בעיות שינה - סימן לאובדנות

(0)
לדרג

מקובל לחשוב שדיכאון ואלימות מנבאים נטייה לאובדנות בקרב בני נוער. עתה נמצא כי דווקא בעיות שינה בגילאי 12-14 עלולות לנבא אובדנות בגילאי 15-17

מאת: מערכת zap doctors

אובדנות בגיל צעיר היא נושא שנחקר רבות בספרות הרפואית והיווה את הבסיס לסרטים וספרים רבים. הורים רבים מוטרדים מפני מצב הרוח של ילדיהם, בעיקר במהלך תקופת גיל ההתבגרות. אמנם קשה להעריך אילו ילדים יסבלו מנטיות אובדניות, אך ממחקר חדש, אשר פורסם בגיליון אוקטובר 2010 של כתב העת Journal of Psychiatric Research, עולה כי בעיות שינה בגילאי 12-14 עשויות לנבא מחשבות אובדניות בגילאי 15-17.

מחקרים בעבר מצאו קשר בין בעיות שינה להתנהגות אובדנית. אמנם, טרם ברור האם ניתן להסביר קשר זה על רקע דיכאון. במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הקשר בין בעיות שינה בגילאי 12-14 שנים לבין מחשבות אובדניות ונזק עצמי (כולל ניסיונות אובדניים) בגילאים 15-17.

במחקר השתתפו 280 בנים ו-112 בנות ממשפחות בסיכון גבוה (בשל אלכוהוליזם) יחד עם קבוצת ביקורת. לאחר תקנון לפי מין, אלכוהוליזם של ההורים, מחשבות אובדניות של ההורים, וכן מחשבות והתנהגות אובדנית בעבר של הנערים עצמם - בעיות שינה בגילאי 12-14 נמצאו כגורם מנבא משמעותי למחשבות אובדניות ונזק עצמי בגילאי 15-17. תסמיני דיכאון, סיוטי לילה, התנהגות אלימה ובעיות שימוש בחומרים (אלכוהול, סמים) בגילאי 12-14 לא נמצאו כגורמים מנבאים משמעותיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בעיות שינה בגילאי 12-14 עלולות להיות סמן מוקדם וחשוב להתנהגות אובדנית בהמשך גיל ההתבגרות. על כן מעודדים החוקרים הורים ורופאים מטפלים לשים לב לנושא השינה במתבגרים הצעירים.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות שינה בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום