פטרייה ברגליים: להפסיק עם הגירוד

(2)
לדרג

10%-20% מהאוכלוסייה סובלים מפטרת הציפורניים, 9% מתוכם נדבקו לאחר שביקרו בבריכה ציבורית. מה לעשות? לנעול כפכפי גומי ולשמור על כפות רגליים יבשות

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

זיהום פטרייתי יכול להופיע בלי שום אזהרה בין אצבעות הרגליים, על כפות הרגליים ובציפורניים. הפטרייה יוצרת גרד מציק, תחושת אי נוחות רבה ולעיתים אף גורמת לבעיה אסתטית קשה. במי מדובר? בפטרת העור הגורמת גם לפטרת הציפורניים, ונחשבת לאחד מהזיהומים השכיחים ביותר. הסטטיסטיקה מצביעה על כך ש-10%-20% מהאוכלוסייה סובלים מפטרת הציפורניים, 9% מתוכם נדבקו בפטרייה לאחר שביקרו בבריכה הציבורית. נתון נוסף לגבי פטרת ציפורניים מצביע על כך ששכיחות פטרת הציפורניים עולה עם הגיל וכי מבוגרים נדבקים פי 30 יותר מאשר ילדים. ישנם אנשים הסובלים מפטרת ואפילו לא מודעים לכך שהם סובלים מזה.

הפטרייה שייכת לקבוצת אורגניזמים מיקרוסקופיים, שניתן למקמם בין צמחים, חיידקים ואצות. הפטרייה מעדיפה תנאי חום ולחות גבוהים ולכן מתמקמת בין האצבעות ועל כף רגל מזיעה.

"לגופנו יש כמה מערכות הגנה שהראשונה בהן היא העור, שמהווה מחסום המונע כניסת חיידקים ושאר מזיקים לגוף", מסבירה ד"ר קלרה קרבלניק מומחית לרפואת עור.

לדוגמה, "אם יש שפשוף או סדק קטן, נוצרת פגיעה בהגנה העורית ודרך אותו פתח יכולים להיכנס לגופנו פטריות וחיידקים. הפטרייה מתבטאת בקשקשת, אדמומיות בעור, קילופים וסדקים זעירים, וכן בשינויים בצבע או במבנה הציפורן. חולים במחלות כרוניות שכיחות כגון סוכרת ומחלות כלי דם, אנשים שסובלים מבעיה במערכת החיסונית וכן מי שלוקח אנטיביוטיקה או קורטיזון לאורך זמן נמצאים בקבוצת הסיכון להידבק בפטרייה".

פטרת ציפורניים
פטרת ציפורניים

אוהבת מקומות לחים

"על מנת לקבוע בוודאות כי אכן מדובר בפטרייה ההמלצה היא לבצע כמה בדיקות", מוסיפה ד"ר קרבלניק. "אחת האפשרויות היא להשתמש במשטח ישיר: מגרדים מעט משכבת הציפורן באזור הנגוע באמצעות סכין מיוחדת ומסתכלים במיקרוסקופ כדי לקבוע האם מדובר בפטרייה ובאיזה סוג. אפשרות נוספת היא לערוך בדיקת תרבית: לוקחים קרקע מזון בצלחת סטרילית ומפזרים עליה מעט מהחומר שגורד מהציפורן. מחכים כמה שבועות ובודקים איזה סוג של פטרייה התפתח בתרבית. בדיקה זו יותר מדויקת אך כמובן גם יותר איטית.

פטרת הציפורניים אינה גורמת לכאב, אולם בהחלט לא מומלץ להתעלם מקיומה מכיוון שהיא מדבקת ביותר, וגורמת לגרד ולאי נוחות מיותרים. סוג ורמת הטיפול נקבעים בצורה אינדיווידואלית בהתאם לסוג הפטרייה, מידת התפשטותה וכן גורמים אובייקטיביים הקשורים למטופל כגון תרופות אחרות שאותן הוא נוטל ומצבו הבריאותי הכללי.

בשוק קיימים תכשירים רבים לטיפול בפטריות: לקים, טיפות, קרמים, משחות, ג'לים וכדורים. אחד מהטיפולים המוצעים הוא טיפול מקומי באמצעות לק לוסריל, הניתן פעם בשבוע, שחודר ביעילות לבסיס הציפורן, מעכב גדילה של הפטרייה ואף גורם להיעלמותה.

ניתן לשלב בין כמה תרופות ועל ידי כך להגדיל את סיכויי ההצלחה להיפטר מהפטרייה. עם זאת, חשוב לדעת כי חלק מהכדורים שאנו לוקחים חזקים מאוד ועלולים לגרום לתופעות לוואי. לכן, ההמלצה היא להיות תחת פיקוח רפואי ולערוך בדיקות דם תקופתיות על מנת לוודא שלא נגרם נזק גופני.

פטריות אוהבות מקומות לחים ולכן מומלץ לאוורר את הרגל ולהימנע מנעילת נעליים סגורות לאורך כל היום. אם אין ברירה, עדיף לגרוב גרב כותנה סופגת ואף להחליפה במהלך היום אם הרגל מזיעה מאוד. מומלץ לרחוץ את הרגליים מדי יום ולייבשן היטב בעזרת מגבת ובעיקר את האזורים שבין כפות הרגליים העלולים לצבור זיעה ולחות. כדאי להשתמש באל- סבון ובמים פושרים ולהימנע מקרצוף הרגל.

במקומות ציבוריים כגון מקלחות חיוני לנעול נעלי גומי כחיץ בעת הרחצה. חשוב לדעת כי נוכחות פטרייה בציפורן אחת מגבירה את הסיכוי להדבקות שאר הציפורניים ואף העור, ולכן אם במקרה אחד מבני הבית סובל מפטרייה חיוני להקפיד על שימוש במגבת נפרדת ומומלץ מאוד שלא לנעול את נעליו.

"את בעיית הפטריות ניתן לפתור", קובעת ד"ר קרבלניק. "אולם, על מנת למנוע החמרה של המצב כדאי מאד לפנות לייעוץ כבר בשלב ראשוני בו אנו מגלים את הפטרייה. כמו כן, לפני שמתחילים בטיפול כלשהו חשוב להתייעץ עם רופא או רוקח על מנת להתאים את התכשיר הנכון לסוג הפטרייה".

בואו לדבר על זה בפורום פטרת הציפורניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום