ממצא: 42% מהילדים עוברים הדמיה

(2)
לדרג

בדיקות אחרות הנפוצות בקרב ילדים הם צילומי חזה, גפיים ובטן. ההמלצה היא לשקול את נחיצות הבדיקות בשל השלכות הקרינה על הילדים

מאת: מערכת zap doctors

רבות נכתב בספרות על השלכות אפשריות של השימוש הגובר בבדיקות הדמיה החושפות את המטופל לקרינה מייננת (צילומים, CT, מיפויים וכו'). חוקרים רבים סבורים שחשיפה זו מגבירה את הסיכון לפתח גידולים שונים במהלך החיים. דאגה זו באה לידי ביטוי ביתר שאת בילדים ממספר סיבות: כמות הקרינה לשטח גוף גבוהה יותר, תוחלת החיים ארוכה יותר, ורקמות רבות בגופם עדיין בשלבי חלוקה וגדילה - דבר החושף אותם יותר להשפעות המזיקות של הקרינה. למרות זאת, אין כיום בספרות מידע מבוסס על כמות בדיקות ההדמייה שילדים עוברים.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם השבוע ב-Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, היתה לשפוך אור על מספר וסוג בדיקות ההדמיה שעוברים ילדים.

שיטות

חוקרים מארה"ב ביצעו מחקר רטרוספקטיבי רחב היקף. בוצע מעבר על תיקיהם הרפואיים של כל הילדים (גילאי 0-18) שהיו רשומים בשנים 2005-2007 במסגרת שירותי הבריאות של חברת ביטוח גדולה, בחמש מדינות מרכזיות. נאסף מידע על כל בדיקות ההדמיה שבוצעו באוכלוסיה זו, כולל סוג הבדיקה, גיל ומין המטופל, מיקום ביצוע הבדיקה (מרפאה/בי"ח).

תוצאות

נכללו במחקר 355,088 ילדים שהיו רשומים בתקופת המחקר ותיקיהם נסרקו.

במהלך תקופת המחקר בוצעו 436,711 בדיקות הדמיה ב-150,930 ילדים (42.5%).

כל שנה בוצעו 410 בדיקות הדמיה עם קרינה מייננת על כל 1,000 ילדים.

25.2% מהילדים עברו 2 בדיקות הדמיה או יותר בתקופת המחקר, ו-16% עברו 3 בדיקות או יותר.

סוג הבדיקה הנפוץ ביותר היה צילום רנטגן פשוט (39.8% מהילדים עברו לפחות צילום אחד), אחריו בדיקת סיטי (7.9%), שיקוף (2.1%) ומיפוי (0.7%).

הבדיקה הנפוצה ביותר היתה צילום חזה, אחריה צילומי גפיים, צילום בטן, CT ראש, CT בטן, שיקוף וק"ת (ושט, קיבה ותריסריון) ומיפוי עצמות.

3.5% מהילדים עברו 2 בדיקות CT או יותר במהלך תקופת המחקר.

מסקנה

ילדים חשופים למספר גדול של בדיקות הכוללות קרינה מייננת. על סמך נתוני המחקר, כל ילד יעבור בממוצע 7 בדיקות הדמיה עד גיל 18. אמנם מרבית הבדיקות הן צילומים, אך שכיחות ביצוע בדיקות ה-CT מדאיגה במיוחד. אם עושים הכללה לאוכלוסייה הכללית בארה"ב, הרי ש-5.8 מיליון ילדים ביצעו בדיקת CT בתקופת המחקר. ניתן גם לחשב שעד גיל 18 שנים כל ילד יעבור בממוצע 0.9 בדיקות CT - כלומר כמעט כל ילד יעבור בדיקה זו במהלך ילדותו.

אין מידע אמין הנוגע לכמות הקרינה שנפלטת במהלך כל בדיקה, אך ברור לכל החוקרים כי לחשיפה זו השלכות קשות על הילדים, כולל הגברת הסיכון לפתח גידולים, הפרעות התנהגותיות, סיכון מוגבר לפתח קטרקט וכו'. על הרופאים לשקול היטב בכל מקרה של הפניה לבדיקת הדמיה את הרווח הצפוי מול הסיכון שבביצועה, ולהימנע מבדיקות מיותרות.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום רדיולוגיה - בדיקות הדמיה: רנטגן, MRI, CT, אולטרה-סאונד וממוגרפיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום