התקרחות: כל הדרכים לכיסוי הראש

(0)
לדרג

לא ניתן לשנות את הגן שגורם להתקרחות, אולם אפשר לטפל בהורמון האחראי לנשירת השיער. פאה, טיפול תרופתי והשתלת שיער יכולים להצמיח את מה שנשר

מאת: מערכת zap doctors

הזמן מציץ אלינו מתוך עלעול באלבום התמונות. הנה עוד קמט קטן, הבטן קצת משתפלת, הכתפיים שחוחות מעט. בכל אלה אפשר לטפל, וכך גם בשיער הנסוג ובהתקרחות שמאיימת להשתלט על ראשנו.

הטיפול בהתקרחות נחלק לשני סוגים: טיפול תרופתי וטיפול כירורגי. ב-98% ממקרי ההתקרחות אצל גברים הסיבה היא גנטית-הורמונלית ולכן אופן הטיפול שונה מזה המוענק לנשים, אצלן יש מגוון סיבות להידלדלות השיער. בגנים אי אפשר לטפל, לכן מטפלים בהורמון שאחראי להתקרחות, דיהידרוטסטוסטרון (DHT). קחו אוויר, זה יהיה קצר: מדובר בתרכובת המיוצרת בתהליך של חילוף חומרים, כשההורמון הגברי טסטוסטרון מתפרק על ידי פעולתו של האנזים 5-אלפא-רדוקטז, ותרכובת זו, דרך ההשפעה הגנטית, גורמת להתקרחות.

פרופסיה היא אחת משתי התרופות היחידות נגד נשירת שיער והתקרחות, ומוגדרת כמנטרלת אנזים 5-אלפא-רדוקטז. "כל זמן שלוקחים פרופסיה היא מדכאת את פעילות האנזים 5-אלפא-רדוקטז והטסטוסטרון לא מתפרק ל-DHT, וכך נמנעת ההתקרחות", מסביר ד"ר אלכס גינזבורג, מנהל היחידה לשיער והשתלות שיער במרפאה "קלאס-קליניק", שבבית החולים תל השומר. "התרופה עוצרת את נשירת השיער ב-80% מהמקרים, וב-65% מהם אף גורמת לצמיחה של שיער", מוסיף ד"ר גינזבורג.

את התרופה יש ליטול בקביעות: כדור אחד מדי יום. ברגע שמפסיקים לקחת את התרופה, המצב חוזר לקדמותו.

"30% מהנשים סובלות מהתקרחות גנטית-הורמנלית המאפיינת גברים, ו-70% מאלה שסובלות מהידלדלות השיער יכולות לסבול מכך עקב לידה, הפסקת גלולות, התחלת גיל המעבר, החלקת שיער ועוד", מפרט ד"ר גיזנבורג את הסיבות להידלדלות שיער בקרב בנות המין היפה. "אם אישה סובלת מבעיה גנטית-הורמונלית, אז אפשר להפחית לה את ההורמון הגברי, כי היא אינה זקוקה לו, אבל רק אם היא אחרי גיל הפוריות או שאין לה כוונות להיכנס להריון. נשים בגיל הפוריות אינן משתמשות בתרופה כי זה מוריד את רמת ה-DHT, דבר שעלול לפגוע מאוד בעובר, במיוחד עובר ממין זכר הזקוק להורמון זה".

בכלל רצו לטפל בלחץ דם

טיפול תרופתי נוסף הוא נוזל ושמו מינוקסידיל, תרופה שבמקור השתמשו בה להורדת לחץ דם. "כשאנשים לקחו את הכדורים להורדת לחץ דם, אחת מתופעות הלוואי הייתה צמיחת שיער בגוף", מספר ד"ר גינזבורג. "בארה"ב לקחו את חומר הגלם ויצרו תמיסה. מרחו למתקרחים או בעלי שיער דליל, וראו של-25% מהאנשים החל לצמוח שיער ול-60% מהאנשים נפסקה נשירת השיער", אומר ד"ר גינזבורג.

ניתן לשלב בין המינוקסידיל לפרופרסיה. לדברי ד"ר גינזבורג, "מינוקסידיל בריכוז 5% עוזר גם לנשים וגם לגברים, אך בריכוז 2% התרופה הזאת אינה עוזרת לאף אחד. היעילות דומה אצל גברים ונשים".

מלבד הטיפול התרופתי ניתן להתאים פאה נוכרית, או לשזור שיער בזה הקיים כדי לשוות לו מראה צפוף ומלא, אולם עם השנים האפשרות של טיפול כירורגי, כלומר השתלת שיער, נעשתה נפוצה. "השתלת שיער מתבצעת בהרדמה מקומית, והטיפול אורך כשלוש שעות", אומר ד"ר גינזבורג. "לוקחים שיער מהצד האחורי של הקרקפת, אזור בו אף פעם אין נשירה, ושותלים באזור המקריח. זה טיפול שאינו מלווה בכאבים".

השיער המושתל יישאר לצמיתות, ויהיה בעל תכונותיו התורשתיות של שיערנו בצבעו ובצורתו. את הניתוח עדיף לעשות כאשר המטופל במצב התקרחות מתקדם יחסית. "רצוי לבצע השתלה רק אחרי גיל 25, כי רק אז אפשר להעריך אילו אזורים בראש יתקרחו", מסכם ד"ר גינזבורג. "אחרי שלושה חודשים השיער צומח, ובטבעיות כזאת שאין מרגישים כי מדובר בהשתלה".

בואו לדבר על זה בפורום נשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום