ממצא: נערות מתאבדות יותר מנערים

(0)
לדרג

מנתונים לקראת דיון של הכנסת בנושא אובדנות בני נוער: 15% ממקרי תמותה של ילדים ונערים הם התאבדויות. עולים מתאבדים יותר מילידי ישראל

מאת: מערכת zap doctors

לפי נתוני ארגון "בטרם", בשנים 2003 עד 2005 התאבדות היתה הגורם ל-6.8% ממקרי התמותה מהיפגעות של ילדים ובני נוער, ובתוכם 10.5% ממקרי התמותה של ילדים בגילאי 10 עד 14 ו-14.9% ממקרי התמותה בגילאי 15 עד 17.

שיעור ההתאבדויות בקרב גברים צעירים עולי אתיופיה עומד על 94.3 ל-100,000 לעומת 14.3 ל-100,000 בקרב צעירים עולי ברה"מ לשעבר ו-7.4 בקרב יהודים שאינם עולים. כך עולה ממסמך שהכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת, לקראת הדיון שיתקיים מחר (ג') בוועדה לזכויות הילד בראשות זבולון אורלב, אודות התאבדות והתנהגות אובדנית של ילדים ובני נוער.

רק כעשירית ממקרי ההתאבדות מדווחים

הממצאים בנוגע לניסיונות התאבדות מבוססים על נתוני משרד הבריאות באשר למקרים שהגיעו לבתי חולים ודווחו כניסיון התאבדות, ולפיכך הם אינם מספקים נתונים מלאים על היקף התופעה. אין בארץ איסוף מידע על אלה שמנסים להתאבד ואינם מגיעים לאשפוז. ואולם, לפי מחקרים וסקרים של קהילות בעולם יש כשבעה עד עשרה ניסיונות שאינם מדווחים על כל ניסיון התאבדות שמגיע לאשפוז. כ-78% מניסיונות ההתאבדות בשנת 2008 בוצעו על ידי בנות.

בין גורמי הסיכון ניתן למנות גורמים משפחתיים, דוגמת פסיכופתולוגיה של ההורים כולל דיכאון, שימוש בסמים והתנהגות אנטי-סוציאלית, התנהגות אובדנית בתוך המשפחה, יחסים מעורערים בתוך המשפחה, אובדן בעקבות מוות של הורה, גירושין או חיים בנפרד מההורים הביולוגים והתעללות נפשית, פיזית או מינית במשפחה וגורמים הקשורים בעולמו החברתי של המתבגר, כמו למשל העדר מסגרת חינוכית תומכת, שימוש בסמים ובאלכוהול, חוויות של בדידות חברתית, לקיחת חלק בהתעללות בין בני נוער הן כקורבן והן כתוקף, והתמודדות עם אוריינטציה מינית הומוסקסואלית או ביסקסואלית.

בשנת 2008 הוחלט להפעיל תוכנית לאומית רב שנתית ורב מערכתית למניעת אובדנות בראשות משרד הבריאות ששותפים לה משרד החינוך, משרד הרווחה ומשרדים וגופים נוספים.

התכנית הלאומית למניעת אובדנות, שפיילוט שלה פועל מזה כשנתיים בשלוש רשויות מקומיות: רחובות, רמלה וכפר כנא, תופסת חלק מרכזי בפעילותם של גורמים ציבוריים שונים הפועלים לצמצום התנהגות אובדנית בקרב בני נוער. בין האסטרטגיות שבוחן הפיילוט: איתור אקטיבי של בני נוער באמצעות העברת שאלונים בנושא בריאות נפשית ל-500 תלמידים בהסכמת ההורים והפניית המאותרים להמשך אבחון וטיפול.

עם סיום הפיילוט ועד דצמבר 2011 תוגש למשרד הבריאות הצעה לתוכנית לאומית מקיפה בנושא זה, אשר תכלול בנוסף למסקנות המחקר באשר לאסטרטגיות השונות, מידת יעילותן ואופן יישומן, גם המלצה לאיסוף מידע מקיף בנושא התאבדות וניסיונות התאבדות ולבדיקה מקיפה ומסודרת של מקרי התאבדות, במיוחד של בני נוער.

בואו לדבר על זה בפורום בטרם - לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום