רפואת שיניים: קפיצה אל העתיד

(0)
לדרג

כיצד יתנהלו טיפולי השיניים שלנו בעשורים הבאים? אילו פתרונות חדשים יימצאו בתחומי ההשתלות, טיפולי השורש והכתרים? הצצה (ממש לא כואבת) אל העתיד. חלק א'

מאת: ד"ר עודד גלפן

עוד בנושא: השתלת שיניים, חניכיים

בעשורים האחרונים הושגה התקדמות מרשימה ברפואת השיניים על תחומיה השונים. המכשור שודרג, החומרים הושבחו, השיטות והמחקר פרחו. והתוצאה - רפואה ברמה גבוהה הכוללת סביבת עבודה נוחה, פתרונות מגוונים לכלל הבעיות הדנטליות והשגת פתרונות פונקציונליים בצד תוצאות אסתטיות משופרות. תמורות אלה הן חלק מההתפתחות המואצת בתחומי הרפואה, המדע והטכנולוגיה, הצפויה להביא את רפואת השיניים למחוזות חדשים, בעיקר בתחומים הבאים:

רפואת שיניים עתידנית
רפואת שיניים עתידנית

מודעות

הודות למחקר המתנהל בתחום הגנום האנושי והשפעת צירופיו השונים על מצבנו הבריאותי, כבר ניתן לחזות נטיות ולאבחן מחלות על פי בדיקות גנטיות. בשלב זה של התפתחות הרפואה, עדיין אין אנו יכולים לשנות נטיות מובנות, אולם בזכות המידע הנחשף בפנינו נוכל לנטר במטופלים נטייה לתחלואת עששת או מחלת חניכיים, ולהטמיע בהם ביתר שאת את הסיכונים העומדים בפניהם ואת האמצעים להפחתה ואולי אף למניעה של הנזקים הצפויים להם.

בכל תחומי הרפואה מקבל הגילוי המוקדם דגש וחשיבות. ככל שנקדים ונאתר גם מחלות בחלל הפה, נקטין את הנזקים העתידיים והמטופלים ייהנו מאיכות חיים גבוהה יותר המתבטאת במראה אסתטי, לעיסה יעילה, נוחות והיעדר טיפולים או כאב.

נזק הנגרם לשיניים או לרקמת עצם הלסת (שמצויה מתחת לחניכיים ותומכת בשיניים) הינו בלתי הפיך. ניתן לתקנו חלקית באמצעים פלסטיים במקרה של המשנן (סתימות) או להאט את הנזק המצטבר במקרה של עצם הלסת הנפגעת במחלות החניכיים. לא ניתן להעלים או להשיב את המצב לקדמותו, והטיפולים כיום מכוונים לרוב לשימור הקיים.
על כן, מודעות היא האג'נדה החשובה מכל, כעת וגם בעתיד. סביר להניח כי בשנים הבאות יימצא מידע מפורט יותר הנוגע להשפעת הגורמים הסביבתיים, כגון הרגלי התזונה והגהות של המטופלים. ניתן להעריך כי יזוהו ביתר פירוט ודיוק השילובים הגנטיים המשפיעים על נטיות ועל גורמי סיכון שונים שעלולים להוביל למחלות בחלל הפה; לדוגמה: נטייה להופעת נגעים בעלי פוטנציאל ממאיר ברקמות הפה, איכות הרוק וכמותו, ונטייה לתגובת חניכיים מודגשת של מטופל.

אבחון מוקדם ומדויק יותר יאפשר לפתח מהלכי טיפול ספציפיים ויעילים. בשנים האחרונות נרשמה בעולם המערבי עלייה בשכיחותם של נגעים או גידולים עם פוטנציאל ממאיר בחלל הפה. העלייה בהופעתם משויכת על פי סברות החוקרים לתנאים הסביבתיים המשתנים, לאורח החיים המודרני, לצריכת מזון תעשייתי ולעלייה המתמדת בצריכת האלכוהול בשילוב עישון הסיגריות או לעיסת טבק. גם במקרה זה חשוב להשיג גילוי מוקדם ככל הניתן, ומידע גנטי יהיה בעל ערך רב.

גילוי מוקדם ניתן כבר כיום באמצעות מכשור סקירה המזהה נגעים לפני התפתחותם והתבססותם בחלל הפה. טיפול מוקדם יאפשר הפחתה במספר החולים הנפגעים מהתפתחותם של נגעים אלה ושל גידולים סרטניים הרסניים בחלל הפה.

דימות, אבחנה באמצעים מתקדמים

בתחום הדימות (צילומי רנטגן ללסתות), הרנטגן הדיגיטלי יתפוס את מקום הצילום הנוכחי המתבצע באמצעות חשיפת סרט צילום עשוי צלולואיד. המעבר לצילום דיגיטלי מבטיח כמה יתרונות משמעותיים: החומר המצולם יישמר בקובץ ממוחשב באיכות תמונה מעולה ולאורך זמן. הצילום ישולב באופן אוטומטי בתיקו הרפואי הממוחשב של הלקוח.
המדיה הדיגיטלית משפרת את הנגישות לחומר הרפואי: במהירות רבה תתאפשר העברתו של הצילום בין גורמים שונים לקבלת חוות דעת או ייעוץ רפואי. הצילום הדיגיטלי אמנם דוגם את הרקמות המצולמות ברזולוציה נמוכה מזו הקיימת בסרט הצילום הקונבנציונלי, אבל איכות החיישנים הדיגיטליים וממדיהם משתפרים במהירות בדרך להשגת תמונה ברורה וחדה ובלתי תלויה באיכותם המשתנה של חומרים כימיים המשמשים כיום לפיתוח סרט הצילום הישן. יתרון חשוב מכל, הן לצוות הרפואי והן למטופל, נעוץ בכך שקרינת הרנטגן הנדרשת להשגת תמונה בצילום הדיגיטלי פחותה משמעותית בהשוואה לטכנולוגיה הישנה .הצילום הדיגיטלי הממוחשב וה-CT המשמש לתכנון פעולות כירורגיות מתקדמים בצעדים גדולים ונהפכים לפשוטים, ברורים, אמינים וזולים יותר.

אח, כואב

החשש מפני הכאב הכרוך בטיפול השיניים הוא הסיבה השכיחה ביותר שבגינה נמנעים מטופלים מלהגיע למרפאה. עם זאת, בשנים האחרונות מטופלים רבים יותר מתגברים על חששם ודורשים טיפול. במרפאת השיניים המודרנית לא חל שינוי מהותי באמצעים להשגת אלחוש (הרדמה מקומית) או מניעת כאב, אבל שופרו דרכי ההתנהגות של הצוות הרפואי ועוצבה סביבה מרגיעה, במטרה להפחית את חרדת המטופלים.

גם הציוד המשמש את המטפלים השתפר מאוד. כך לדוגמה, המכשור הסובב - "טורבינה", כלומר הידית המשמשת לסילוק עששת והכנת השיניים לצורך בניית ההשלמה של כותרת השן. מכשיר זה, שמטריד את מנוחתם של מטופלים רבים, נעשה שקט ויעיל יותר. אמצעים נוספים המסייעים להשלמת הכותרת נעשו קומפקטיים יותר ופחות מרתיעים.

בצד חומרי האלחוש, עומדים לרשות הרופא המטפל אמצעים נוספים שמקלים על ההתמודדות עם חרדת המטופל כגון גז צחוק המשמש כיום בשכיחות גבוהה, בעיקר בטיפול בילדים ובני נוער. לצורך הפחתת הכאב בעת הזרקת חומר ההרדמה, קיימים מכשירי הזרקה עם לחץ מבוקר המאפשרים באמצעות חיישנים אלקטרוניים הזרקה עדינה במיוחד של חומרי האלחוש. יתרון זה חשוב במיוחד בגיל הרך.

לאורך השנים נחשפו הרופאים לדרכים פסיכולוגיות ואחרות המסייעות להם לגשת למטופל בצורה נינוחה יותר ולהרגיעו. מחקרים הראו כי הגישה האנושית והמרגיעה בצד הביטחון שנוסך הרופא במטופל עשויים להסיר את החשש בצורה יעילה ולאפשר טיפול גם במטופל החרד.

ד"ר עודד גלפן הוא מומחה בשיקום הפה, רופא שיניים ראשי של רשת המרפאות "כללית סמייל".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום השתלות שיניים בשיטת All on 4
פורום פריודונטיה, מחלות חניכיים ושתלים דנטלים
פורום שתלים דנטליים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום