטובים ביותר, ובצורה שתוביל לשירות האסתטי והפונקציונלי המיטבי.

השתלים זוכים הודות לתפוצתם הגדלה לתשומת לב רבה בעולם הפיתוח. עם זאת, עדיין יש מה לשפר בתחום האסתטיקה של השתלים היוצרים מכשלות באזורים הקדמיים של הלסתות, אם בשל חשיפה ואם בשל השתקפותם דרך החניכיים.

ניתן להעריך כי בעתיד נזכה להשתמש בשתלים העשויים מחומר שאינו מתכתי ומראהו ידמה לצבע השן הטבעית. הדבר יושג באמצעים תעשייתיים ממינרלים שונים, או באמצעים ביולוגיים בעזרת שיטות של גידול תאים.

מטבעים לבנייתם של שחזורים:

אחת הפעולות המציקות ביותר בטיפול שיניים שיקומי היא ההטבעה של השיניים ליצירת מודלי גבס. טכנאי השיניים מבצע על המודלים שחזורים (כתרים), שמאוחר יותר יודבקו על השיניים או השתלים. ההטבעה גורמת למטופלים רבים תחושת בחילה ואף חנק. מטבע מדייק יקפיד גם על החדרתו של חוט דחיקת חניכיים, גם היא פעולה לא נעימה.

במרפאה העתידית תשמש אותנו שיטה חדשה הנמצאת כיום בצעדיה הראשונים. המדובר בסריקה דיגיטלית של השיניים באמצעות מצלמה בעלת יכולת העתקה תלת ממדית, ללא שימוש בחומרי הסיליקון וכפות המטבע. השימוש במכשירי הסריקה הביא עימו גם את טכנולוגיית החריטה הממוחשבת, וכבר היום קיימות מערכות המסוגלות לייצר בתוך דקות שחזורים עשויים מחרסינה להדבקה על גבי שיניים מטופלות.

מערכות אלה עדיין יקרות מאוד וסובלות מבעיות אמינות. בעתיד צפוי שיפור בתפעולן, ותפוצתן במרפאות בוודאי תתרחב.

במרפאה העתידית צפויה הסריקה דיגיטלית להשיג יכולת סריקה ויזואלית כמו גם אולטרה-קולית שתמצא את קו ההכנה בשיניים בהן החניכיים מחפות על מתארו. זאת, מבלי להחדיר דבר אל החניכיים או להשתמש בחומרים כימיים שונים המשמשים היום להשגת שדה עבודה יבש. מניעתה של הטראומה למטופל ולחניכיים בפעולה זו תהווה שדרוג לכל ה"פרותטיקאים" - הרופאים העוסקים בשיקום הפה.

העתיד, אם כן, צופן בחובו עלייה במודעות העצמית וביכולת האבחון המוקדם, יחד עם טיפוח סביבת העבודה, החומרים ושיטות העבודה. ללא ספק, זהו עתיד עם שיניים.

ד"ר עודד גלפן הוא מומחה בשיקום הפה, רופא שיניים ראשי של רשת המרפאות" כללית סמייל".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת שיניים
בלייזר
וכירורגיית הפה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום