סרטן: לא להתעורר מאוחר מדי

(0)
לדרג

יום המודעות לסרטן הוא הזדמנות להיזכר בהמלצות שכל עולם הרפואה מאוחד מאחוריהן: שמירה על אורח חיים בריא וביצוע בדיקות סדירות הם המפתח לחיים בריאים

מאת: איילת אלקין, כתבת doctors

סרטן הוא המחלה הקטלנית ביותר בישראל. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, חמש סיבות המוות השכיחות ביותר בישראל ב-2008 היו: מחלות סרטן 25.8%, מחלות לב 17.3%, סוכרת 6.3%, מחלות מערכת הנשימה 5.6%, שבץ מוחי 5.2%. כפי שניתן לראות, שתי סיבות המוות השכיחות ביותר היו מחלות סרטן ולב: מעל 40% מכלל הפטירות בישראל.

אז מה עושים? דואגים למניעה ואבחון מוקדם, שתי פעולות העשויות לשפר במידה ניכרת את הסיכויים לחמוק מסרטן או לפחות להחלים ממנו.

כיום מוכרים יותר מ-200 סוגים של סרטן. רופאים וחוקרים רבים מאמינים כי רוב מחלות הסרטן קשורות לסגנון החיים ולחשיפה לגורמים סביבתיים מסרטנים. לצד גורמים שעשויים להעלות את הסיכון לחלות, כגון עישון, תזונה עתירת שומנים, מיעוט בפעילות גופנית ומשקל עודף, ישנם גורמים אחרים שהקפדה עליהם עשויה להגן על הגוף ולמנוע חלק ממחלות הסרטן.

מחקרים רבים מצביעים על גורמי סיכון העלולים להעלות את שיעור החולים בסרטן, לעומת גורמים מגנים, העשויים להפחית את הסיכון לחלות במחלה, ואף למנוע אותה.

בתחום המניעה, ממליצים רופאים להקפיד על ההנחיות הבאות:

הפסיקו לעשן כדאי גם להימנע משהייה בקרב מעשנים, כלומר מעישון פאסיבי. העישון מזיק לבריאות המעשנים ומרבית מקרי סרטן הריאה נפוצים בקרב מעשנים.

שמרו על משקל גוף תקין - תפריט מאוזן ודל שומן, הימנעות מצריכה עודפת של קלוריות והקפדה על מזון עם ערך תזונתי גבוה טובים וחשובים לבריאותכם.

אכלו ויטמינים טבעיים - אכילת פירות וירקות טריים יוסיפו לגופכם ויטמינים טבעיים שישפרו את עמידות הגוף ויספקו לכם נוגדי חמצון חשובים. פירות וירקות הם גם מקור מצוין לסיבים בגופנו ולברזל. המלצות נוספות: לצרוך דגנים מלאים, לחם מחיטה מלאה, אורז וקטניות.

פעילות ספורטיבית טובה לגוף, לשמירה על המשקל וגם למצב הרוח. חשוב להקפיד על פעילות מאוזנת וסדירה כמה פעמים בשבוע.

המעיטו באכילת מזון מעושן, מטוגן ומשומר.

צרכו אלכוהול במשורה כל צריכה מופרזת של אלכוהול איננה בריאה ואיננה מומלצת.

צמצמו את החשיפה לשמש ד"ר ניר נתנזון, מנהל פורום סרטן העור ב-doctors, מציע "להפחית ככל שניתן את החשיפה לשמש, להקפיד על שימוש בקרם הגנה, לבישת ביגוד מגן והימנעות משהייה בחוץ בשעות החמות". נתנזון מוסיף כי "לא די במניעה חד-פעמית, צריך להקפיד לאורך שנים".

הימנעו משהייה בקרבת חומרים מסוכנים יש להימנע מחשיפה לחומרים הידועים כמסרטנים כמו אזבסט או גז ראדון, ולנקוט את אמצעי ההגנה המומלצים. חשוב לעקוב אחר הוראות הבטיחות המומלצות בשימוש בחומרים העלולים להיות מסרטנים.

מניעת סרטן
מניעת סרטן

גילוי מוקדם

שימו לב לסימני אזהרה של גופכם: שינוי בהרגלי היציאות (שלשול, עצירות), או דם בצואה, פצע שאינו מבריא, שינוי בצבע, מרקם או גודל של נקודות חן בגופכם, גוש או התקשות כלשהי בשד, הפרשה מהפטמה, הופעת ורידים חדשה בשדיים, בעיות עיכול וקושי בבליעה, שיעול או צרידות שאינם חולפים, שינויים בהרגלי הטלת שתן או הופעת דם בשתן. כל הסימנים הללו מחייבים בירור רפואי בהקדם.

סרטן שד כדאי להקפיד על בדיקה עצמית החל בגיל 20 כדי לאתר שינויים. מומלץ לבצע פעם בשנה בדיקת שד על ידי רופא. החל בגיל 50, יש להקפיד על בדיקת ממוגרפיה מדי שנתיים. נשים שנמצאות בקבוצת סיכון (אחת מבנות משפחתן חלתה בסרטן שד) צריכות לבצע בדיקות ממוגרפיה החל בגיל 40 פעם בשנה. בדיקת MRI של השד מומלצת לנשים נשאיות מוטציות בגנים BRCA1, BRCA2.

סרטן המעי הגס בני 50 ומעלה, שלהם היסטוריה משפחתית רלוונטית, צריכים לעבור בדיקות דם סמוי בצואה, ולהתייעץ עם רופא באשר לבדיקות נוספות שעליהם לעשות לטובת אבחון מוקדם.

סרטן הערמונית - גברים הנמצאים בקבוצת סיכון גבוה, דהיינו, שיש להם קרוב משפחה מדרגה ראשונה (אב, בן) שחלה בסרטן הערמונית לפני גיל 70 צריכים לעבור בדיקות משולבות החל בגיל 50. מומלץ להתייעץ עם הרופא באשר לסוג הבדיקות ותדירותן.

סרטן העור לדברי ד"ר נתנזון, קיימים שלושה סוגי סרטן עור שכיחים. סרטן תאי בסיס נמצא בעיקר באזורים חשופים לשמש, ונראה כמו פצע או נגע שלא מתרפא. הוא יכול להופיע בפנים, אמות ובאזור המחשוף. במקרה כזה יש לפנות מייד לרופא. סרטן תאי קשקש קשור מאוד לחשיפה לשמש. מופיע כאזור מחוספס או עם קליפה על הפנים, המצח, האמות, הקרקפת ובמקומות נוספים. אם לא מטפלים בו, עלול הסרטן הזה להרוג ולשלוח גרורות למקומות נוספים בגוף. מלנומה סוג של סרטן בו גורם הסיכון החשוב ביותר הוא ריבוי נקודות חן. אם יש לכם מעל 20 נקודות חן בכל הגוף, הסיכון ללקות במלנומה גבוה יותר גם אם הגוף לא נחשף לשמש. מומלץ ללכת לרופא עור פעמיים בשנה ולהיבדק במכשיר דרמוסקופ המבחין בין שומה שפירה למלנומה. כמו כן, מומלץ לבדוק רקע רפואי בקרב הורים ואחים.

סרטן צוואר הרחם - לפי חוק הבריאות הממלכתי, בדיקת משטח צוואר הרחם מומלצת אחת לשלוש שנים לנשים מגיל 35 עד גיל 54 שנמצאות בסיכון רגיל. נשים הנמצאות בסיכון גבוה צריכות להתייעץ עם רופאיהן באשר לתדירות הבדיקות וסוגן.

סרטן השחלה - נשים שלהן לפחות שתי בנות משפחה מדרגה ראשונה אשר חלו בסרטן השחלה צריכות לבצע החל מגיל 26 בדיקות מתאימות על פי הנחיית הרופא.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום