רפואה משלימה בילדים עלולה להזיק

(0)
לדרג

מחקר: תופעות לוואי הקשורות לטיפולים משלימים בילדים עלולות להיות קשות ואף קטלניות, בין השאר, בשל ריכוזים גבוהים של חומרים פעילים בצמחי מרפא

מאת: מערכת zap doctors

טיפולים אלטרנטיביים תופסים תאוצה במקביל ואף במקום טיפולים רפואיים מערביים. בשנים האחרונות נחשפים יותר ויותר ילדים לטיפולי צמחים סיניים, אקופונקטורה, הומיאופתיה, רפלקסולוגיה ועוד סוגים רבים של תורות עתיקות. מחקרים רבים בחנו עד היום את התועלת (או היעדרה) של טיפולים אלה, אך מעט מאוד ידוע על תופעות הלוואי האפשריות בילדים הנחשפים לטיפולים משלימים. הורים רבים מחזיקים בדעה כי טיפולים אלטרנטיביים מבוססים על חומרים "טבעיים" בלבד, ולכן אינם חוששים לחשוף את ילדיהם למוצרים משלימים.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם השבוע ב-Archives of Diseases in Childhood, היתה לבדוק את שכיחות, וחומרת תופעות הלוואי הקשורות לטיפולים אלטרנטיביים בילדים.

שיטות

חוקרים מאוסטרליה ביצעו מחקר מעקב פרוספקטיבי, שהתבסס על מערכת דיווח תופעות לוואי של רופאי ילדים במדינה. במהלך 3 שנים קיבלו רופאי הילדים תזכורת חודשית לדווח על כל אירוע חריג המשויך לטיפולים משלימים. במקרים שבהם נמסר דיווח ראשוני, יצרו החוקרים קשר עם הרופא המדווח לצורך השלמת חקירת הפרטים.

תוצאות

46 אירועים חריגים דווחו בתקופת המחקר, כאשר 77% מהם היו קשורים בוודאות לטיפול המשלים.

ב-60% מהמקרים חומרת האירוע הוגדרה כבינונית עד קשה.

4 ילדים נפטרו כתוצאה מתופעת לוואי הקשורה לטיפול אלטרנטיבי. בכל מקרי המוות מדובר בילדים שסבלו מבעיות בריאות, אשר הוריהם הפסיקו טיפול קונבנציונלי ועברו לטיפול משלים בלעדי.

בשני מקרים נגרם נזק עוברי עקב צריכת צמחי מרפא בהריון.

ל-12 פעוטות נגרמו חסרים תזונתיים חמורים לאחר שהוזנו בפורמולות מיוחדות בעצת רופאים משלימים.

מסקנה

תופעות לוואי הקשורות לטיפולים אלטרנטיביים בילדים עלולות להיות קשות ואף קטלניות. במרבית המקרים הקשים מדובר בהורים שוויתרו על טיפולים קונבנציונאליים לטובת הרפואה המשלימה; ובחלק מהמקרים אותרו תופעות ישירות של תרופות וצמחי מרפא שהכילו ריכוזים גבוהים של חומרים פעילים.

אין ספק שהרפואה המשלימה יכולה לתרום רבות לרווחת המטופלים, אך יש לוודא כי הדבר נעשה בצורה אחראית ובלא לוותר על שירותי הרפואה המודרנית.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום