צחצוח שיניים בלבד אינו מספיק

(0)
לדרג

רוצים למנוע מחלות חניכיים ונשירת שיניים? עליכם לבקר אצל השיננית פעמיים בשנה. זו הדרך היחידה להילחם בחיידקים שמפרישים מינרלים המזיקים לחלל הפה

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

עוד בנושא: נסיגת חניכיים, רופאי שיניים

אנשים רבים מסתפקים בצחצוח שיניהם פעמיים ביום ושומרים בכך על מצפון נקי. הם טועים. לדברי השיננית נאוה רפאל, ממרפאתו של פרופ' מזור זיו, "אפילו מי שמשתמשים בקיסמים, חוט דנטלי ומי פה צריכים לעבור ניקוי שיניים יסודי אצל השיננית".

רובנו לא מצליחים לעמוד ביעד הזה. חלקנו בשל חוסר מודעות לחשיבות הטיפול אצל שיננית; אחרים בשל מחסור בזמן. בשל העבודה הרבה, גידול הילדים, תחזוקת הבית ושפע הסידורים, הטיפול בעצמנו, ובכלל זה בשינינו, נדחק לסוף הרשימה. רובנו מגיעים לרופא שיניים רק כשנוצרת בעיה, ומוותרים על ביקורים סדירים אצל שיננית. בכך אנו מזיקים לבריאות השיניים והחניכיים שלנו.

לא די בצחצוח השיניים פעמיים ביום (אילוסטרציה shutterstock)
לא די בצחצוח השיניים פעמיים ביום (אילוסטרציה shutterstock)

מדוע חשוב לבקר אצל השיננית?

כל הזמן מצטברים בפינו עוד ועוד חיידקים. חיידקים אלה מפרישים מינרלים שמזיקים לשיניים, לחניכיים ולבריאות שלנו. מחלות חניכיים הן מחלות כרוניות עם תופעות לוואי וכאבים. אנשים המזניחים את הטיפול בהן עלולים לאבד את שיניהם. הדרך היחידה למניעת מחלות חניכיים אלו היא לשמור על היגיינה של הפה, השיניים והלשון.

מהי האבנית המצטברת על השיניים?

רבים טועים לחשוב כי המילה אבנית מתארת סיד המצטבר במקווי מים, דוגמת האבנית במכונת הכביסה ובקומקום החשמלי. אולם אבנית שן היא רובד קשה של חיידקים השוכנים בפה וממשיכים בפעילותם המזיקה. הדרך היחידה להסיר את החיידקים הללו היא טיפול יסודי ועקבי אצל שיננית מוסמכת.

לא לוותר על החוט הדנטלי (אילוסטרציה shutterstock)
לא לוותר על החוט הדנטלי (אילוסטרציה shutterstock)

שומרים על היגיינת פה מיטבית

כיצד עושים זאת? מצחצחים שיניים, לפחות פעמיים ביום, בצורה יסודית ונכונה, ומשתמשים בעזרי ניקוי כגון חוט דנטלי, קיסם ומי פה. רפאל: "אדם שמנקה את פיו ביסודיות, ובוודאי מי שרק מצחצח שיניים ואינו משתמש בעזרי ניקוי נוספים, מצליח לסלק רק חלק קטן מהחיידקים המזיקים. החיידקים שנותרים בפה מתמקמים על השיניים ובאזורים שבין השיניים לחניכיים ולעצמות השיניים, ומתקשים שם. כתוצאה מכך, מופיעים על השיניים פלאק ואבנית".

כיצד מתבצע ניקוי השיניים אצל השיננית?

השיננית משתמשת במכשירים שונים, חשמליים וידניים, כדי להסיר את האבנית, לנקות היטב את הפה, הלשון והשיניים. משך הטיפול תלוי במצב שיניו של המטופל. בסיום הטיפול ממליצה השיננית למטופל כיצד לתחזק את ניקיון פיו ומתי עליו לחזור לטיפול נוסף.

ניקוי האבנית בעזרת מכשירים ייעודיים לכך (אילוסטרציה shutterstock)
ניקוי האבנית בעזרת מכשירים ייעודיים לכך (אילוסטרציה shutterstock)

כמה פעמים בשנה מומלץ לחזור על טיפול השיננית?

תדירות הביקור אצל השיננית חשובה בהחלט. הימנעות ממושכת מטיפול עלולה לגרום למחלות חניכיים. תדירות הביקור הנחוצה תלויה בנסיבות האישיות של המטופל. מטופל שמעולם לא חלה במחלת חניכיים ומקפיד על ניקוי השיניים, צריך לעבור טיפול אצל השיננית כל חצי שנה. לעומת זאת, אדם שלקה בדלקת חניכיים הופך להיות חולה כרוני שחייב טיפול עקבי בתדירות גבוהה יותר. על פי רוב, במקרה כזה ניתן להסתפק בביקור אחת לשלושה חודשים. אולם ישנם חולים עם נסיגת חניכיים, כאלה עם היגיינה אוראלית לקויה, או עם דלקות קשות וכן מטופלים אחרי ניתוח חניכיים, שהשיננית תמליץ להם לבקר אצלה אף יותר מכך.

כיצד ניתן למנוע מחלות חניכיים?

הביקור אצל השיננית הוא הטיפול העיקרי במחלות חניכיים, וכן הדרך היחידה להימנע מהופעתן, החמרתן או הישנותן שעה שהופיעו. במקרים קיצוניים ייאלצו המטופלים לעבור טיפולים מורכבים כדי להימנע מנשירת שיניים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום