בדיקות הריון: ישראל בפסגה

(0)
לדרג

ישראל מובילה במספר הבדיקות המוצעות בה לנשים הרות. בזכות כל אלה, נמנעות מדי שנה לידות רבות של תינוקות הלוקים במחלות קשות

מאת: מערכת zap doctors

נשים הרות בישראל נמצאות תחת מעקב הריון במסגרתו מוצעות להם בדיקות רבות ומגוונות. מקובל להבחין בין שלושה סוגי בדיקות: בדיקות כלליות, הכוללות בדיקות אולטרה-סאונד ובדיקות מעבדה; בדיקות מעקב, התלויות בגיל ההריון וייחודיות לשלבים מסוימים בהריון; ובבדיקות גנטיות הבודקות האם ההורים נושאים גנים מחוללי מחלות. הבדיקות מהסוג האחרון מתבצעות, לרוב, טרם ההריון.

בכל שלושת סוגי הבדיקות ישראל נחשבת למובילה במדינות המערב: ישראל מציעה את המספר הגדול ביותר של בדיקות, ואת הבדיקות הטובות ביותר. בהתאם לכך, בישראל נמצא גם השיעור הגבוה ביותר של נשים שעוברות בדיקות הריון מקיפות. הנשים הישראליות מעורבות ובעלות מודעות גבוהה יותר מכל מקום אחר, וגם הביטוחים הרפואיים בישראל מכסים בדיקות רבות.

לא פעם נשמעה ביקורת נגד מה שמכונה "תעשיית בדיקות ההיריון", והטענה היא כי יש כאן ניצול כביכול של נטיית הישראלים לחרדות. למעשה, מדובר בהיצע וביקוש, ובאינטרסים משותפים הקיימים בציבור בישראל. רוב הנשים הישראליות מעורבות, קוראות, מודעות ובעלות ידע רב בכל הנוגע להריון. הן רוצות ודורשות בדיקות זמינות, הביטוחים הרפואיים ממנים אותן והמרפאות מציעות אותן. זהו טנגו של ממש בין כל הגורמים הללו. כל מטופלת ובן זוגה מקבלים מידע מקיף ומפורט על הבדיקות הקיימות, חשיבותן, מטרתן, כדאיותן והסיכונים הכרוכים בהן. בהסתמך על המידע המקיף הזה מחליטות הנשים אילו בדיקות לעבור, מתי, היכן ואיך.

מניעת מחלות ומומים

הבדיקות השונות מאפשרות לעבור הריון בריא וללדת תינוקות בריאים. רבים מעניקים משנה חשיבות דווקא לבדיקות הסקר הגנטיות המקובלות בישראל. ישראל מציעה בדיקות גנטיות רבות, עניין קריטי בהתחשב במרקם החברתי בישראל, ובייחוד כשמדובר בעם היהודי: עם שהיגר מכל קצוות תבל, קיים נישואים בתוך עצמו ולכן נושא מגוון גדול יחסית של גנים מחוללי מחלות. איתורם של גנים אלה במועד מתאים מסייע להימנע מהבאת ילדים הנושאים מחלות קשות ונוראיות. בזכות בדיקות הסקר הגנטיות נמנעות מדי שנה לידות רבות מאוד של תינוקות החולים במחלות קשות ביותר.

חשוב לעשות רק את הבדיקות החיוניות ולהימנע מבדיקות מיותרות שלזוג אין כל נגיעה אליהן. העניין תלוי במאפיינים השונים של ההורים. זוג המגיע לבצע בדיקות סקר גנטיות ממלא שאלון נרחב, ולפי מאפייניו השונים מוצעות לו הבדיקות שרצוי שיעבור. בדיקות אלה תלויות במוצא ההורים, בגילם, במחלות הקיימות במשפחה ועוד. ההמלצות מועברות לבני הזוג בהסתמך על אמות מידה אוניברסליות שקובע איגוד הגנטיקאים. אמות מידה אלה מסייעות לקבוע את התנאים לביצוע בדיקות מסוימות, ואילו בדיקות חשובות למי ומתי. אנשי המרפאה מעבירים לבני הזוג מידע כולל ומפרטים את הבדיקות שעליהם לעבור ואת מידת חשיבותן. בסופו של התהליך הזוג מקבל את ההכרעה ומחליט האם ובמה כדאי לו להשקיע. ראוי לציין כי הרוב הגדול של הבדיקות ממומן על ידי רוב הביטוחים הרפואיים בישראל.

תוצאות הבדיקות הגנטיות אינן משתנות. לכן הבדיקות אמורות להתבצע פעם אחת בלבד, ואין צורך לחזור עליהן לפני כל הריון, אלא אם פותחה בחלוף הזמן בין ההריונות בדיקת סקר גנטית חדשה שחשוב לבצעה.

בואו לדבר על זה בפורום אבחון טרום לידתי וייעוץ גנטי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום