בריאות ועבודה: שילוב בעייתי

(1)
לדרג

חשבתם שהבוס או הלקוחות מעלים לכם את לחץ הדם? צדקתם. מחקרים הראו כי עבודות מסוימות יכולות להכפיל את הסיכוי ללקות בלחץ דם גבוה ובמחלות לב

מאת: ~~ד"ר איתי זיו וצור קסטל~~

העבודה היא כל חיינו, אבל היא גם עלולה חלילה להחיש את מותנו. הלחץ הנפשי, מנח הגוף בשעת העבודה, משמרות לילה, חשיפה לחומרים מסוכנים וחשיפה לפגעי מזג אוויר עלולים לפגוע בבריאותו של העובד.

במחקר שנערך בבית החולים העירוני למחלות כרוניות בטאיפיי בירת טאיוואן נבדקו גורמי סיכון למחלות עורקים ולב בקרב נהגי אוטובוס עירוניים. החוקרים בחנו את הסיכון להתפתחות מחלת לב ועורקים בקרב 2,297 נהגי אוטובוס ועובדים מיומנים בחברת האוטובוסים העירונית של טאיפיי.

התגלה כי 56% מהנהגים סובלים מלחץ דם גבוה לעומת רק 30.6% מהעובדים המיומנים האחרים בחברה. נמצאו הבדלים משמעותיים ב-BMI כולסטרול כללי, טריגליצרידים בדם ומחלות לב איסכמיות בין נהגי האוטובוס לעובדי החברה האחרים.

בקרב נהגי האוטובוס - 9.6% סבלו מהשמנת יתר, 34% סבלו מכולסטרול גבוה, 70% סבלו מעודף טריגליצרידים ו-1.7% סבלו ממחלות לב איסכמיות. בניגוד אליהם, בקרב העובדים האחרים בחברה - רק 4.6% סבלו מהשמנת יתר, 30% סבלו מעודף כולסטרול, 30.6% סבלו מעודף טריגליצרידים ו-0.9% סבלו ממחלות לב איסכמיות.

לפי ממצאים אלה נראה כי עבודה ממושכת כנהג אוטובוס מכפילה את הסיכוי ללקות בלחץ דם גבוה ובמחלות לב.

עבודה ומחלות לב
עבודה ומחלות לב

לא קל להיות נהג אוטובוס

במחקר שנערך בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה, נבדקו נהגי אוטובוס עירוני בסן פרנסיסקו לעומת קבוצת ביקורת: נהגים חדשים שזה עתה התקבלו לעבודה ועדיין לא עבדו. המחקר בדק את שכיחות לחץ הדם הגבוה כפונקציה של ותק כנהגי אוטובוס ושל שליטה על צריכת האלכוהול ועל ה-BMI. הנבדקים חולקו לארבע קבוצות, כך:

א. קבוצה 1 - 1,137 נהגים שעבדו פחות מ-10 שנים.

ב. קבוצה 2 - 493 נהגים שעבדו 10-20 שנה.

ג. קבוצה 3 - 196 נהגים שעבדו מעל 20 שנה.

ד. קבוצה 4 - קבוצת הביקורת שהקיפה 226 נהגים שעדיין לא עבדו, אך עברו בדיקות רפואיות לפני תחילת עבודתם בחברת האוטובוסים.

יתר לחץ דם הוגדר כלחץ דם סיסטולי גבוה מ- 140 או לחץ דם דיאסטולי גבוה מ-90 או נטילת תרופות ליתר לחץ דם. הממצאים: 28.8% מחברי קבוצת הביקורת סבלו מיתר לחץ דם לעומת לא פחות מ-38.9% מקבוצה 3.

יתר לחץ דם גבוה עד חמור הוגדר כלחץ דם סיסטולי גבוה מ-160, או לחץ דם דיאסטולי גבוה מ-95 או נטילת תרופות לטיפול ביתר לחץ דם. כאן נמצאה שכיחות דומה בקרב קבוצת הביקורת לעומת קבוצה 3. לפיכך הוסק כי עבודה ממושכת כנהג אוטובוס עירוני מעלה מאוד את הסיכון ללקות ביתר לחץ דם.

כפי שנלמד כבר במחקרים רבים, סוג העבודה, מידת הפעילות הגופנית הכרוכה בה, המתח הנפשי ועיתוי שעות העבודה במהלך היום משפיעים במידה ניכרת על המצב הבריאותי.

ד"ר איתי זיו הוא סגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב, ומנהל את תחום הקורסים למדריכי חדר כושר.

צור קסטל הוא מרצה לפיזיולוגיה של המאמץ בקמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום יתר כולסטרול וטריגליצרידים בדם - מניעה וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום