לפרוסקופיה: נמנעים מפתיחת הבטן

(0)
לדרג

ניתוחי הלפרוסקופיה מבטיחים פחות זיהומים, פחות כאבים, פחות צלקות וזמן החלמה מהיר יותר מניתוחים רגילים. למרבה הצער, חולים רבים אינם מודעים לקיומם

מאת: מערכת zap doctors

יותר ויותר ניתוחים מבוצעים כיום באמצעות לפרוסקופיה: שיטה ניתוחית המכונה בעברית זעיר פולשנית. המונח לפרוסקופיה מורכב משתי המילים הלועזיות 'לפרו' - בטן, ו'סקופיה' - הסתכלות.

הכוונה היא להסתכלות בחלל הבטן של הנבדק לשם איתור וטיפול בבעיות רפואיות באמצעות טכניקה מודרנית, במסגרתה מבצע המנתח בדיקות, הסתכלות או פעולות שונות באיברים הפנימיים מבלי לפתוח את הבטן. כל הפעולות נעשות באמצעות מכשור מתקדם ומצלמות המעבירות לצוות הרפואי, על ידי תמונת טלוויזיה את הנעשה בתוך הבטן; כל אלה מוחדרים לחלל הבטן דרך מעט מאוד חתכים מזעריים בדופן הבטן.

השיטה משמשת לניתוחי בטן כמו כריתת כיס המרה, כריתת אדרנל, ניתוחים להשמנת יתר, ניתוח בוושט לתיקון רפלוקס, תיקון בקע בדופן הבטן, ניתוחים גניקולוגיים.

עם השנים עלתה התדירות בשימוש בניתוחי לפרוסקופיה. מה שהחל כניתוח חדשני בתחום הגניקולוגיה בשנות השמונים של המאה הקודמת, נהפך לטכניקה שהשימוש בה נפוץ בתחומי רפואה רבים ובמגוון עצום של ניתוחים, לרבות ניתוחים סבוכים ומורכבים. הגניקולוגים היו החלוצים שהשתמשו בלפרוסקופיה לשם אבחון וניתוח. בראשית הדרך, השימוש היה בעיקר להליכים כגון הפריה חוץ גופית, טיפול בהריון מחוץ לרחם וכדומה.

כיום הטיפול בגישה הלפרוסקופית התרחב למצבים רפואיים מגוונים כגון הסרת ציסטות שחלתיות ושרירנים, טיפול באנדומטריוזיס ובהידבקויות אגניות ואפילו ביצוע כריתת רחם.

כיום רופאים מתחומי רפואה שונים משתמשים בטכניקה הלפרוסקופית וחלק גדול מניתוחי הבטן, לרבות ניתוחים והשתלה של איברים מבוצעים באמצעותה. כך למשל, ניתוחים בכבד, קיבה, לבלב, גידולים ממאירים במעי הגס, ניתוח כלי דם או ניתוחי ושט שונים.

הגידול העצום במספר ובמגוון ניתוחי הלפרוסקופיה הביא לשיפור מתמיד במכשור ובטכניקה הקיימים. עוד ועוד רופאים כירורגים שלמדו להכיר ביתרונות הרבים של הניתוח רוכשים את המיומנויות הנחוצות לביצוע בדיקות וניתוחים באמצעות לפרוסקופיה.

חוסר מודעות

השיטה הלפרוסקופית עדיפה על פני ניתוחים פתוחים בשל כמה יתרונות בולטים: בניתוחים המבוצעים בשיטה הלפרוסקופית יש אחוז זיהומים נמוך הרבה יותר; ההחלמה מהירה וקלה יותר ועוצמת הכאבים פחותה; הצלקות קטנות ואינן בולטות ולכן יש גם עדיפות לניתוח זה מבחינה אסתטית;

המכשור המשמש כיום בניתוחים הללו מאפשר לראות פרטי פרטים בהגדלה, כאשר כל הרופאים צופים בדיוק באותה תמונה. כל אלה הפכו את הגישה הלפרוסקופית לגישה הניתוחית העדיפה והמומלצת.

ואולם, עדיין נותרו ניתוחים רבים המבוצעים תוך פתיחת הבטן, למרות האפשרות לבצעם בשיטה הלפרוסקופית העדיפה. הסיבה לכך משולבת - מטופלים רבים אינם יודעים שקיימת אופציה נוספת לאופן הניתוח, שעליהם לעבור ואינם מודעים ליתרונותיה ולעדיפותה של השיטה הלפרוסקופית. וגם חלק מהרופאים המנתחים מעדיפים לנתח בשיטה שהם רגילים לה ומיומנים בה, ואינם חושפים בפני המטופל את האופציה לניתוח לפרוסקופיה.

ואכן, למרות עדיפותם של ניתוחי לפרוסקופיה, רופאים רבים עדיין לא רכשו את המיומנויות הנחוצות לשם ביצוע ניתוח לפרוסקופי. זאת, למרות שנתונים מצביעים כי ניתוחים פתוחים רבים יכולים להתבצע בשיטה לפרוסקופית. כך למשל, ניתוח לכריתת רחם הינו ניתוח שכיח למדי אשר רק 10%-15% מכלל הניתוחים מבוצעים בשיטה לפרוסקופית.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה גינקולוגית - אנדוסקופיה ולפרוסקופיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום