משרד הבריאות להר"י: חזרו למו"מ

(0)
לדרג

בהודעה רשמית של משרד הבריאות נאמר: "החלטת הרופאים על סכסוך עבודה בוצעה מוקדם מידי, טרם מוצה המו"מ". יו"ר הר"י: "האוצר צוחק לנו בפנים"

מאת: מערכת zap doctors

"ההחלטה על סכסוך עבודה בוצעה בשלב מוקדם מדי, עוד בטרם מיצו הצדדים את תהליך המשא ומתן", כך הודיע משרד הבריאות בתגובה להכרזת הרופאים על סכסוך עבודה, לאחר פיצוץ המו"מ עם האוצר.

עוד נאמר כי "משרד הבריאות מביע פליאה על הכרזת סכסוך עבודה, וזאת לאור העובדה שאנו נמצאים בעיצומו של משא ומתן. אנו קוראים להסתדרות הרפואית להמשיך במשא ומתן קדחתני ורציני, תוך הצגת עמדות מפורטות".

משרד הבריאות ביקש מהצדדים לבחון את מתווה הפשרה שהציע סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, באמצעות "שעון נוכחות לרופאים תמורת הפעלת שר"פ בבתי החולים הממשלתיים".

פיצוץ לאחר מו"מ של 7 חודשים

סכסוך העבודה עליו הכריזו הרופאים מקיף 20 אלף רופאים הפעילים במגזר הציבורי - בבתי החולים, קופות החולים והמרפאות. זאת, לאחר שהישיבה האחרונה עם האוצר לא הניבה תוצאות משביעות רצון עבור הרופאים.

המשא ומתן על ההסכם הקיבוצי עם הרופאים, המתקיים מזה כשבעה חודשים, נסוב על הדרישה לערוך שינויים משמעותיים במערכת הבריאות הציבורית הנמצאת על סף קריסה. על רקע זה הוגשה למעסיקים חבילת הצלה הכוללת פתרונות להבראת המערכת. הר"י דורשת לנקוט בצעדים מידיים ומעשיים במספר קריטריונים: נושא התקינה והמחסור האקוטי ברופאים בכלל ובפריפריה בפרט, שכר הרופאים, התנאים וסביבת העבודה.

ואולם, הצעת האוצר הסתכמה עד כה בתוספת של 5% בפריסה לחמש שנים, כאשר למקצועות במצוקה הוצעה תוספת של 1,250 ש"ח למומחה ו-625 ש"ח למתמחה. מנגד, לפריפריה הוצעה תוספת של 2.5% למתמחה ו2% למומחה. למתמחים ולגמלאים, האוצר והמעסיקים לא הציעו דבר.

יו"ר הר"י, ד"ר ליאוניד אידלמן, אמר: "האוצר צוחק לנו ולציבור בפנים. הוא רוצה לשמר את מערכת הבריאות חולה, להתעלם מהבעיות הקשות ולתת לה להתדרדר". ד"ר אידלמן הוסיף כי האוצר נוהג כלפי הרופאים בחוסר תום לב, נוקט סחבת במשא ומתן ולא מספק תשובות ענייניות לדרישות. זאת, למרות שהיה נראה כי יש הסכמה על מצוקות המערכת ועל הצורך בטיפול דחוף, לפני קריסתה.

לדבריו, האוצר והמעסיקים לא השכילו לנצל את 10 השנים, בהן הרופאים התחייבו לא לשבות, לקידום המערכת. ממשלות ישראל לדורותיהן החליטו שניתן לחסוך על חשבון בריאות תושבי המדינה. ההשקעה בבריאות ביחס לתמ"ג נותרה בעינה מתחילת שנות ה- 90.

ד"ר אידלמן הבהיר: "ללא שינוי בסדר העדיפויות של המדינה במטרה להציל את מערכת הרפואה הציבורית, אין אנו יכולים עוד להמשיך ולהעניק טיפול מקצועי ברמה גבוהה ועכשווית, להימנע מטעויות ולקדם את בריאות האוכלוסייה כפי שאנו חפצים".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום