קור מיטיב עם חולי טרשת נפוצה

(0)
לדרג

נמצא קשר בין גובה הטמפרטורה לבין התפקוד הקוגניטיבי של חולי טרשת נפוצה: בימים קרים חל שיפור של 70% בתפקוד הקוגניטיבי של החולים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

טרשת נפוצה היא מחלה לא נדירה, שביטוייה כוללים בין היתר הפרעות מוטוריות וקוגניטיביות. הגורם החשוב ביותר לאובדן ימי עבודה בחולים עם טרשת נפוצה אינו הפרעות מוטוריות, אלא גורמים קוגניטיביים.

מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו בכנס השנתי ה-63 של American Academy of Neurology, עולה כי אצל חולים עם טרשת נפוצה תיתכן התדרדרות קוגניטיבית בימים החמים יותר במהלך השנה. החוקרים מקווים כי המחקר יגביר את המודעות להשפעה האפשרית של טמפרטורות חמות על התפקוד הקוגניטיבי בחולים אלה.

הממצאים נשענים על תוצאות מחקרים קודמים, שהראו דפוס עונתי בפעילות של טרשת נפוצה. המחקר הנוכחי הוא הראשון שהצביע על קשר אפשרי בין מזג אוויר חם לבין תפקוד קוגניטיבי בחולים עם טרשת נפוצה.

מדגם המחקר כלל 40 חולים עם טרשת נפוצה ו-40 נבדקים בריאים ללא המחלה - כולם השלימו בדיקות נוירו-פסיכולוגיות להערכת המצב הקוגניטיבי. חולי טרשת נפוצה עברו גם בדיקות MRI של המוח להערכת אטרופיה מוחית.

בנוסף, החוקרים ניטרו את הטמפרטורות היומיות בכל יום בחינה ומצאו קשר מדהים בין הטמפרטורה לבין התפקוד הקוגניטיבי, כך שבימים קרים יותר חל שיפור של 70% בתפקוד הקוגניטיבי של חולי טרשת נפוצה. לעומת זאת, בנבדקים הבריאים לא תועד כל קשר בין השניים.

לאור ממצאי המחקר ומאחר שמדובר במחקר ראשון מסוגו שהצביע על קשר אפשרי בין מזג אוויר לבין תפקוד קוגניטיבי בחולי טרשת נפוצה, החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

בואו לדבר על זה בפורום טרשת נפוצה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום