דרישת הרופאים: תקנים ושכר

(0)
לדרג

הר"י הודיעה כי היא יוצאת למאבק נגד האוצר עד שיינקטו צעדים משמעותיים לשיפור מערכת הבריאות. הדרישות: תוספת של מיטות ומאות רופאים, העלאת השכר ב-50%

מאת: מערכת zap doctors

במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום (ב') ברמת גן הכריז יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, כי הארגון שבראשו הוא עומד יוצא במסע להצלת הרפואה הציבורית. "אנו עדים לקריסת מערכת הבריאות ורואים את המציאות מידי יום בבתי חולים ובמרפאות בקהילה", אמר ד"ר אידלמן. "אנחנו צריכים להחזיר לציבור את הזכות האמיתית לבריאות. אמנם התרגלנו לראות חולים במסדרונות, אבל זו בושה וחרפה, שצריך להתרגל למצב כזה. אי אפשר לתת טיפול נאות במסדרון. מצד אחד המחסור ברופאים לא מאפשר לתת טיפול הולם, ומצד שני חדרי הניתוח עומדים ריקים בגלל המחסור ההולך ומחמיר בצוות רפואי".

הר"י דורשת חבילת הצלה הכוללת הוספת מיטות ותקנים לרופאים ותוספת שכר שתמשוך רופאים לעבודה בפריפריה ובמקצועות במצוקה. כבר היום יש בין 3-3.5 רופאים לאלף נפש, כאשר המצב בפריפריה גרוע יותר. מספר הרופאים מתחת לגיל 44 נמצא בירידה מתמדת: בשנות ה-80 הרופאים הצעירים היוו כמחצית ממצבת כ"א והיום הם מהווים רק כ-30% מכלל הרופאים. בנוסף, רופאים צעירים עוזבים את הרפואה לטובת עבודה בחברות תרופות, בחו"ל או ברפואה הפרטית.

מבדיקה שערכה הר"י עולה כי יש להוסיף מאות רופאים למערכת הבריאות, שכן קיים פער של 18%-86% במספר מקצועות בין התקן של הרופאים בפועל לבין התקן הרצוי. עוד ציין ד"ר אילדמן כי בזמן שבעולם ההשקעה בבריאות הולכת וגדלה, ההשקעה בישראל הולכת וקטנה.

רק לשם המחשה: שיעור מיטות האשפוז הכללי בישראל הוא מהנמוכים בקרב מדינות ה-OECD. בשנת 2008 ניצבה ישראל במקום ה-25 מתוך 27 מדינות הארגון בשיעור המיטות.

נתון נוסף שמעיד על חומרת הבעיה הוא שיעור התפוסה הגבוה במחלקות הפנימיות שנע בין 104%-115% ברבעון הראשון של שנת 2010. בנוסף, על-פי נתוני משרד הבריאות, נכון לחודש ינואר 2011, מתוך 787 חולים מונשמים המאושפזים בבתי החולים, רק 278 מהם מאושפזים במחלקות לטיפול נמרץ. המשמעות היא כי למעלה מ-500 מטופלים נמצאים בסיכון מוגבר למוות בשל המחסור במיטות טיפול נמרץ.

שב"ן - גם בבית חולים ציבוריים

עוד דורשת הר"י כי טיפולים המבוצעים במסגרת הביטוחים המשלימים (שב"ן) יבוצעו גם הם בבתי חולים ציבוריים, ובמיוחד בבתי חולים בפריפריה ולא רק במרכזים רפואיים פרטיים. תביעה נוספת היא העלאה של 50% בשכר העבודה לשעה של הרופאים, העומד כיום על 42 שקלים בלבד. הרופאים מוכנים לחייב מומחים לבצע תורנויות, ומדברים על גיל פרישה גמיש בהסכמת שני הצדדים ויצירת מודל Full Timer במערכת הציבורית, במסגרתו רופאים יוכלו להקדיש את כל עבודתם למערכת הציבורית ולהשתכר בכבוד.

נושא שהעלה את זעמם של הרופאים הוא דרישת האוצר להחתמת שעון נוכחות בבתי החולים.

פרופ' אבינועם רכס, יו"ר הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית, התריע כי החובה להחתים שעון נוכחות תביא לשינוי אידיאולוגי בתפיסת הרופאים את מעמדם ומקצועם. "אנחנו מלמדים את הרופאים שרפואה היא מקצוע אלטרואיסטי שבו לא דופקים שעון. אנחנו נכניס את הרופאים לתרבות של ראש קטן ולא של ראש גדול".

אין תמריצים לרופאים בפריפריה

ד"ר ישראל אייליג, סגן יו"ר הר"י, ציין כי רק 20% מהמתמחים מבקשים להגיע לפריפריה. בנוסף, אין עידוד לרופאים להגיע לפריפריה, והפרש השכר לרופא שעובר לעבוד בפריפריה עומד כיום על 500-2,300 בלבד. לעומתו, רופא מהמרכז נהנה מהאפשרות לעבוד ברפואה פרטית. מצב זה גורם לכך שאנשים בפריפריה חיים 3 שנים פחות בממוצע לעומת אנשים במרכז הארץ.

ד"ר צאקי זיו נר, מ"מ יו"ר הר"י, ציין כי היום הגענו למצב אבסורדי בו קשה למצוא מנהלי מחלקות, ומתמחים לא שואפים לתפקד כרופאים בכירים מאחר שגם אחרי 5 שנות התמחות הם יצטרכו לעשות תורנויות. דוגמה למצוקה הקשה - בכל הגליל העליון יש רופא אחד בטיפול נמרץ ילדים, שאמור לנסוע לחופשה לחו"ל ולא נמצא לו מחליף.

ד"ר אידלמן מציין כי פניה של הר"י להידברות, אולם אם האוצר לא יסכים לדרישותיה כל האמצעים כשרים: "לא נהסס להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו על מנת להציל את הרפואה הציבורית", נאמר בהודעה רשמית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום