מימון מכשירי שמיעה: גילאי הביניים קופחו

(0)
לדרג

המדינה העלתה בצורה ניכרת את התמיכה בילדים ובפנסיונרים הסובלים מליקויי שמיעה. ואולם בין הגילאים 18 ל-65 הסיוע המדינתי קטן עדיין מן הנחוץ

מאת: ד"ר טליה מרק (בנטנקור)

מכשירי שמיעה הם דבר יקר. ואולם מי שזקוק להם אינו יכול לוותר עליהם. במשך שנים רבות, המדינה לא גילתה רגישות מספקת למציאות קשה זאת. ואולם באחרונה הוחלט להגדיל יותר מפי שלושה את הסיוע שמעניקה המדינה לרוכשי המכשירים. על פי התקנות החדשות, לקויי שמיעה מעל גיל 65 ייהנו מהחזר של 3,000 שקל לכל מכשיר שמיעה, אחת לכל שלוש שנים, במקום 850 שקל שהוקצבו עד כה. בנוסף על ההחזר מוצעים ללקויי השמיעה הנחות וזיכויים הקשורים לקופות החולים ולביטוחים השונים, והדבר מוזיל מאוד את מכשירי השמיעה.

כתוצאה מהתקנות החדשות, לקוי שמיעה מבוגר החסר יכולת כספית, שיש לו ביטוח מושלם של קופת החולים הכללית, יוכל לרכוש מכשיר שמיעה (בסיסי דיגיטלי וחדש, עם אחריות לשנתיים) בעלות של פחות ממאה שקל. אם באפשרותו של לקוי שמיעה מבוגר להשקיע יותר, הוא יוכל לקנות מכשירים טובים בעלות של כרבע ממחירם הראשוני, ומכשירים מצוינים בכמחצית ממחירם לפני השינוי.

לא כל קופות החולים פרסמו את התנאים הסופיים להחזר, אך מרבית הפנסיונרים חברים בקופת החולים הכללית וזו פרסמה כבר את תנאיה המצוינים לעיל. חברי קופת החולים מכבי מעל גיל 65, בעלי ביטוח מושלם, ייהנו מהחזר של עד כ-5,200 שקל למכשיר, אך יש עוד תנאים שעדיין לא פורסמו.

גם המימון למכשירי שמיעה לילדים עודכן. מעתה יהיה ההחזר עד 6,000 שקל למכשיר שמיעה, וכן 6,000 שקל למכשיר FM המאפשר העברה אלחוטית של צלילים, למשל מהמיקרופון של המורה היישר למכשיר השמיעה של הילד. החזרים אלה ניתנים בכפוף להכנסות ההורים, כך שייתכן שיוחזר סכום נמוך יותר.

כתוצאה מכך נוצר עיוות, משום שההחזר למבוגרים אינו תלוי ברמת הכנסתם וגם פנסיונר עשיר יקבל את ההחזר המקסימלי. לעומת זאת, ילד שהוריו מרוויחים משכורת ממוצעת עלול שלא להיות זכאי להחזרים משמעותיים, וחבל שכך.

בעיות שמיעה
בעיות שמיעה

קשיים מכוערים ומיותרים

יש לקוות שהמדינה לא תגביל את השתתפותה במכשירי שמיעה לילדים גם אם הוריהם בעלי הכנסה בינונית וגבוהה, ולא תתלה את ההחזר במשכורתם. גידול ילד לקוי שמיעה הוא מספיק קשה מאתגר ומצריך הוצאות נוספות, והקשיים שמערים משרד הבריאות על הורים הם מיותרים ומכוערים.

חשוב גם כי המדינה תגדיל את השתתפותה במכשירי שמיעה גם לבני הגילאים 18-65, ולפחות לאלה אשר סובלים מליקוי השמיעה מילדותם, ויזדקקו כל חייהם למכשירים. לקויי שמיעה מילדות זכאים אמנם לתמיכה חודשית הנקראת סל תקשורת, המועברת דרך רשויות הרווחה ולא דרך משרד הבריאות. ואולם קצבה חודשית זו ניתנת רק לבעלי ליקוי שמיעה חמור שהחל לפני גיל שלוש, ואין מענה בסל התקשורת לסובלים מליקוי שמיעה בינוני או אפילו חמור שהחל בגיל מאוחר יותר.

דווקא קבוצת הגילאים 18-65 היא הקבוצה שאותה יש לעודד לתעסוקה, לפעילות ולעצמאות. ואולם למרבה הצער, במצב הקיים בני גילאים אלה נופלים בין הכיסאות. מצד אחד, הם כבר לא מקבלים את הקצבה המוגדלת כילדים, ומצד שני הם עדיין לא בני 65, כך שעלות מכשירי השמיעה שלהם גבוהה יותר. יש להצר על כך גם משום שמדובר באנשים בגילאי העבודה המסוגלים להתפרנס ולהכניס ממון לקופת המדינה בצורת מסים וצריכה.

ד"ר טליה מרק (בנטנקור) היא מומחית ברפואת אף אוזן גרון ובבעיות שמיעה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום ליקויי שמיעה, מכשירי שמיעה, שתלי שמיעה ושבלול
פורום מכשירי שמיעה ובעיות שמיעה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום