מתיחות לפני ריצה לא מונעות פציעה

(0)
לדרג

מתברר כי ביצוע מתיחות לפני ריצה לא מונע פציעות במהלכה. חשוב יותר לשמור על שגרה קבועה לפני הריצה, בין אם מבצעים תרגילי מתיחות ובין אם לא

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ספורטאים נוהגים להקפיד על אימון מתיחות בטרם ריצה, כאשר רבים מהם מאמינים כי אימון נכון עשוי למנוע פציעות בזמן ריצה. עם זאת, ממחקר חדש, אשר הוצג בכנס השנתי של האקדמיה האמריקאית לאורתופדיה, עולה כי מתיחות לפני ריצה לא משפיעות על הסיכון לפציעות במהלך הריצה.

המחקר כלל למעלה מ-2,700 מתנדבים, אשר נהגו לרוץ באופן קבוע לפחות 15 קילומטרים בשבוע. במהלך 3 חודשים, מחצית מהרצים ביצעו מתיחות שרירי רגליים במשך 3-5 דקות לפני הריצה. רצים מהקבוצה השנייה לא ביצעו מתיחות לפני הריצה. החוקרים עקבו אחר פציעות לפי דיווחי הרצים, כאשר פציעה הוגדרה כמצב אשר מנע ריצה במשך לפחות שבוע.

מתוצאות המחקר עולה כי שיעור הפציעות שווה בשתי הקבוצות (16%). הפציעות הנפוצות ביותר היו מתיחת שריר במפשעה, פציעות כף רגל, קרסול וברך. לא נמצא הבדל בשכיחות הפציעות השונות בין הרצים שביצעו מתיחות לבין אלה שלא עשו כן.

גורמי הסיכון המשמעותיים ביותר לפציעה היו סיפור של פציעה כרונית או פציעה בארבעת החודשים האחרונים, כמו גם מדד מסת גוף (BMI, או Body Mass Index) גבוה.

המתנדבים דיווחו כי שינוי הרוטינה של הריצה, באמצעות הוספת מתיחות או הפסקת מתיחות, נמצא מסוכן יותר מאשר שמירה על הרוטינה אליה הם רגילים. בקרב מתנדבים אשר נהגו לבצע מתיחות ובמהלך המחקר שובצו באופן אקראי לקבוצה ללא מתיחות, הסיכון לפציעה עלה ב-40%. אצל מתנדבים שלא נהגו לבצע מתיחות ושובצו לקבוצה שהקפידה על מתיחות, הסיכון לפציעה עלה ב-30%.

החוקרים מסכמים כי באופן כללי שיעור הפציעות על רקע ריצה הוא גבוה - אחד מכל שישה רצים נפצע במהלך שלושת חודשי המעקב. לאור התוצאות נראה כי הדבר החשוב הוא שמירה על שגרת האימונים.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום