קיצור קיבה לטיפול בסוכרת

(0)
לדרג

השיפור במחלת הסוכרת לאחר קיצור קיבה מתמיד לטווח ארוך: השפעות חיוביות על רמות הסוכר בדם תועדו היטב במעקב שנערך במשך שש-עשרה שנה

מאת: ד"ר אנדרי קידר

שיעור מחלת הסוכרת מסוג 2 נמצא בעלייה מתמדת והגיע למימדים של מגפה. שכיחות הסוכרת מגיעה ל-7.5% במדינות אירופה וישראל. העלייה המשמעותית הזו מוסברת לפחות בחלקה באמצעות העלייה בשכיחות ההשמנה. למרבה הצער, פחות מ-10% מכלל חולי הסוכרת משיגים את מטרת הטיפול (איזון הסוכרת) תחת טיפולים שונים.

עם זאת, כבר לפני יותר מעשור התגלתה העובדה שניתוח קיצור קיבה מביא להיעלמות או הקלה של מחלת הסוכרת. גם התמותה מסיבוכי סוכרת הולכת וקטנה באופן משמעותי בעקבות הניתוח. השיפור במחלת הסוכרת מתמיד לטווח ארוך: השפעות חיוביות על רמות סוכר והמוגלובין HbA1c תועדו היטב במעקב לטווח של 16 שנה.

השיפור במחלת הסוכרת נצפה אחרי כל הניתוחים, אך קצב ושיעור היעלמותה של הסוכרת משתנים בין פרוצדורות שונות. הניתוחים היעילים ביותר בסוכרת הם ניתוחי מעקף קיבה בשיטת - RYGB Roux-en-Y Gastric Bypass; מעקף ביליאופנקריאטי על שם סקופינרו; וגרסתו החדישה: מעקף תריסריון.

ניתוחים אלה מאפשרים חזרה לערכים תקינים של סוכר, אינסולין והמוגלובין HbA1c בכ-80%-100% מהמנותחים. השיפור המפתיע במצב חולה הסוכרת מתרחש עוד בטרם נצפית ירידה משמעותית במשקל, עובדה אשר יכולה להצביע על קיום מנגנונים נסתרים במאזן הסוכר אשר פעילים בניתוחים אלה. קיימים כמה הסברים לתופעה, ביניהם, ירידת משקל עם שיפור בתנגודת היקפית לאינסולין, הקטנת צריכת המזון ותת ספיגה של מרכיבי המזון.

גם התמותה מסיבוכי סוכרת הולכת וקטנה באופן משמעותי בעקבות הניתוח, כפי שהראו חוקרים במאמר שהתפרסם בכתב העת היוקרתי New England Journal of Medicine. בעבודה זאת עקבו החוקרים במשך יותר משבע שנים אחרי כמעט 10,000 מנותחי מעקף קיבה לטיפול בהשמנה חולנית, והשוו את סיבות ושיעורי התמותה בקרב מנותחים לקבוצת ביקורת של אנשים בעלי מאפיינים זהים של גיל, מין ומשקל, אשר טופלו בצורה שמרנית בהשמנתם. התברר שסיכויי התמותה מסוכרת פחתו בקבוצת המנותחים ב-92%, לעומת קבוצת הטיפול השמרנית.

המשתנים הקובעים את סיכויי ההחלמה

עבודות מחקר רבות הצביעו על הגורמים המשפיעים על סיכויי השיפור במצב החולה:

1. משך המחלה וחומרתה. ככל שהסוכרת ממושכת יותר, כך הסיכוי שהיא תסוג אחרי הניתוח נמוך יותר. במחקר מפורסם התברר כי חולים שמשך הסוכרת שלהם היה יותר מעשור החלימו בשיעור נמוך יותר משמעותית מאשר אלה שסבלו מסוכרת פחות מעשור. ככל שהמטופל מקבל מינונים גבוהים יותר של תרופות לטיפול בסוכרת או מקבל מספר רב יותר של תרופות במקביל - סיכויי הצלחת הניתוח נמוכים יותר.

2. טיפול באינסולין. סיכויי ההחלמה של חולים המטופלים באינסולין לאחר הניתוח נמוכים יותר. הטיפול באינסולין לפני הניתוח, שבפני עצמו מבטא את חומרת המחלה, מנבא סיכויי הצלחה יהיו נמוכים יותר.

3. מידת הירידה במשקל. מנותחים שהשיגו ירידה גדולה יותר במשקלם נהנו גם מסיכויי החלמה גבוהים יותר מסוכרת.

מכל הנאמר לעיל, עולה כי ככל שהניתוח גדול ונרחב יותר, הוא מבטיח סיכוי גבוה יותר להחלמה מסוכרת. אבל בנוסף לכך, יש כמובן להתחשב במדדים נוספים. לכן ההחלטה על סוג הניתוח מושתתת על גורמים רבים: גיל, מחלות נלוות להשמנה והתרופות שהמועמד נוטל (המשפיעות על הסיכון הניתוחי), מידת ההשמנה (היחס בין המשקל לגובה: BMI), הרגלי האכילה של המועמד לניתוח, מידת המשמעת העצמית (המנבאים את ההצלחה הצפויה של הניתוח), ציפיות המועמד מהניתוח והסיכון הטמון בניתוח על פי סוג הניתוח.

ד"ר אנדרי קידר הוא מנהל המרפאה לטיפול בהשמנה חולנית בבית חולים הדסה, עין כרם.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוח קיצור קיבה בחולי סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום